Gå til innhold

P0087 fuel rail system pressure too low


lrsg

Anbefalte innlegg

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

50 minutter siden, Elchund skrev:

Genialt med tilbakemelding på dette. Det blir spennende å se om "det holder seg". Jeg mener ikke å være pessimist, jeg har selv tenkt at denne feilen ofte kan være relatert til sensoren på fuel rail eller sensoren på selve pumpen.

Ja, konkrete tilbakemeldinger på løste problem er noe jeg selv har savnet. Stort sett alle andre søk på samme feilkode gir mange som sliter med koden, men få løsninger.
Også veldig få som gir noen konkrete tilbakemeldinger på Robbies LPFP-guide, som av alle oppleves som selveste bibelen på dette. Greit å få spikret på veggen en gang for alle at det som står der ikke er en 100% fasit.
Jeg er også spent på om det holder seg, men forventer nesten det nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint at du gir tilbakemelding på hva som måtte til for å løse problemene.  Jeg får vurdere å gjøre samme øvelsen med min bil og se om dette løser mine utfordringer. 

 

Lykke til, håper du får mange km før nye finurligheter oppstår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er fortsatt ikke frisk, varierer mellom p0087 og p2290, feilen kan slå inn tre-fire ganger på to mil, og så kan den holde fem mil igjen.

Eneste forskjellen etter tre måneder hos Lundanes er at den ikke alltid går i nødmodus under pådrag, det var ikke verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 30.9.2022 den 11.56, Timo@ skrev:

prøv å kjøre drivstoffsystem rens med tilsetning. 

for min bil ser som feilen forsvant etter rensing 

 

Har nå kjørt tre tanker med Tunap dyserens, en type som får gode skussmål av Toyota-eiere som er vant til dårlige dyser, men dessverre uten effekt.

Har også fått p0089 og p117d koder i dag, når jeg logger live values på fuel pressure, vcv og pcv ser jeg at pcv (pressure control valve) stiger til over 50% når jeg gir jevn gass, uten at dieseltrykket eller den andre ventilen gjør noe. Så går den plutselig i limp.

Hvis jeg da går av gassen, går den ikke i limp. Hvis jeg enten ikke gir gass, eller gir mye gass og følger med på PCV-verdien, greier jeg å unngå limp.

Det verste er faktisk å ligge i kø med jevn fart, da skal det veldig lite til. Begynner nå å lure på om det kan skyldes en dårlig overhalt HPFP, skal bli en interessant øvelse å reklamere på den ovenfor Island4x4.

DA371F03-2271-4493-BBCD-30E1FFB09640.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den mest interesant er at feilene er generelt sporadisk. jeg kjørt på ferie 300km til Sverige og tilbake, og fikk p2290 ved limp mode bare ved inkjøring til egen boligblokk. Det var +10C utendørs, lurer om det skyldes pga tempratur eller overvarming... men drivstof viser 65C ikke noe å si

 

synes du må lage samme bilde for normal drift, når alt fungerer som det skal, deretter man kan samenligne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jevn gass i en oppoverbakke tidligere på dagen i dag, uten limp.

AA4319F9-C6C0-4631-9AF9-CA7C2FD2C138.png

Og her når jeg gir såpass mye gass at den girer ned og. Da går den heller ikke i limp.

2A8789C4-1AEC-46BA-9F90-E857EE853AA7.png

Her er en screenshot fra LR-time på youtube, der de monterte overhalt pumpe men med gamle ventiler. Ser veldig likt ut?

98DE1F20-D088-4BF6-9440-0C0244C8A139.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ville vite om det var forskjell på en matepumpe fra LR og fra Bearmach eller Britpart, kjøpte jeg en helt ny orginalpumpe.

Den trekker også 3.3A fra batteriet og leverer ca 4.5psi på Schrader-ventilen. Det er altså ingen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Erfaring fra annen bil med common rail og ny høytrykkspumpe, filter etc..

Denne gikk i nødmodus, særlig i kombinasjonen lavt turtall og litt/mye pådrag. Etter en del om og men og leting etter feilkilder, bytte av sensorer og lavtrykkspumpe, så var forklaringen enkel. Motorstyringen regulerer opp trykk i rail etter pådrag og turtall. Dvs ved lavt/normalt turtall og lite pådrag, så skal trykket være lavt og alt fungerte normalt. Både pådrag og turtall var parametere for å øke trykk ihht gitte kurver.

 

Det viste seg å være flere dyser som hadde for stor intern lekkasje. Denne lekkasjen hadde jeg først bare testet ved lavt trykk og ikke funnet noe unormalt og dermed fortsatt letingen etter andre feil. Ved lekkasjetest der railtrykk var høyere så økte derimot flow på drainport'er kraftig. Høytrykkspumpa klarte dermed ikke levere nok flow til å kompensere for lekkasjen og trykket i rail falt under akseptabel verdi, med nødmodus som resultat. Dette problemet kan dermed være størst når turtallet, og dermed pumpekapasiteten, er lavt. Ved "forsiktig" pådrag, så kan en øke turtall og dermed leveransen så mye at den ikke nødvendigvis går i nødmodus selv ved belastning.

Endret av Høyland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...