Gå til innhold

Billie; Defender 110 2006. Min første LR


Hope84

Anbefalte innlegg

Oppdatering:

Bilen er Eu godkjent i to nye år :) Sånn er alltid kjekt. Så kan det koseskrues litt mer.

 

bremser bak, hjullagere (Timken) bak, hub ene siden. I og med at detta er en Td5, så hadde den ny type mutter med noe avstandsstykke opplegg. Detta er nå gamle typen med to muttere og i mitt hode lettere å fikse på farten om det skulle gå igjen.

Lagrene var ikke helt skakkjørt, men byttet da det likevel måtte av.

 

det elektriske vinduet er fortsatt ikke fikset, men venter til det blir varmere i været med å gjøre noe der.

 

Abs lampa har begynt å dukke opp litt oftere, høyre foran som er greia. Tenker å gå over ledningene og eventuelt lodde istedenfor den skjøten.

 

blårøyken har avtatt. Lærdom enkelte deler kjøper man skikkelige greier med en gang. VDO luftmengdemåler fungerer mye bedre…. Enn for eksempel Allmakes

 

Så nå må jeg bli flinkere til å kjøpe skikkelige deler der det må til. 
 

Det er antydning til slakk drive flange foran. Kjøpt HD, men klok av skade fra bak, så lurer jeg på å bytte hele dritten innover i akselen ink div seals, så er det ute av verden. Kjerra har mange kilometer på nakken. Kanskje ikke nødvendig, men vil jo ikke strande på tur på grunn av noe slikt…. Noen tanker fra dere som har litt mer erfaring?

 

 

Endret av Hope84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

8 timer siden, lafterolf skrev:

Vanligvis er bytte av det meste på framakselen nødvendig. Ny medbringer på slitt stikkaksling er kortvarig glede.

 

Ps. HD medbringere har også lite for seg. Kjøp orginale fra Landrover og smør god.

Takker Lafterolf.

 

kjøper fra diff og utover. Er noe som helst fra britpart duganes i drivlinja, eller ender man bare opp med å gjøre jobben to ganger?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å unngå Britpartdeler. Særlig simringer koster lite fra andre aktører. Pokaler er vanskelig å finne fra andre enn Britpart, så der har jeg brukt dem. Regn med å bytte pokalene, for det blir ofte slitasje etter simring når det kjøres med slakke i kingboltlager. Disse bør shimses årlig, og det blir sjeldent gjort.

 

Stikkaksler fra diff foran pleier sjeldent å ha særlig slitasje. CV-ledd og ytre stikkaksel koster lite og bytt derfor det. Drivknuten og den korte dtikkakselen kommer vanligvis i ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Jeg prøver å unngå Britpartdeler. Særlig simringer koster lite fra andre aktører. Pokaler er vanskelig å finne fra andre enn Britpart, så der har jeg brukt dem. Regn med å bytte pokalene, for det blir ofte slitasje etter simring når det kjøres med slakke i kingboltlager. Disse bør shimses årlig, og det blir sjeldent gjort.

 

Stikkaksler fra diff foran pleier sjeldent å ha særlig slitasje. CV-ledd og ytre stikkaksel koster lite og bytt derfor det. Drivknuten og den korte dtikkakselen kommer vanligvis i ett.

Takker igjen. Da vet jeg hva som skal med på neste bestilling. Så er det klart. Ser Timken har lager. Jeg har aldri shimsa dissa, så må sikkert forvente at det er på god vei til kast. ser den ene pokalen svetter/lekker.

 

Må bli flinkere til service og preventivt vedlikehold…. Hvorfor læres det stort sett på den harde måten…..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Våren nærmer seg. Så i påventede av tid og mot til å ta tak i CV-ledd og pokaler gjøres det litt småtteri. 
 

Forskning på elvindu passasjerside, sikring ok…  men funker ikke. Sikkert brudd en eller annen veg :)

 

Irritert meg over rustne muttere, så nå har jeg kjøpt meg noen «tette» muttere. Om det ga mening.

 

 

 

Trodde wastegate var gåen, ladet litt vel mye og gikk i nødmodus. Justert på staget fra WG-klokka. Mindre turbotrykk, og ingen nødmodus. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vipp av mansjetten og dra litt nekeltvis i kablene mellom døra og A-stolpen.

Skjøt i tilfelle brudd med ca 10 cm kabel så begge kabelsko(vanntette) blir liggende inni hhv. A-stolpe og dør.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, gautes skrev:

Vipp av mansjetten og dra litt nekeltvis i kablene mellom døra og A-stolpen.

Skjøt i tilfelle brudd med ca 10 cm kabel så begge kabelsko(vanntette) blir liggende inni hhv. A-stolpe og dør.

 

Godt tips. Har tatt av dørpanel også, tenkte å koble direkte og se om motoren er ok i første omgang. Var nesten fristet å bygge om til sveiv…
 

vurderte å lodde og strømpe på om jeg finner brudd. Kanskje dumt å ikke bruke kabelsko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt lodde istedenfor kabelsko. Husk tett strømpe over.

Kan ikke no særlig om lodding men ser at endel loddinger lett korroderer i friluft.

Kommer sikkert noen voksne på banen som kan lære oss litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gautes skrev:

Kan godt lodde istedenfor kabelsko. Husk tett strømpe over.

Kan ikke no særlig om lodding men ser at endel loddinger lett korroderer i friluft.

Kommer sikkert noen voksne på banen som kan lære oss litt.

Lodding er meget bra, hvis du har på limfylt krympestrømpe over. Da blir det bedre enn noen kabelsko + at det blir vanntett.

Må du skifte kabel i fremtiden engang, så er det bare å lodde av igjen og på med ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, gautes skrev:

Kan godt lodde istedenfor kabelsko. Husk tett strømpe over.

Kan ikke no særlig om lodding men ser at endel loddinger lett korroderer i friluft.

Kommer sikkert noen voksne på banen som kan lære oss litt.

 Aldri loddet noe på denna bilen før, kun tidligere i tørrere klima (menneskebil). Så fint med input basert på erfaring :)

 

2 timer siden, tiopet skrev:

Lodding er meget bra, hvis du har på limfylt krympestrømpe over. Da blir det bedre enn noen kabelsko + at det blir vanntett.

Må du skifte kabel i fremtiden engang, så er det bare å lodde av igjen og på med ny.

Takker. Har du anbefaling til hvor jeg finner limfylt krympestrømpe? Har bare et gammelt sortiment fra biltema, som  forøvrig ikke krymper så sjukt mye. Liker ideen om å få det vanntett, for det hender det er høy luftfuktighet… :)

Endret av Hope84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Hope84 skrev:

 Aldri loddet noe på denna bilen før, kun tidligere i tørrere klima (menneskebil). Så fint med input basert på erfaring :)

 

Takker. Har du anbefaling til hvor jeg finner limfylt krympestrømpe? Har bare et gammelt sortiment fra biltema, som  forøvrig ikke krymper så sjukt mye. Liker ideen om å få det vanntett, for det hender det er høy luftfuktighet… :)

Biltema har limfylte krympestrømper, de fungerer meget bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Litt oppdatering.

 

Dessverre fortsatt uten bilder. Rakk ikke finne ut av elvinduet før det kom stygge lyder fra venstre foran. Swivel grease tyter ut. Ikke litt lekkasje men drypper godt. Håpet at det skulle holde litt til da det er langtur til helgen…

 

Så da er det bare å brette opp armene. Det meste er kjøpt inn nytt, Timken lager, stub axle, hub og bremser. 
 

Ved demontering, så er det ikke noe slakk å snakke om på lagerne på pokalen. Testet til 3kg på fiskevekta, mot 4 etter det jeg har lest meg til.

CV leddet var det værre med, mistet litt metall(spon inni).

 

Hjullager var på vei til å, spor og rust på ytre ring. Så her er det kanskje ikke bare jeg som ikke har vedlikeholdt godt nok :) 
 

Alt er demontert og startet montering. Pokal er på. Deler rengjort, alt var klint inn i en blanding av sauefett, swivel grease og sand. 
 

Så nå blir det gradvis bedre her. 
 

Så skal jeg ta rådet til Lagterolf og få sjekket andre siden foran også, sammen med bremseskift.


 

På 28.3.2022 den 11.41, tiopet skrev:

Biltema har limfylte krympestrømper, de fungerer meget bra :)

Fant de limfylte på tema, takker for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3kg på fiskevekta er bra.  Strammer du mer kan du miste litt selvoppretting, og har du ABS er øvre lager svakere, og de tåler ikke for hard stramming.

 

Jeg ligger på underkant 2,5kg og shimser årlig. Det gir lengre levetid på alle komponenter innbiller jeg meg.

 

Neste gang skal jeg ettermontere lærmansjett som beskytter pokalen, for da kan man legge godt med fett innenfor simerringen som smører ved sving, og sikrer olje/fett å bli inni pokalhuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, lafterolf skrev:

3kg på fiskevekta er bra.  Strammer du mer kan du miste litt selvoppretting, og har du ABS er øvre lager svakere, og de tåler ikke for hard stramming.

 

Jeg ligger på underkant 2,5kg og shimser årlig. Det gir lengre levetid på alle komponenter innbiller jeg meg.

 

Neste gang skal jeg ettermontere lærmansjett som beskytter pokalen, for da kan man legge godt med fett innenfor simerringen som smører ved sving, og sikrer olje/fett å bli inni pokalhuset.

Takker for tips, jeg hadde garantert dratt til med 4 kg om du ikke hadde sagt ifra. Har Abs og så at topplageret så noe spinklere ut enn bunnen. Pinbolten var strøken. Så overraskende originalt ut, men må jo tro at noen har vært der før, er gått snart 300 tusen.

 

Har sett det selges sånne gummi mansjetter. Det får bli en annen gang, nå må den opp å gå :) Litt hyppigere vask skader sikkert ikke heller.

 

 

Endret av Hope84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har førerside på forakselen blitt komplett ny. Svært fornøyd med å ha utført jobben selv. Gradvis mer kjent med bilen.

 

Så er det jo aldri kjedelig å eie en Land Rover. Risting og rumlelyd over 85kmt. Slutter når jeg slipper gassen. Får sjekke mellomaksel foran(propshaft). Nylig smurt opp. Men må uansett ta forakselen høyre side også, da jeg byttet bremseskive på venstre. Pokalen er fin og lekker ikke, men vil splines er skikkelig slitt.

 

45 mil etter pokalskifte er det fint og tight og svetter ikke grease. 

Endret av Hope84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, lafterolf skrev:

Rister det ved pådrag burde du rive/røske som en vill apekatt i mellomakselkryss til du finner krysset som har slakke, for plutselig kan du ende opp med en mellomaksel inni bilen. 

 

Akslingen kan ikke stå i spenn når du sjekker.

He he, skal gå løs på den og se. Vurderte først om jeg skulle demontere den foran og ta en kjøre en tur for å se om det er foran eller bak. 
 

Så får villmannen i meg gå løs på den etterpå:) lurte litt på om det kunne være et lager eller noe i diffen også, rumlelyden er pulserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis er det mellomaksel foran som slites mest, og normalt om det er krysset inn mot girboks. Det er fordi det har mest vinkel til enhver tid. 

Slitte kryss som rister påfører stor slitasje på tilstøtende lager, som feks utgående lager på fordelingskassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har mellomaksel fra Discovery/ettermarkedsgreier med dobbeltledd inn mot fordelingskassa. Er de greie å overhale, eller like greit å få tak i vanlig. Null heving og kommer ikke til å gjøre det heller. 
 

Den er ikke kjørt veldig langt med denna ristinga, så krysser fingre for at det ikke er gått lager i kassa. Stort sett 40-50 soner i nærheten her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si at de er enkle å overhale nei, og senterlager er uten smøring og ikke usannsynlig at den er slitt. For å sjekke må akslingen demonteres fra bilen.

Slakke i senterlager kjenner du om du dreier rundt dobbeltleddet, det lugger når det dreies rundt.

 

Skal du tilbake til orginalaksel må du bytte drivflensen/medbringer på fordelingskassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besøkte https://gwynlewis4x4.co.uk/ for knappe 2 uker siden og fikk en solid innføring i mellomakslinger. Har selv slitt ut 2 stk med dobbeltledd - og forsøkt å overhale en av de.  Resultatet er som Lafterolf skriver - slitt senterlager og tapp og i tillegg et sammensurium å få sammen igjen. I tillegg så er gummimuffen i sentrum lett å ødelegge.  På din bil og med det bruket du beskriver så klarer du deg med en standard mellomaksling - eller en som er noe forbedret / oppgradert med enkle UJ's i hver ende. (f.eks. 1310 versjonen fra Gwyn Lewis).  Legg merke til Lafterolf sin kommentar om flensen på utgangen av fordelingskassen. Sannsynlig at den er skiftet til en versjon med større diameter samtidig som dualcardan mellomakslingen ble montert. Lett å skifte tilbake - men du trenger den opprinnelige.....  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Atle G skrev:

Besøkte https://gwynlewis4x4.co.uk/ for knappe 2 uker siden og fikk en solid innføring i mellomakslinger. Har selv slitt ut 2 stk med dobbeltledd - og forsøkt å overhale en av de.  Resultatet er som Lafterolf skriver - slitt senterlager og tapp og i tillegg et sammensurium å få sammen igjen. I tillegg så er gummimuffen i sentrum lett å ødelegge.  På din bil og med det bruket du beskriver så klarer du deg med en standard mellomaksling - eller en som er noe forbedret / oppgradert med enkle UJ's i hver ende. (f.eks. 1310 versjonen fra Gwyn Lewis).  Legg merke til Lafterolf sin kommentar om flensen på utgangen av fordelingskassen. Sannsynlig at den er skiftet til en versjon med større diameter samtidig som dualcardan mellomakslingen ble montert. Lett å skifte tilbake - men du trenger den opprinnelige.....  

Takker for at du deler nyervervet kunnskap :) Går nok helt klart for ny mellomaksel, og drivflens, slik Lafterolf også nevnte. Så få jeg bytta simmerring samtidig også.

 

Den får ikke skambank i terrenget denna her, så satser på vanlig standard holder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jammen godt du nevnte. Hadde jeg sikkert dratt til for mye. Jeg som trodde jeg skrudde på en traktor må nok bli enda flinkere til å se hvor mye moment det skal dras til med. Gjorde det på siste jobb og noterte ned alt på ei huskeliste.

 

Skal se på den bakre på nytt, der byttet jeg simmerring. Men strammet for hånd uten momentnøkkel… Det var en løsning som ble utført på farten, som er gått i glemmeboka… håper lageret har klart seg…

 

Endret av Hope84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...