Gå til innhold

Turbo oppgradering M51 P38 DSE


LarsP38

Anbefalte innlegg

Nå er det leeeeenge siden jeg hang på BMW-forumet, og enda lengre siden jeg hadde en BMW med M51, men etter hva jeg husker så skal det være relativt greit å skremme opp den motoren noe. Om du søker litt rundt på bimmers.no så er jeg ganske sikker på at du finner litt informasjon, og kanskje noen som har gjort seg noen erfaringer. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å montere større turbo, for å ta ut mer effekt, på en motor som hverken har kjølesystem eller automatkasse til å håndtere orginaleffekten, må være den dårligste ideen jeg har hørt inneværende decennium.

For ikke å glemme at den er minst 25 år gammel, og sikkert har gått 250 000km eller mer ?

 

Nei, nei, NEI!

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JokerS30 skrev:

Å montere større turbo, for å ta ut mer effekt, på en motor som hverken har kjølesystem eller automatkasse til å håndtere orginaleffekten, må være den dårligste ideen jeg har hørt inneværende decennium.

For ikke å glemme at den er minst 25 år gammel, og sikkert har gått 250 000km eller mer ?

 

Nei, nei, NEI!

 

Med forbehold om at jeg ikke kjenner drivverket på P38, så kommer det vel an på hvor mye mer man sikter på å ta ut av krefter. Og om man eksempelvis allerede har en turbo på vei ut, så ser jeg helt klart fristelsen ved å ta ut litt mer.

 

M51 i BMW 525 tds (som jeg var stolt eier av en gang) ga vel 143 hk om jeg husker rett. Og det er jo forskjell på å dra den opp i 160 hk og 250 hk. Forøvrig fin lyd i de motorene. Ikke ulike V6'ene man finner i D3 og D4.

 

Men - jeg skal ABSOLUTT ikke gå inn på noen krangel om det emnet her. Vet at du har langt mer kunnskap på det området enn meg @JokerS30. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P38 diesel er og blir en rusle tuslebil. Men en meget behagelig og stilig sådan. Automatkassen tåler såvidt de 136 hk som er der. Dessuten må det være mye lettere å trimme med bare å bytte en chip? 

Om man først skal, mener jeg. BMW tar jo 160-170 hk ut av disse motorene. Men altså, itj gå der, som Duggurd ville sagt. Skal man ha en kvikk P38 er det enkelt, kjøp en med V8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til svakhetene rundt gir og kjøling. Kan evnt sette i V8 girkasse, så bør vel det hjelpe. Den motoren har vel mer power enn M51 kan få uten mye modifisering. Er ikke den girkassa bolt on på DSE?

 

Har allerede trimboks og dieselpumpa er justert for maks levering. Går helt greit nå, men når turboen først skal skiftes er det litt artig å oppgradere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg har en svensk liggende et sted som aldri er brukt av meg, så jeg lurte på om jeg skulle selge den og vise til noen med gode erfaringer. Tror ikke den har et navn, men tre bokstaver eller noe. Trimming av motor er gøy, jeg har hatt og har mye uoriginalt som går bra. Men P38'en har jeg bestemt meg for å ikke tulle med på grunn av girkassen. En manuelt giret P38 derimot, da hadde det vært gøy med 180-200 dieselhester.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke. Her må du få noen voksne på banen som vet hva som passer hvor. I tillegg har du all elektronikk og ECU'er på P38 som også må spille på lag for at det skal virke. Men tanken er god. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort litt research på dette nå og ser ut som det skal gå fint å skifte til HP24 girkasse. Flytter over konverter og "clutch hus" fra HP22 giret så passer den rett i. Bruker den orginale ECU som styrer HP22 giret i dag. Kan være lengdeforskjell på tidlig og sen utgave, så sen utgave er visst å foretrekke.

HP22 tåler i følge ZF 380NM 

HP24 tåler 450NM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...