Gå til innhold

Avgass / røyk ved gasspådrag, Discovery 3


HCF

Anbefalte innlegg

Hei!


Jeg vurderer kjøp av en Discovery 3 (06). Den fremstår velholdt og fin, men har fått en 1'er feil forrige EU-kontroll, under "avgass generelt og motorgange"
Er visst lite merkbart i hverdagen, men noen ganger kommer en del røyk.
Problemet har visst vært der over tid, uten at det har påvirket. Var snakk om en kalibrering som manglet, noe med . 

Mitt spørsmål til dere der ute blir da: kan bety at noe større er i ferd med å ryke? Eller høres det ut som en feil det fint går an å leve med, og sannsynligvis ikke vil utvikle seg til noe større.

Hilsen ei som så gjerne vil bli LandRover eier hun og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Ja, den der Timo@ ! :D 

 

Ifølge listen er EGR ventil nylig byttet. Kan det være at det kun mangler en kalibrering av noe slag? Det har verkstedene i nærheten ikke mulighet for nemlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod at multireim og reg.rein var byttet, men ikke noe om pumpereim i bakkant av motor som skal byttes når reg.reim byttes. Den er den vanskligste å bytte, ryker den stopper bare bilen, men ikke noe blir ødelagt slik som med reg.reim. 
Jeg vet ikke om 2006 modellen har den svake oljepumpa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, engebo skrev:

Stod at multireim og reg.rein var byttet, men ikke noe om pumpereim i bakkant av motor som skal byttes når reg.reim byttes. Den er den vanskligste å bytte, ryker den stopper bare bilen, men ikke noe blir ødelagt slik som med reg.reim. 
Jeg vet ikke om 2006 modellen har den svake oljepumpa. 

Okei. Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 06 hadde den svake pumpa. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart røyk ved belastning kan også være noe så enkelt som sprekk i en intercoolerslange. Vi hadde det på vår. Så ille at vi hadde god avstand til neste bil opp E18 fra Holmen mot Asker... Merkeverkstedet påstod hardnakket at det var EGR-ventilene, men "lurium" for å rense dem hadde ingen virkning. I forbindelse med en annen jobb på Strømmen Bil ble den virkelige feilen oppdaget og slangen byttet nærmest som en parantes, og da sluttet bilen øyeblikkelig å røyke også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Olav Haavardsholm skrev:

Svart røyk ved belastning kan også være noe så enkelt som sprekk i en intercoolerslange. Vi hadde det på vår. Så ille at vi hadde god avstand til neste bil opp E18 fra Holmen mot Asker... Merkeverkstedet påstod hardnakket at det var EGR-ventilene, men "lurium" for å rense dem hadde ingen virkning. I forbindelse med en annen jobb på Strømmen Bil ble den virkelige feilen oppdaget og slangen byttet nærmest som en parantes, og da sluttet bilen øyeblikkelig å røyke også. 

 

Burde husket på den også! Er vel kanskje mer vanlig enn EGR problemer. 

 

Hørte også om en som fikk stein gjennom intercooler på annet bilmerke og da ble det diagnosert til feil på partikkelfilter og EGR før  de fant ut av det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akkurat samme. Sprekt IC slange. Noen hundrelapper og 30 min skruing..Min 05 mod hadde den svake olje pumpa..og ble byttet først på 230.000km..så den holdt jo den og..men greit for sjeleroen å få byttet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Samme her, sprekk i slangen, ingen feilmeldinger eller motor lampe på min (05 & 06 Har ikke motor lampe i intrument panelet), den gikk bare veldig dårlig og skoddla en hvit tesla med hvit skin interiør som hadde takluka åpen opp bakkene fra 3050 (Mjøndalen) mot Drammen. lel.....

En 7mm liten skralle & ny slange er jobben fort gjort å bytte den til ny.

 

Mr.P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...