Gå til innhold

Fått en ikke bra lyd i motoren i dag.


RoH

Anbefalte innlegg

Har en 95 300tdi og fikk en ulyd fra motoren i dag.  Bilen er gått 300000 km og har fungert bra så langt.  Lyden kommer fra et sted mot torpedoveggen og kan minne om lyden fra en dampmaskin.

Har hatt litt piping fra turboen (tror jeg) en stund men det virker som lyden er en eller annen lekasje under trykk.  Legger ved en video med lyd og håper kanskje noen har hørt dette før og kan hjelpe meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyd er vanskelig å tolke over nettet.

Hold hånden rundt omkring og kjenn etter trykk. Defekt toppakning på bakerste sylinder kanskje?

 

Eller pakning på eksosmanifold som har åpnet seg? 

 

Har du hatt pipelyd ved pådrag tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er nok topp pakning.  Holdt hånden bak bakerst sylinder og det poffer ut luft. Bilen går som den skal men er litt lat, så spørsmålet nå er om den orker turen på 4 mil til verksted?

Regner med at jeg må ha hjelp siden jeg ikke har så mye å hjelpe meg med her på sommerstedet mitt i nord.

Kunne også være fint med litt hjelp til hvilke deler jeg må bestille.  Topp pakning selvfølgelig, men er det andre ting som må til?

 

Pipingen i turboen har jeg på et bestemt turtall, enden jeg drar på eller slipper opp. Denne pipingen har jeg hatt en god stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp komplett pakningssett. Altså med eksos og innsugspakning.

 

For å finne rett tykkelse på toppakningen har din pakning stemplet hull i seg. Den biten stikker litt utenfor sylinderhodet ved sylinder nr 1. 

 

Se om du finner det.

 

Jeg ville ikke kjørt 4 mil. Toppen er av lettmetall og eksosen kan grave seg spor i lettmetallet. Har du forsikring dekker det ofte veihjelp fram til verksted. Samme med medlemskap i NAF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke noe som stikker ut ved sylinder 1 om du ikke har en mere presis forklaring på hvor det ev er.  Er det slik å forstå at det er flere ulike typer topp pakninger til denne motorene 300tdi?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!!

Der er det 2 hull.  Hva betyr det?

Et annet spørsmål er om jeg bør bytte ventil tetninger om det er slike på denne motoren.  Ev andre ting når ting skal i fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...