Gå til innhold

Væsker og oljer serie 1


Ivers

Anbefalte innlegg

Fått meg serie 1 litt spontant. Trodde egentlig det var en serie 2 først og klinte til og kjøpte usett og uprøvd. 

 

Drømmebilen er/var egentlig serie 2 utseendemessig , men denne vokser på meg hver dag der den står. Dette er en 1957, bensin, noe som passer bra da jeg ikke får greie på, eller glede av 109 diesel prosjektet pga røyk, og begynner å bli litt lei. Ingen røyk her i allefall. 

 

Før jeg tar den i bruk vil jeg gjerne sørge for at jeg ikke havarerer første turen. Bilen har ikke vært ordentlig brukt på mange år. Sikkert 30 år. Bare inn og ut av garasje. Bilen er i tilsynelatende god stand bortsett fra noe rust i ramme bak og i fjørfeste som må taes av noen kyndige.

 

Den slipper jo EU, men er det en ide å ta den på kontroll? Eller får jeg da en liste med 1, 2, og 3'er feil jeg MÅ fikse før bruk. 

 

Hva slags væsker og oljer bruker disse? Finner endel info om exmil og andre seriebiler, men ikke så mye spesifikt på disse. Antar endel er likt, men må spørre for sikkerhets skyld.

 

Lurer på Hva jeg ellers bør gjøre før jeg skrur av taket og kjører? Klør etter å prøve den. 

 

Oppi radiatoren ser det slik ut. Litt usikker på om det er blå eller grønn kjølevæske? Kan se ut som litt irr. Se bilde. 

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_20200804_221551.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis:D

 

Denne skal ha Etylenglykol med IAT. (Inorganic Acid Technology.) Denne har silikater og fosfater som beskytter kobber og messing. Typisk blå eller grønn her i Europa.

Mener Biltema sin blå er IAT. (Ikke 100% sikker, men ca 95%):)

Skiftintervall på ett til to år avhengig av klima og bruk.

 

Jeg ville uansett demontert slangene og spylt forsiktig med hageslangen gjennom blokk og radiator samt varmeregister hvis denne har det.

Skru gjerne av termostat mens du gjør det, putt den i kokende vann og sjekk om den virker.

Etter det bytter du motorolje og filter.

Kanskje en justering av bremser? Vi vet alle hva som skjedde i Rjukan noen år siden.

 

Da er det sikkert bare tut og kjør. Istedenfor å ta den på eu-kontroll ville jeg tatt den til et verksted og betalt for en halvtime med sjekk av bilen. Da kan du også få dem til å gå over med fettpresse på alle punktene mens den står på bukken. Burde ikke koste mer enn 1500,- tipper jeg. Omtrent samme som eu-kontroll koster.

 

Kan lite om olje til seriebiler dessverre.

 

(ekstra info)

Etter at radiatorer ble byttet til aluminium, messing og kobber forsvant fra kjølesystemene og krav om lengre serviceintervall kom OAT (Organic Acid Technology) uten silikater og fosfater, men med 2-ethylhexanoic og andre organiske syrer. Denne kalles gjerne "longlife" og har ca 5års skiftintervall. Kommer i alle farger avhengig av hvem som produserer og hvilken verdensdel man er i. Vanligst er rød og gul.

Biltema sin rød er OAT. Brukes i f.eks TD5.

 

Så har du HOAT, NOAT ++++. Brukes stort sett av nyere japanske biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, KennethA skrev:

Grattis:D

 

Denne skal ha Etylenglykol med IAT. (Inorganic Acid Technology.) Denne har silikater og fosfater som beskytter kobber og messing. Typisk blå eller grønn her i Europa.

Mener Biltema sin blå er IAT. (Ikke 100% sikker, men ca 95%):)

Skiftintervall på ett til to år avhengig av klima og bruk.

 

Jeg ville uansett demontert slangene og spylt forsiktig med hageslangen gjennom blokk og radiator samt varmeregister hvis denne har det.

Skru gjerne av termostat mens du gjør det, putt den i kokende vann og sjekk om den virker.

Etter det bytter du motorolje og filter.

Kanskje en justering av bremser? Vi vet alle hva som skjedde i Rjukan noen år siden.

 

 

Takk for det, og Takk for info :)

 

Tar turen på biltema og ser etter den blå, samt tømmer og kjører gjennom radiator og motor med vann. 

 

Så blir det bytte av oljer. Og da blir det GL4 som lafterolf nevner. Gl4 80/90 antar jeg? Er denne hos felleskjøpet ok? 

 

https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fritid/bil-garasje-og-bod/bil/motorolje/felleskjoepet-spesial-s-olje-50293280-base/

 

Bilextra har en:

https://bilxtra.no/gearolje-ep80-90-gl4-kw?gclid=CjwKCAjw1K75BRAEEiwAd41h1GVeMlwOH0Dz59FItaHRfaIIx96rCPX2yxd_Oug2Wz_gAr4XF6GQRBoC-zgQAvD_BwE

 

Kanskje ikke så dumt å få de til å gå over bilen. Det blir jo på en måte en eu kontroll. 

20 timer siden, lafterolf skrev:

Alt untatt motor kan du bruke GL4 girolje på.

 

Takk. Glemte å spørre hva disse motorene skal ha? Edit, edit. Fant 20/50 mineralsk på biltema som også skal funke . Kjøre på med det. 

 

Lurer også på bensinen. Hva fyller man om dagen? Er jo litt Nnerledes enn 30 år tilbake. Selger nevnte også blyerstatning og det fulgte med litt, men aner ikke hvor mye som skal i tanken. 

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler medlemskap i "Land Rover Series One Club", LRSOC

Meget nyttig forum http://www.lrsoc.com/forum/index.php

 

En del manualer, pdf for nedlasting,  for din bil, verksted og eier etc finner du her:

http://smithies.co.nz/land_rover/

(info om oljer i manualen)

 

Viktigste grunn til å benytte Shell 98oktan er at den visstnok skal være eneste bensin på norke marked uten ethanol tilsetning (noen som kan bekrefte dette??)

Bensin med ethanol kan veldig raskt føre til at gammel gummitype benytet i bensinslanger og membraner i besninpumpe "morkner" og begynner å lekke.

LRSOC club shop selger bl.a. ethanol sikker bensinslange (med riktig utseende...vel nesten riktig...).  Jeg starter aldri motor før jeg hører besninpumpe slutter å tikke/pumpe etter at tenning er slått på....fortsetter den å tikke så tyder det på lekkasje!

Etter sigende er orginalmoterene nokså tolerante overfor blyfri bensin, men LRSOC selger ventilseter og ventiler tilpasset blyfritt om du skulle finne på å ønske å bytte.

 

image.png

image.png

 

 

Lykke til, har selv en 1955MY 86".

 

Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, KennethA skrev:

Alle jeg kjenner som har veteran bensinbil fyller 98 super med en kork blyerstatning. Mengde skal stå på flaska.

Takk takk :)

 

2 timer siden, Bjørnung skrev:

Anbefaler medlemskap i "Land Rover Series One Club", LRSOC

Meget nyttig forum http://www.lrsoc.com/forum/index.php

 

Lykke til, har selv en 1955MY 86".

 

Bjørnung

Takk for utfyllende svar og linker! :)Dette skal jeg sjekke ut. 

 

Skal se om min Lokale shell har slikt på pumpe. Er nok lurt å tappe av den gamle bensinen før jeg fyller muligens. Greit å vite om den tikkelyden. Den skal jeg være obs på. Bensin i seriebil er litt skumlere enn diesel, som jeg er vant til.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...