Gå til innhold

D3 Klunk


jorgenht

Anbefalte innlegg

D3, auto, nye armer og foringer rundt hele for 4/5000km siden. 
 

Jeg har en klunk, høyre foran, og muligens en av sidene bak når jeg bremser ned. 
Den er der ikke hver gang, og kan være litt vrien å provosere. 
Byttet også alle bremser tidligere i år, rett etter armene. Ingenting er løst, alle foringer og kuler virker bra- så at jeg ikke har fått et sett dårlige. 
 

Kan det være klosser som beveger seg litt? Har en ”vanlig” bremselyd, svakt skrik i det jeg stopper. Om jeg kjører noen få meter frem i garasjen og bremser, samme bakover. Gir liksom et slags klunk/skrik/lyd det og.. 

 

Noen tips? Om ikke får jeg jo bare kjøre til lyden kommer hver gang, og forsøke lete mer da. 
 

Hjullager er ikke byttet foran, som jeg vet, men har ikke slakke som jeg får frem med eller uten hjulet på. 
 

mvh Jørgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, MaKi said:

Høres ut som bremsene eller brekket henger?

Nytt, alt- ingen varmgang. 
 

 

12 minutes ago, engebo said:

Sjekk «kjyllingbeina», de som går fra stabstag og til øvre bærebru. Du må avlaste de med en jekk, da kjenner du lett om det er «klunkelyd/slakk». Foran. 

Har vært over dem og, 10000km på dem- og ingen slakke der heller. 
 

Har ikke byttet ARB foringer bak, men klunket er jo foran og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, jorgenht skrev:

Nytt, alt- ingen varmgang. 
 

 

Har vært over dem og, 10000km på dem- og ingen slakke der heller. 
 

Har ikke byttet ARB foringer bak, men klunket er jo foran og. 

Og da avlastet du de, slik at ikke bærearm eller stabstag holder kyllingbeinet i ytter/innerposisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, engebo said:

Og da avlastet du de, slik at ikke bærearm eller stabstag holder kyllingbeinet i ytter/innerposisjon?

Ja. 

 

Jeg får fortsette å høre etter, få fruen til å kjøre/bremse litt mens jeg står utenfor. Irriterende. 
 

Bare la tipsene komme altså, jeg har jo kanskje oversett noe.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt klunk fra forstilling, som var svært vanskelig å lokalisere. Grunnen var slakk i tannstang. Jeg strammet inn tannstanga ørlite grann, og styringen ble fastere, og klunk forsvant. Selvopprettingen lider derimot, og det er å anse som midlertidig løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, da skal jeg sjekke litt der og. 
 

Det klunker bak også, ganske sikker. Kom samtidig, derfor jeg liksom lurte litt på ”løse” klosser. At jeg hadde fått noen dårlig tilpassede der. 
 

Hadde en liten test igjen i går, i garasjen- da fikk jeg ikke provosert frem noe- enda jeg hadde fart og bremsekraft som gjorde så det pep i dekkene. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løse klosser høres gjerne ved første oppbremsing etter at bilen har stoppet med dem i motsat retning.

 

Det skal ofte en del til for å finne slakk i foringer uten lang latmansarm eller sånn sak som rister bilen :) Kanskje verdt å ta med til verksted for å få hjelp til å diagnosere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det jeg mener. Er gjerne mellom hver gang jeg vender. Rygger/fremover. 
 

Føler vel at alle foringer bør være i stand, med bare noen få tusen km på baken. Har brukt latmannsarmen/brekkjernet og finner ingen skikkelig bevegelse. Skal ta meg en prøvetur i ettermiddag og finne en fjellvegg også. Så lyden kanskje slår litt tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånne fôringer som diffene henger på? Ikke til sammenlikning egentlig, men på den gamle freelanderen min kom det start/stopp klunk når d en midtre av de tre hadde tatt kvelden. Klunket kom heller ikke nødvendigvis hver gang. 
 

hørtes litt ut som det du beskriver bare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bjørn_C said:

Er det ikke sånne fôringer som diffene henger på? Ikke til sammenlikning egentlig, men på den gamle freelanderen min kom det start/stopp klunk når d en midtre av de tre hadde tatt kvelden. Klunket kom heller ikke nødvendigvis hver gang. 
 

hørtes litt ut som det du beskriver bare

Jeg trodde den var boltet godt fast, men nå ble jeg usikker. Hadde jo av noe fester her ved bytte av ARB foringer i fjor. 
Sjekkes. 
 

 

1 hour ago, engebo said:

At man må jekke til hverken stabstag eller bærebru drar i «kyllingbeinet». 

 

Jeg sjekker en gang til i kveld. Takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært under bilen igjen.. ingen slakke noe sted- selv etter å ha jekket opp og avlastet kyllingbeina. Alt er liksom stramt og fint. 
 

Men, jeg har funnet ørlitegrann vandring på glideboltene til kalippere, og... relativt løse klosser. Den blir med et stykke i klaven om jeg trykker på den mens jeg drar skiva det lille som er av slakk i drivverket. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det er det jeg hører...  

Ikke har jeg fått med fruen ut på feilsøkingstur enda heller. 
 

Er det noen stor fare å kjøre med klossene slik forresten? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal jo gli på glide boltene, derav navnet.... 

 

Klossene skal holdes i press av stemplene. 

Er alt montert rett, så kan ikke klossene hoppe ut, men er det så mye slakk som du sier, kan de vel lage lyd. 

Forstod ikke helt hvordan klosser kan følge med når du dreier skiven rundt. De kan /skal kun bevege seg mot og fra skiven.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal ikke kunne bevege seg den veien du forklarer såvidt eg kan forstå... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@oggioffshore Nja, men hvis klossene er ettermarked og ikke helt nøye på størrelsen samt kanskje slitt klave? 
 

@motom Ja! Blikkene er der :lol: Jeg får ta med et sett nye klosser neste gang jeg bestiller noe- og se om det hjelper. Hvis ikke får det bli ny klave. 
 

Skal fortsatt overtale fruen til å overta rattet mens jeg står på utsiden. Litt risky, mistenker at hun egentlig vil bruke D3 enn sparegrisen hun har til vanlig.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Da ordnet dette seg, hadde en bestilling fra øya- og tok ned nye klosser. De gamle, som har sittet på i ca 2000km var med i fullt sett fra AF. Klosser, skiver/tromler, monteringsutstyr. 
Klossene var for «korte». Tok med et sett fra Meyle nå, monterte og lyden er borte ved oppbremsing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Rettelse! Nå ordnet det seg. 
 

Klunken har liksom vært der en stund- og kom igjen etter bytte av klossene. 
 

Dette er flaut, men viste seg at fremre bolt på nedre bakre bærebru ikke var strammet nok blush 
Fikk fruen til i kjøre mens jeg lå halvveis under og kjente på armer og foringer hver gang hun bremset. Der var rakkeren. Strammet med moment og klunk borte. Kan ikke skylde på verkstedet med 4-hjulskontroll heller da det ikke er justering der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...