Gå til innhold

Ny runde med suspension feil


Joakimp

Anbefalte innlegg

Da får jeg opp feilmelding igjen. Bilen senker seg og Max 30mph. Har bytta bremselyspære som var defekt og bremsepedal bryteren.  Belgene lekker ikke da den ikke mister luft når sikring 26 er tatt ut. 
 

når den hever seg tar det lang tid. Snakker vi kompressor? Evnt sensorer? 
 

noen tips? Har desverre ikke kode leser.  Har planer om ombygging til spiralfjærer men tenkte å vente litt. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør med 4wd/hjulhøyde-infoen oppe. Dersom den påstår at et hjul er i lufta/ned under asfalten før den faller ned så har du sannsynligvis en kass sensor/løent harness på den siden som ser rar ut på visningen. 

 

MHP sein heving: har du byttet tørke på kompressoren? Hvis ikke er det nok på tide. Det er et servicepunkt som "noen" har utelatt i sin visdom... og når tørka blir til pulver fungerer kompressoren like godt som en kolspasient i en motbakke bak Dæhli.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, yarnslayer skrev:

Kjør med 4wd/hjulhøyde-infoen oppe. Dersom den påstår at et hjul er i lufta/ned under asfalten før den faller ned så har du sannsynligvis en kass sensor/løent harness på den siden som ser rar ut på visningen. 

 

MHP sein heving: har du byttet tørke på kompressoren? Hvis ikke er det nok på tide. Det er et servicepunkt som "noen" har utelatt i sin visdom... og når tørka blir til pulver fungerer kompressoren like godt som en kolspasient i en motbakke bak Dæhli.   

Noen link til hvordan dette gjøres?

18 timer siden, lrsg skrev:

Vanskelig å si uten feilkode, men når jeg fikk feil på kompressoren så sank heller ikke bilen. Løsningen ble likevel bytte av kompressor. Er den byttet tidligere hos deg?

Den synker ikke når sikringen trekt. Men hvis alt står i og den er parkert, kan den finne på å slippe seg helt ned. Kompressor er ikke byttet i mitt eie. Skal sjekke alt av kvitteringer etc

 

Endret av Joakimp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høres ut som om du har en høydesensor som ikke er helt god - og eventuelt en kompressor som synger på siste verset.

 

Om en sensor gir varierende signaler, så vil ikke bilen heve seg korrekt, og den vil heve seg tregt da den tidvis tror at ett hjul er for høyt/lavt og forsøke å korrigere for dette. Det fører til at kompressoren må gå veldig mye, da det går med mye luft. Om kompressoren i tillegg er sliten, så gjør ikke det ting bedre. :(

 

Som fruen nevner - se på 4x4-info. Om ett hjul oppfører seg unormalt der, så har du sannsynligvis synderen mht  høydesensor.

 

Det er også lurt å ta ut sikringen, så ikke systemet jobber seg ihjel. Du vil allikevel se høyden på hjulene i 4x4-inforen.

 

Kompressorfeil senker ikke bilen med mindre man har en lekasje i systemet, men det virker det ikke som om du har. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Sikringen er ute. På 4x4 info står den som regel på tilgang. (Lav) uten å være det. Andre ganger på standard. Lurer på om dette er sensor. Ser ut som høyre bak ligger feil i forhold til de andre hjula. Kjøpe ny sensor da. Må noe resettes? Stor jobb å bytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først bør du få tatt en diagnose, slik at du får bekreftet at det er den sensoren du tror det er som faktisk er synderen. Det _kan_ være kabelbrudd også, og det rammer gjerne høyre bak. Helt sikkert noen her inne som kan bistå med det. :)

 

Å bytte sensoren er ikke rare jobben, men om du har tenkt å gjøre det, så ta med kontakt/ledningsnett i bestillingen i samme slengen. Plasten har ofte blitt sprø med årene, så begge kontaktene på min D4 gikk da jeg byttet sensorer foran.

 

Du kan være heldig å slippe unna med bare å bytte sensoren, men det må ofte en kalibrering til i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig kvalitet på ledningsnett også... Opplevd at ledning bare knakk rett av, blir knall hard isolasjon som etterhvert også kan spikke opp... Osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2020 den 7.51, trondshj skrev:

Aller først bør du få tatt en diagnose, slik at du får bekreftet at det er den sensoren du tror det er som faktisk er synderen. Det _kan_ være kabelbrudd også, og det rammer gjerne høyre bak. Helt sikkert noen her inne som kan bistå med det. :)

 

Å bytte sensoren er ikke rare jobben, men om du har tenkt å gjøre det, så ta med kontakt/ledningsnett i bestillingen i samme slengen. Plasten har ofte blitt sprø med årene, så begge kontaktene på min D4 gikk da jeg byttet sensorer foran.

 

Du kan være heldig å slippe unna med bare å bytte sensoren, men det må ofte en kalibrering til i etterkant.

hvordan  kalibrers dette? Må jeg innom verksted? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...