Gå til innhold

DAB + radio til husbruk


gautes

Anbefalte innlegg

Kikker og sjekker DAB+ radioer når jeg kan.

Går i spinn over merker, priser og specs.

Skal ha en radio med god lyd til å ha på kjøkkenet.

Fortrinnsvis ikke større enn 2-3 Tivoliradioer av den gamle typen.

Har kikket litt på Pinell Supersound men ikke fått prøvd lyd.

Noen som har noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker DAB-radio og har hatt det i sikkert 20 år. Det som irriterer meg er at radioene er laget så klønete, knotete, mørke og uleselige - når noe av gevinstene med DAB er informasjon om hva som sendes og mulighet for mange kanaler. Lesefeltene er små, kanalsøk og kanalskifte er som regel ikke for de som trenger lesebriller. Åltså ikke særlig tilpasset største brukergruppe. 

Når det er sagt så ikke kjøp Grundig. Senz opplever jeg som har god lyd. Phillips også. Tivoli og andre dyre er sikkert bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at jeg hater DAB-overgangen som pesten. Makan til ubrukelig, unyttig tull har jeg ikke brukt penger på noensinne.  Jeg har sikkert faset ut 30 radioer,  og lytter på kun 1-2 kanaler på de få FM radioene som er igjen. Har f.eks 3-5 par Peltor hørevern med FM, og bare der går det nærmere 10 000kr om disse skal fornyes.  2-3 gamle traktorer, gravemaskina, en røys gamle biler, radioen på vaskerommet, i garasjen, på kontoret, den dritdyre FM-receiveren til stereoanlegget og sånn fortsetter og fortsetter og fortsetter det.

De DAB-adapterne som er i handelen, kan legges i to bokser. De gode, som gjerne koster en god slant, og er litt sirkus å få montert, og de som er regelrett skrot.

" men dekningen blir så bra i det minste " sier fanatikerne. Si det. Både langs E6 i Østfold, mellom Vestby og Son ramlet både firmabilen ( 2012 VAG og privatbilen ( 2018 BMW med DOBBLE DAB mottagere for garantert sikret mottagelse ) HELT ut. For ikke snakke om vegen mellom Elverum og Trysil

 

DAB-adapteret i Discoveryen virker iaf sånn noenlunde, men den ser jo totalt yalla ut, og det henger og slenger kabler og adaptere til sigarettenneren og kabler til ekstra antenne og gud veit hva. 

Heldigvis er det forbudt å sitte fikle med mobilen på tur, det er jo trafikkfarlig må vite !cool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Sonos her hjemme. Da noen liker spillelister bedre enn radio. Eller podcast. Men har en kompis med Pinell typen, og den virker veldig god. Kan tilogmed ta inn internettradio, så BBC1 trenger ikke være langt unna. 
Kan nok være som @Vidar S sier, liten skjerm- og all den infoen man kunne fått klart frem ikke alltid sees. Synd egentlig. Ta en runde på den lokale El-kjøpen og titt/lytt. Så vet du hva som funker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo også kjøpe billig dab radio, og bruke en FM sender til å sende til eventuelt bevarte gamle FM radioer. 

Ser mange I radio miljøet gjør det slikt. 

 

Er forsåvidt imot dab da teknologien allerede var utgått. 

 

Pinnelli kan jo stream fra nettradio... 

Kan også bruke en smart telefon og stream til eksisterende anlegg om det er et alternativ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tidlig utgave av Pinell Supersound. Grei radio med ok lyd. Har også en Tivoli Audio DAB-radio. Pal, et eller annet? Også kurant og brukbar lyd, men forferdelig brukergrensesnitt. Radiolytting i hjemmet foregår for det meste over enten radiodelen i boksen fra Rikstv, og da via høyttalerne på tv'en, eller fra nett via telefon/brett/pc, og sendt gjennom det gamle stereoanlegget via en Chromecast Audio. Dette er dem klart beste løsningen lydmessig og når et gjelder brukervennlighet, men det ser ut som Chromcast Audio er ute av produksjon. BT-høyttaler og telefon, eller lignende til nettradio er også en grei løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme har vi Pinell Supersound og Amadeus etellerannet, disse er bra!

Har og 2 fra Clas Ohlson (Exibel, små firkanter som mest ligner på høytaler element); helt OK lyd.

I furtebua har jeg en Tivoli One og kabel inn på AUX, plugger inn mobilen og bruker en app som heter "Radio Norge.

 

Kabel og mobil er løsningen i bil og mener jeg. Orginalmontert DAB i den nyankommene Cruiseren fungerer helt topp, div ettermonterte greier funker bare så der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Tivoli Audio 2 analogt i garasjen (Furtebua) koblet på en Senz DAB+ mottager, gir noe av den gode lyden Tivoli ble kjent for.

Senz mottageren er forferdelig å skifte kanaler på og lagre disse. Den står permanent på Radio Rock :)  Det samme gjør en tilsvarende mottager koblet på stereoanlegget i stua, går helst i CD eller streaming der.

På kjøkkenet står ´gnåleboksen´ som Stine fikk til jul et år, ukjent billig-merke. Tynn pistrete diskant lyd uten noe antydning til fylde... derav tilnavnet.

 

Ikke enkelt med DAB nei, la oss få FM-nettet tilbake :)  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kjøkkenet har vi en Tivoli med aux inn. Oppå den står en iPad med kabel inn i Tivoliet. 
Slik har jeg myTunerRadio-appen tilgjengelig med alskens radiokanaler og Spotify el. i tillegg. Funker gull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser det burde Tivoli kommet med Dab.

Har hatt et par Tivoli men Pad er det bare fruen som har og bruker. Type håndverkerskjerm.

I garagen har jeg et eldre anlegg med forsterker og to stoore høyttalere fra bandet til Christian og en liten radiosignalmottaker.

Det funker som snus jfr naboene også men mye å evt. tørke støv av og kjøkkenet er nok litt lite til liknende.

Nå har jeg fått tilbud om en så si ubrukt Pinell Supersound så jeg får kanskje hoppe på den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanskelig å finne felles forståelse av hva som er god lyd. Sonos er for meg ubrukelig men andre i husstanden synes det er bra. 

 

Tror det beste er å ta en tur i butikken og lytte. 

 

Kjøpe en https://no.jbl.com/dab-radio/JBL+TUNER.html til bruk på hytta. Grei nok lyd for å høre litt nyheter og litt musikk, men ikke forvent grom bass på høyt volum. 

 

Lykke til med valgetcool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet lyd hos to forhandlere i dag.

Men mye folk, muzakstøy og stoore lokaler gå meg lite viten.

Låner Pinellen først på mandag så får jeg prøvd hjemme.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sånn i garasjen

https://radio.no/product/tivoli-audio-albergo/

 

Det var tidligere kjøkkenradio, men innendørs har vi jo annet lydutstyr, så da ble den flyttet ut i garasjen, hvor den gir helt akseptabel lyd. Grei lyd både på lavt volum når jeg sitter i furtebua og pusler med småting, og helt innenfor med mer trøkk når man ligger under en bil og bruker de mer fargerike delene av ordforrådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...