LarsP38 Skrevet 7. august 2020 Del Skrevet 7. august 2020 (endret) Noen som har erfaring med å montere større turbo med vakumklokkestyrt VNT på P38 DSE? F.eks Garret GT2556V. Endret 7. august 2020 av LarsP38 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 7. august 2020 Del Skrevet 7. august 2020 Nå er det leeeeenge siden jeg hang på BMW-forumet, og enda lengre siden jeg hadde en BMW med M51, men etter hva jeg husker så skal det være relativt greit å skremme opp den motoren noe. Om du søker litt rundt på bimmers.no så er jeg ganske sikker på at du finner litt informasjon, og kanskje noen som har gjort seg noen erfaringer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsP38 Skrevet 7. august 2020 Forfatter Del Skrevet 7. august 2020 Ok, takk. Tar en titt der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 7. august 2020 Del Skrevet 7. august 2020 (endret) Å montere større turbo, for å ta ut mer effekt, på en motor som hverken har kjølesystem eller automatkasse til å håndtere orginaleffekten, må være den dårligste ideen jeg har hørt inneværende decennium. For ikke å glemme at den er minst 25 år gammel, og sikkert har gått 250 000km eller mer ? Nei, nei, NEI! Endret 7. august 2020 av JokerS30 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 7. august 2020 Del Skrevet 7. august 2020 1 time siden, JokerS30 skrev: Å montere større turbo, for å ta ut mer effekt, på en motor som hverken har kjølesystem eller automatkasse til å håndtere orginaleffekten, må være den dårligste ideen jeg har hørt inneværende decennium. For ikke å glemme at den er minst 25 år gammel, og sikkert har gått 250 000km eller mer ? Nei, nei, NEI! Med forbehold om at jeg ikke kjenner drivverket på P38, så kommer det vel an på hvor mye mer man sikter på å ta ut av krefter. Og om man eksempelvis allerede har en turbo på vei ut, så ser jeg helt klart fristelsen ved å ta ut litt mer. M51 i BMW 525 tds (som jeg var stolt eier av en gang) ga vel 143 hk om jeg husker rett. Og det er jo forskjell på å dra den opp i 160 hk og 250 hk. Forøvrig fin lyd i de motorene. Ikke ulike V6'ene man finner i D3 og D4. Men - jeg skal ABSOLUTT ikke gå inn på noen krangel om det emnet her. Vet at du har langt mer kunnskap på det området enn meg @JokerS30. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AreM Skrevet 7. august 2020 Del Skrevet 7. august 2020 P38 diesel er og blir en rusle tuslebil. Men en meget behagelig og stilig sådan. Automatkassen tåler såvidt de 136 hk som er der. Dessuten må det være mye lettere å trimme med bare å bytte en chip? Om man først skal, mener jeg. BMW tar jo 160-170 hk ut av disse motorene. Men altså, itj gå der, som Duggurd ville sagt. Skal man ha en kvikk P38 er det enkelt, kjøp en med V8. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsP38 Skrevet 7. august 2020 Forfatter Del Skrevet 7. august 2020 Kjenner til svakhetene rundt gir og kjøling. Kan evnt sette i V8 girkasse, så bør vel det hjelpe. Den motoren har vel mer power enn M51 kan få uten mye modifisering. Er ikke den girkassa bolt on på DSE? Har allerede trimboks og dieselpumpa er justert for maks levering. Går helt greit nå, men når turboen først skal skiftes er det litt artig å oppgradere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AreM Skrevet 7. august 2020 Del Skrevet 7. august 2020 Hva slags trimboks har du? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsP38 Skrevet 8. august 2020 Forfatter Del Skrevet 8. august 2020 Eldre sak laget av et firma på Kongsberg. Husker ikke helt navnet. Turboetellerannet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AreM Skrevet 8. august 2020 Del Skrevet 8. august 2020 Ok. Jeg har en svensk liggende et sted som aldri er brukt av meg, så jeg lurte på om jeg skulle selge den og vise til noen med gode erfaringer. Tror ikke den har et navn, men tre bokstaver eller noe. Trimming av motor er gøy, jeg har hatt og har mye uoriginalt som går bra. Men P38'en har jeg bestemt meg for å ikke tulle med på grunn av girkassen. En manuelt giret P38 derimot, da hadde det vært gøy med 180-200 dieselhester. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsP38 Skrevet 8. august 2020 Forfatter Del Skrevet 8. august 2020 Men vil ikke det problemet løse seg med å skifte til V8 girkasse? Converteren fra diesel må flyttes over tror jeg, men det er vel ikke den som gir seg først? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AreM Skrevet 8. august 2020 Del Skrevet 8. august 2020 Jeg aner ikke. Her må du få noen voksne på banen som vet hva som passer hvor. I tillegg har du all elektronikk og ECU'er på P38 som også må spille på lag for at det skal virke. Men tanken er god. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsP38 Skrevet 8. august 2020 Forfatter Del Skrevet 8. august 2020 Har gjort litt research på dette nå og ser ut som det skal gå fint å skifte til HP24 girkasse. Flytter over konverter og "clutch hus" fra HP22 giret så passer den rett i. Bruker den orginale ECU som styrer HP22 giret i dag. Kan være lengdeforskjell på tidlig og sen utgave, så sen utgave er visst å foretrekke. HP22 tåler i følge ZF 380NM HP24 tåler 450NM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle3 Skrevet 8. august 2020 Del Skrevet 8. august 2020 Jeg skrudde opp min 300 tdi endel. Lockup på converter startet og slurre og clutchspoon i hele gearkasse.... Så liten converter holder ikke lenge er min erfaring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsP38 Skrevet 10. august 2020 Forfatter Del Skrevet 10. august 2020 Mindre flate å fordelene kreftene på er ikke noen fordel nei. Må vel bare prøve seg frem og se hva som skjer. En P38 er ikke noe å hærjekjøre med uansett, men litt mer drag med fullastet feriebil hadde vært fint. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.