Gå til innhold

omdreining/turtall,automatgear


Svinerik

Anbefalte innlegg

Hei folkens,er det noen som er ute å  kjører og kan se på en enkel ting. Blir bare litt forvirret i forhold til dagens biler. Spørsmål : Hva ligger dere på i turtall i 80km/t  noenlunde flat vei og litt pådrag ? (og gjerne 100 også). Mulig det er riktig,men synes 2200-2300 omdreininger i 80+ virker noe høyt !  Kjører ikke så veldig mye med denne så det blir muligens forskjellen fra nyere biler som jeg reagerer på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En P38 skal vel ha 2000o/min ved 80km/t og 2500o/min ved 100km/t.  Dette gjelder med lock-up innkoblet.  Med litt pådrag kan det være at lock--up kobles ut og da vil turtallet stige.  Dette er mer påtakelig med en DSE som er relativt svak og har "liten" converter mens en HSE med 45% høyere dreiemoment og "stor" converter vil holde lock-up lenger og slure mindre på converteren når lock-up er koblet ut.

 

Korreksjon;  Basert på SindreB sine tall nedenfor ser jag at jeg har husket feil.  4. gir med lock-up innkoblet skal gi 45km/t per 1000o/min.  Det stemmer med tallene til Sindre.

Endret av Tore Kjernmoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.Var en tur ute tidlig i dag , den er nok noe treg før den når lock-up,men i 100km/t  er jeg nok der som du er Sindre,da merker jeg at den slår inn.(det er det jeg mener er tregt og seint)   Husker tydelig på Classic  3,9   , 90 km/t  og helt klart lock-up. Perfekt !      Gjorde en re-map for en stund siden,syntes det ble forferdelig tregt etter som tiden går fremover(bilene også) er fornøyd med det,litt høyere omdreining før den girer,men alikevel silkemykt.Vet ikke om dette har noe å si på lock-up ?( i dette bilde )  Flott eksemplar dette her 2000 mod kjørt 177000 og er nesten som ny både utvendig og innvendig og alt virker for øyeblikket. Når jeg kjører på ferie og andre kjekke anledninger så er det slike biler som jeg har som brukes,da er det kos.  Ja...det blir nok litt lite bruk,står godt og varmt så klapper jeg på de av og til når jeg går forbi :D.  Fyrer opp denne lille her også  om sommeren,gøy fremdeles.

20190422_122820.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...