Gå til innhold

Hvilken hastighet kan man forvente ?


Åge

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har fått 255/85-16 dekk på min seriebil. Er en 1-ton med 2.6 motoren. 
 

Dere som har greie på dette, hva slags hastighet skal jeg kunne forvente ?

 

Erfaringen til nå er knapt 60 km/t, men da høres det ut som om motoren skal komme gjennom torpedoveggen. 
 

1-ton er jo lavere giret enn en vanlig seriebil, og jeg skal kanskje ikke forvente å få noe mer fart ut av den ?

 

Ka dokker trur 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har kanskje annen bakaksel enn vanlig? 

 

Om du finner nåla i høystakken skal det finnes overdrive til denne girkassen, men det er vanskelig å finne. Ble ikke laget så mange.

 

6 sylindre gjør at turtallet oppfattes høyere enn det egentlig gjør. Du får vurdere hørselværn med radio.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENV diff på Landrover er oppgitt å komme bare med utveksling 4,7 : 1, samme som Salisbury differ i bladfjærete biler, visstnok. Jeg hadde en serie 3 109 med 2,6 bensin og Salisbury diff, brannbil, den kunne man holde 80 km/t, med mye god lyd, men ikke slik at det føltes helt på trynet. Så det er vel gjerne slik at din har gearkasse med utveksling laget for tungt bruk og ikke fart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvis denne siden stemmer så har du 33 % lavere utveklsing enn en ikke-1-ton kasse. https://www.syncrogearboxes.com/2014/01/06/land-rover-gearbox-ratios/ 

Det blir ikke helt som å kjøre i 4. gir, men det er pokker ikke så langt unna. 60 på din bil tilsvarer 80 på min bil. Jeg er ikke noe kjent med 6'ern men det er vel i hvert fall ikke bygget for å gå på høyere turtall? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-ton forumet sier at bilen skal gjøre 13.6 MPH per 1000 RPM, og at de skal klare turtall rundt 5000 rpm. 
 

Må kjøpe meg en turteller å sjekke om det er mine ører som sier stopp ved 60 km/t mens motoren har mer å gi  
 

Mister noe grunnet 255/85 dekkene sammenlignet med de originale som skal være 9.00x16

 

Lars, om jeg tolker deg riktig så gjør jeg 60 når du gjør 80 i følge linken du sendte, eller  ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den Rolf. Ja jeg har lurt lenge på om jeg virkelig kjører i høygir. Det både kjennes og føles ut som lav gir, og tabellen stemmer jo ganske godt om det var lavgir, men i følge instruksjonsboken så har jeg valgt høygir ja.

 

Dersom den var i lavgir så skulle også firehjulstrekken være innkoblet. Det er den ikke.

 

Jeg er helt novise her, men jeg lurer nå på om noe rart er gjort her en eller annen gang...

 

Jeg skal kjøre meg en tur, og sette den i lavgir, og se om det blir noen forskjell. 
 

Har nå kjørt en runde, med lavgir valgt, og det er definitivt forskjell. Den veksler i ihvertfall mellom høy og lav, men høy er veldig lav :-)

 

Endret av Åge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen aning Åge. Men flere enn 4 sylindre kan lure en når det gjelder turtall. Td5 oppleves som om motor er på vei igjennom torpedoveggen i 100kmt, mens 200 og 300tdi nesten bare blir roligere.

 

Seks sylindre vil høres ut som den har mye turtall mens den ikke har det.

 

Men merkelig at turtelleren viser så mange omdr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig sak dette her!

Jeg kjører fint >80kmt :) med min 2,25 bensin, 1 ton kasse (ex-mil) og 285/75x16 (temmelig likt dine 255/85x16 i omkrets). Diffene har 4,7 gearing.

 

Du har ikke en A-traktor; dvs dobbel gearkasse slik svenskene kjørte fra 16 års alder?:D

2 timer siden, lafterolf skrev:

Men merkelig at turtelleren viser så mange omdr.

 

Bensin turtellere må fortelles hvor mang cylindre motoren har! Typisk små dippswitcher eller annen programering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan ja veldig merkelig. Har satt turtelleren på 6 cyl. 
 

Må nok krype under og se om jeg finner noen nr på gearkassene for om mulig identifisere dem. 
 

sikkert et eller annet tullete greier som jeg bare ikke klarer å se og som noen før meg har utført...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...