Gå til innhold

P0087 fuel rail system pressure too low


lrsg

Anbefalte innlegg

Når bilen er kald får jeg p117d, når den er varm får jeg p0087 som før.

Må kanskje prøve å måle dieseltrykket lengre bakover i kjeden for å se hvor jeg mister trykk. Kanskje også på tide å bytte braketten til dieselfilteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Byttet wfp500570 fra tanken til dieselfilteret, ny filterbrakett komplett med filter orginalt LR.

Måler at pumpa trekker 2.7A med tenning på, 3-3.1A på tomgang. Greier 5psi før jeg starter motoren, går umiddelbart ned til 3psi. Har 14.2V på batteriet og 14.2V nede på kontakten til pumpa. Nå begynner jeg virkelig å bli rådvill, og tar imot absolutt alle forslag. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen lekkasjer noen sted? Og sensoren fungerer som den skal? Tørt rundt injektorer og returslange?

 

Om trykket slipper når motor startes så må jo trykket forsvinne en plass… Injektor krever vel start på motor, så hadde kanskje tatt en titt rundt de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bjørn_C skrev:

Ingen lekkasjer noen sted? Og sensoren fungerer som den skal? Tørt rundt injektorer og returslange?

 

Om trykket slipper når motor startes så må jo trykket forsvinne en plass… Injektor krever vel start på motor, så hadde kanskje tatt en titt rundt de. 

Ingen lekkasjer, hvilken sensor tenker du på? Rail-sensoren gir ihvertfall helt ok avlesninger på live values.
Det er tørt rundt injektorer, jeg har byttet fueltemp-sensor og returslanger.
Det virker på meg som at den bygger opp greit trykk, men greier ikke holde trykket oppe når høytrykkspumpa setter i gang.
Bilen har aldri vært mer lettstartet enn nå, den starter også kjempelett uten lavtrykkspumpa tilkoblet, noe jeg fant ut i går når jeg glemte å koble den på igjen.
Da målte jeg konstant vakum på schraderen, så den har jo en viss effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt trøbbel med dette- men forsøkte lese litt i går og i dag.. 

 

Drivstoff filter er nytt og montert riktig? 
Drivstoffslanger er koblet rett. (Jeg f eks har filteret med 4 koblinger på topp som sikkert bør være riktig) 

Blåst ut av slangene med trykkluft? 
Målt mengde i mer enn 20 sek? Det nevnes 1,5lt /min i trådene jeg leser. Gjerne målt før filter. 
Trekker lavtrykkpumpa så mye strøm som den skal, altså- er den A-ok- selv om den er ny. 
 

Jeg regner med at dette er på stell, tatt andre tråder og kompetanse i betraktning. Men det er alltid greit å høre/bli minnet på. Plutselig er det en amatør som nevner riktig ting :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.6.2022 den 22.38, jorgenht skrev:

Drivstoff filter er nytt og montert riktig? 
Drivstoffslanger er koblet rett. (Jeg f eks har filteret med 4 koblinger på topp som sikkert bør være riktig) 

Blåst ut av slangene med trykkluft? 
Målt mengde i mer enn 20 sek? Det nevnes 1,5lt /min i trådene jeg leser. Gjerne målt før filter. 
Trekker lavtrykkpumpa så mye strøm som den skal, altså- er den A-ok- selv om den er ny. 

Akkurat nå setter jeg like stor pris på alle tips da jeg er tom selv. :(

Har prøvd to nye filter; Mahle og orginalt LR. Dette er av skrutypen, så det er rett montert. Har blåst gjennom slangene; de er rene. Har også byttet den ene slangen (retur) fra filteret til tanken.

Pumpa trekker ca 2.8-3A, leverer 4psi på ventilen. Også om jeg kobler pumpa rett på batteriet og går utenom bilens ledningsnett. Pumpa leverer ca 1.3L i minuttet, altså noe lavere enn den skal. Trekker også mindre strøm enn den skal.

Jeg har nå prøvd 3 pumper som gir akkurat det samme, så jeg sliter med å skjønne at jeg skal ha fått flere defekte pumper tilsendt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har prøvd å måle uten tanklokk? Det er vel lite sannsynlig at det er vakuum i tanken, men kanskje verdt å utelukke.

Kan det være noe med monteringen i selve tanken? Jeg har ikke gjort dette selv, så jeg vet ikke om det er mulig å montere pumpen feil på noen måte.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Pumpe som er i tanken leverer 0,5-0,6 bar ifølge LR verksted

2. Har du renset tanken etter du demontert og montert ny pumpe i tanken?
Siden du fikk eventuelt montert ny høytrikspumpe det mulig finnes slitasje produkter fra den gammelt høytrykspumpe som må renses, ellers det kan føre til ødeleggelse av overhalt pumpe. 
3. rør og slanger må blåses som er skrevet tidligere

4. det finnes drivstoffkjøler som kan ikke renses med gjennomlufting, du må undersøke den nærmere eller bytte. 
5. høytrikspumpe leverer 200-300 bar i oppstartsfase og opp til 2000 bar ved full pådrag 

6. mulig at du har sak med ECU etter du byttet alle komponenter og da den leser gamle verdier og derfor må nullstilles. Jeg vet ikke om man kan kjøre det med IID tool, men ser som kan programmeres. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.6.2022 den 19.11, Elchund skrev:

Du har prøvd å måle uten tanklokk? 

Kan det være noe med monteringen i selve tanken?

Tanken ligger nå på gulvet under bilen og den er ikke tett, så vakum er det ikke. :) Pumpen står i en større plastbeholder, som stripses fast nedi tanken. Nesten vanskelig å gjøre det feil. Alle tilkoblinger er også laget slik at det ikke skal være mulig å koble feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, jorgenht skrev:

Eventuelt tett filter? Om du prøver en av reservepumpene rett på 12V og med diesel fra en tank til en annen.. sånn for å utelukke. For det sitter vel en sil i tanken? 

Filteret er nytt orginalt LR, i orginal ny filterbrakett fra LR. Prøvde først et nytt Mahle-filter, men oppførte seg likens da. Det sitter sil i tanken, den er ny (følger pumpen). Jeg prøvde en av de andre pumpene i en bøtte med vann bare for å se strømtrekket; lå da på mellom 4-5A. Langt unna det Robbies guide mener de skal trekke.

22 timer siden, Timo@ skrev:

1. Pumpe som er i tanken leverer 0,5-0,6 bar ifølge LR verksted

2. Har du renset tanken etter du demontert og montert ny pumpe i tanken?
Siden du fikk eventuelt montert ny høytrikspumpe det mulig finnes slitasje produkter fra den gammelt høytrykspumpe som må renses, ellers det kan føre til ødeleggelse av overhalt pumpe. 
3. rør og slanger må blåses som er skrevet tidligere

4. det finnes drivstoffkjøler som kan ikke renses med gjennomlufting, du må undersøke den nærmere eller bytte. 
5. høytrikspumpe leverer 200-300 bar i oppstartsfase og opp til 2000 bar ved full pådrag 

6. mulig at du har sak med ECU etter du byttet alle komponenter og da den leser gamle verdier og derfor må nullstilles. Jeg vet ikke om man kan kjøre det med IID tool, men ser som kan programmeres. 
 

 

1. Trykket er begrenset til max 7.5psi fra tanken, selve pumpen er i stand til å levere mye høyere trykk enn det. Jeg kontrollmålte min idag til 6.5psi, dvs 0.45bar og det skal være tilstrekkelig.

2. Jeg hadde ikke havari på pumpen, tanken er helt ren. Jeg gikk til og med gjennom hele tanken med magnet for å lete etter metallspon, men den kom opp helt ren. Filteret på pumpen var også helt rent, bare litt misfarget etter lang tid i diesel.

3. Det har jeg gjort.

4. Kjøleren er sjekket og det flower bra gjennom den. Den er uansett på retursiden av dieselen, og ikke på tilførsel, så om den hadde vært tett skulle ikke trykket blitt lavere?

5. Høytrykket er bra på tomgang, men den får ikke nok diesel til å komme seg over 140k kpa.

6. Har kjørt lift-pump reset i Iid-tool, men jeg skjønner ikke hvilken effekt det skal ha ettersom den pumpen kun har pluss/minus tilkoblet. Alle andre verdier fra ventilene på høytrykkspumpen og dieseltemperaturen ser normal ut.

 

Jeg har målt mer i dag; jeg har 6.5psi opp fra tanken, og jeg har 6.5psi ut fra dieselfilteret. Men med en gang jeg passerer den første returen til tanken, faller trykket fra 6.5 til 4psi. Jeg satte en klemme på slangen fra filteret tilbake til tanken og da fikk jeg 6.5psi helt opp på motoren, så det er tydeligvis noe feil der en eller annen plass? Merkelig at jeg skal være den første i verden med dette problemet. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, jorgenht skrev:

Sitter kjøleren etter filter men før motor? 
Er det ikke en snurrig sak der med noe forbikobling? Kan hende jeg tenker på noe annet. 

Kjøleren, eller varmeveksleren som det egentlig er, sitter under motoren. Returen fra dysene går ned fra toppen av motoren og gjennom den, deretter tilbake til slangen som går mellom tank og filter, på tilførsel-siden av filteret.

Jeg har laget meg en skisse som viser flow’en i systemet, men får ikke lastet den opp pga feil filtype.

1 time siden, Timo@ skrev:

hva tenker du om luft suging til system pga dårlig koblinger?

Du kan prøve å kjøpe transparent filter og koble den til tur/retur for å undersøke luft, se video

Takk for tipset. :)

Nå har jeg byttet ene slangen fra tanken til filteret, samt filterbraketten, så der vet jeg koblingene er bra. Jeg ville trodd at dersom en kobling er så dårlig at det trekkes luft ved vakum, burde det også være en lekkasje motsatt vei? Det blir jo uansett ikke vakum på trykksiden, men et blankt filter eller en blank slange kan være et godt tips for å sjekke etter luft. Skal ta det med videre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg sliter med my av de samme problemene og er nå anbefalt å skifte høytrykkspumpe.  Lavtrykkspumpe er nylig skiftet.  Har du fått orden på dine problem og lå utfordringen et annet sted enn på LPFP, filter eller HPFP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kupo skrev:

Jeg sliter med my av de samme problemene og er nå anbefalt å skifte høytrykkspumpe.  Lavtrykkspumpe er nylig skiftet.  Har du fått orden på dine problem og lå utfordringen et annet sted enn på LPFP, filter eller HPFP?

Hei!

Bilen min har nå stått to måneder hos Lundanes bil, foreløpig uten løsning på mine problemer.
Utfordringen ligger et annet sted enn LPFP, filter og HPFP. Det eneste jeg ikke byttet selv på drivstoffsystemet før jeg satte inn bilen var dyser (var byttet for 20000km siden) og trykksensor på fuelrailen. Min bil har aldri vært så lettstartet som nå, og går egentlig greit så lenge den er helt kald. Men med en gang den oppnår driftstemperatur begynner den å kødde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at du ikke finner ut av det.  Jeg er usikker på om jeg skal få skiftet HPFP eller se det an litt til.  Leste litt på UK nettstedet om en som påpekte at det er en sensor på styringen som kan gi mange følgefeil og som bør kalibreres ved reparasjon på hjuloppheng fremme.  Jeg har et stabilisator stag som er defekt og som skal skiftes.  Ser om det kan påvirke feilmelding men sannsynligvis er det et skudd i mørke.  I tillegg dukket fikk jeg en feil på at luftreservoar fylles for tregt (husker dessverre ikke feilkode), har skiftet tørkestoff men uten at det gjorde saken bedre.  Har du sjekket om det kan være automatkassen som er synderen?  Et par ganger har jeg merket at bilen ikke "tar" når jeg skal ut av lyskryss (2-3 ganger siste 6 mnd) så det kan være en potensiell kilde til feil hos meg.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2022 den 8.35, Kupo skrev:

Synd at du ikke finner ut av det.  Jeg er usikker på om jeg skal få skiftet HPFP eller se det an litt til.  Leste litt på UK nettstedet om en som påpekte at det er en sensor på styringen som kan gi mange følgefeil og som bør kalibreres ved reparasjon på hjuloppheng fremme.  Jeg har et stabilisator stag som er defekt og som skal skiftes.  Ser om det kan påvirke feilmelding men sannsynligvis er det et skudd i mørke.  I tillegg dukket fikk jeg en feil på at luftreservoar fylles for tregt (husker dessverre ikke feilkode), har skiftet tørkestoff men uten at det gjorde saken bedre.  Har du sjekket om det kan være automatkassen som er synderen?  Et par ganger har jeg merket at bilen ikke "tar" når jeg skal ut av lyskryss (2-3 ganger siste 6 mnd) så det kan være en potensiell kilde til feil hos meg.  

 

Jau, det syns jeg og er synd gitt. :)
Det er en sensor på rattet ja, som må være kalibrert slik at bilen vet når rattet er beint. Den har jeg kalibrert, uten at det hadde noen effekt hos meg. Jeg har ingen feil på bilen ellers. Hadde en feil på at luftfjæringen ikke greide å slippe ut luft, men rengjorde kompressoren og byttet tørke og da forsvant feilen. Jeg merker ingenting galt på girkassen, heller ingen feilkoder som tyder på at det er noe galt der. Når den er kald går den veldig bra, feilen kommer som sagt først når den begynner å få opp temperaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du opplever annen feil enn det jeg gjør.  Min bil får HDC og Transmisson failure når det er varmt i været!  Det kan virke som om feil oppstår når utetemperatur er over 15 grader. P0087 mfl (har ikke lest av alle feilkodene siden sist feil oppsto)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kupo skrev:

Ser at du opplever annen feil enn det jeg gjør.  Min bil får HDC og Transmisson failure når det er varmt i været!  Det kan virke som om feil oppstår når utetemperatur er over 15 grader. P0087 mfl (har ikke lest av alle feilkodene siden sist feil oppsto)

Bilen gikk ganske langt, med driftstemperatur, i vinter når det var kaldt ute. Kunne kjøre borti 10-12 mil uten feil da, så lenge jeg kjørte veldig pent. Om jeg var litt aggressiv på gasspedalen, gikk den i nød.
Men nå som det har blitt varmere ute, får den problemer med en gang den oppnår litt driftstemperatur. Jeg får også HDC og Transmission failure, men det ser ut til at det er følgefeil etter at motoren går i nødmodus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,  jeg får også opp "fuel sensor" feil (husker ikke feilkoden i farten).  Krysser fingrene for at det gjør susen for din bil!  Jeg har oppdaget at luftkompressoren på min bil har utviklet kols.  Går og går uten at det er lekkasjer noen steder, så ny er i bestilling.  Vi får se hvordan dette utvikler seg.  Dessverre ser det ut til at bilen er mindre væravhengig for å slå seg vrang.  Nå oppstår feilen nærmest konsekvent etter at jeg har passert 12 mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Etter 3 måneder hos Lundanes, hentet jeg bilen i går.
Det eneste de har gjort er å bytte komplett fuelrail med sensor på førersiden. Og det later nå til å ha kurert P0087-koden.
Jeg fikk feilen på vei hjem igjen fra verkstedet, akkurat samme feilkode og nesten samme oppførsel og når jeg kom hjem fant jeg ut at ene returslangen fra ene dysen var lekk.
Etter å ha byttet alle returslangene til nye orginale, later nå bilen til å gå som den skal igjen.

Så oppsummert ca et halvt år med grubling og testing:
Robbies guide er ingen fasit, bilene går helt normalt også med 4psi på schraderventilen og om LPFP trekker bare 3-4ampere. Guiden er veldig god for å skjønne dieselsystemet, men ikke mer enn det.
At bilen min var tungstartet når kald (og spesielt på vinterstid) løste seg med ny HPFP.
Men det måtte altså ny sensor til på fuelrail før feilkoden og nødmodus forsvant. Ingen ting på live values som tilsier at det var feil på sensoren heller, så vanskelig å finne ut uten å prøve å bytte delen først.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...