Gå til innhold

Eco drive -- motor skrur seg av -- drive -> revers


OlaSJ

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Min disco 4 skrur seg av (eco drive) når jeg skal sette bilen i revers fra drive. Dette er rimelig irriterende da den rekker å skru seg av et lite øyeblikk før den går i revers. 

 

Jeg har ikke hatt bilen så lenge så lurer egentlig bare på om dette er vanlig? Går det an å gjøre noe med dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å kjenne bilen har den ikke valg for start / stopp funksjon. 

Mange nyere biler har jo det.

Står nok i manualen til bilen..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har en knapp for å skru av eco drive manuelt, men føles litt unødvendig å måtte skru av (eco drive) hver kjøretur bare for å kunne rygge uten at motoren skrur seg av midt i "giringen".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke D4- men har sånn auto sak på firmabilen. Dog manuell. Bilen skal vel ha en ganske grei temp før denne auto off saken slår til? Så den ikke holder på sånn midtvinters f eks? 
Tenker at om den gjør sånn rett etter oppstart, så er det kanskje en sensor som er på vidvanke.. lest av noen koder på den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.7.2020 den 10.18, jorgenht skrev:

Jeg har ikke D4- men har sånn auto sak på firmabilen. Dog manuell. Bilen skal vel ha en ganske grei temp før denne auto off saken slår til? Så den ikke holder på sånn midtvinters f eks? 
Tenker at om den gjør sånn rett etter oppstart, så er det kanskje en sensor som er på vidvanke.. lest av noen koder på den? 

Har egentlig ikke undersøkt så mye annet enn å google litt for å se om det var flere som opplever det samme. Virker bare unødvendig at den skal skru seg av i løpet av det sekundet det tar å bytte fra drive -> nøytral -> revers. Men men 

På 30.7.2020 den 14.00, Stian Raknes skrev:

Min skrur seg også av noen ganger før jeg rekker å skifte gir og slippe bremsen igjen.

Ok. Da er det vel bare sånn de er laget. Virker som en unødvendig funksjon spør du meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Citroen C4 har sånn og virker på akkurat samme måte. Når jeg kommer inn i garasjeanlegget og skal rygge inn og parkere, så slår motoren seg av når jeg stopper, for så å starte igjen når jeg setter i revers. Den slutter å slå seg av hvis jeg setter i drive igjen, da den deaktiveres automatisk hvis jeg ikke har vært over 10km/t etter en stopp.

Jeg har knapp som kan deaktivere start/stopp men skulle ønske funksjonen kunne speiles slik at standard var av, og knapp for å aktivere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en D4 2015 MY, kan ikke huske den oppførte seg slik som du beskriver.

Nå har Eco drive ikke fungert på snart ett år, av en eller annen grunn (trolig dårlig batteri?), bare glad til jeg. 

Tidligere skrudde jeg alltid av denne funksjone, men på D4 så resetter den seg etter hver full stans og derfor må den skrus av ved start igjen.

 

Etter sigende er denne funksjonen totalt unyttig for vårt kjøremønster i Norge og muligens ødeleggende for startmotor på sikt.

Funksjonen er trolig spesiallaget for diverse EU tester og testens kjøremønster og kun for å kunne oppnå lavere forbrukstall til markedsføring.

Var derfor nødt til å være innmontert og i funksjon på alle biler i salg (for ikke å havne i samme uføre som VW)

 

Bjørnung

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2020 den 21.02, motom skrev:

Høres ikke helt riktig ut spør du meg, det er ikke bare dårlig bryter i girvelgeren da?

Nei, jeg tenker også at det er noe som ikke stemmer helt. Får ta en telefon til merkeverksted og høre om det lyder kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...