Hope84 Skrevet 26. juli 2020 Del Skrevet 26. juli 2020 Da er min første Land Rover anskaffet. Har tidligere sett på både Defender og Discovery 3. Det endte med en Defender, da dette er en ren hobbybil. Ønsket noe som er relativt greit å skru på. Tiden for vise om jeg syntes det er relativt enkelt.... Valget falt på en 2006 mod 110 med overhalt motor og ny topp og relativt bra for rust. Alt er vel relativt med en Defender. Bilen ble anskaffet før jul 2019. Den har i skrivende stund rundet 290 000km. Hva som er utført siden anskaffelsen: Lys venstre bak gikk på vei hjem fra kjøp, var bare en sikring. Kløtsjen virket ikke helt god og synkroniseringa på 1. 2. Og 3. var delvis fraværende. Byttet da til LOF powerspec kløtsj og svinghjul. Kjøpte ei girkasse med ca 95 000 på nakken og ei fordelerkasse fra D2. Noe hyggeligere turtall og mye bedre synkronisering. At en motor er påkostet godt med kronasjer er ikke det samme som problemfri motor. Har skjedd noe på den fronten. Kommer med flere bilder og detaljer. Planen er å ta forefallende og litt preventivt vedlikehold. Har tenkt å ha den en stund og koser meg med å skru. Må snart bytte hjullager og swivel venstre side foran. Har lest mye lurt og fått mange gode tips her på forumet. Så håper på å få gode tips. Er en hobbymekaniker som setter pris på gode erfaringer fra medforumister. Skal prøve å komme meg på forumtreff eller noe etterhvert:) Kjørebildet er fra turen hjem. De andre er fra montering av «vinterdekk». Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 26. juli 2020 Del Skrevet 26. juli 2020 Gratulerer med fin bil. Og velkommen i "virus-klubben" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 26. juli 2020 Del Skrevet 26. juli 2020 Kul bil! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 27. juli 2020 Del Skrevet 27. juli 2020 Gratulerer med flott bil! Du vil garantert få gode svar på dine spørsmål her inne! Velkommen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hope84 Skrevet 27. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2020 16 timer siden, telindnor skrev: Gratulerer med fin bil. Og velkommen i "virus-klubben" Takker! Ganske godartet virus detta her:) 8 timer siden, SiggenRRC skrev: Gratulerer med flott bil! Du vil garantert få gode svar på dine spørsmål her inne! Velkommen Takker! Gleder meg til å få noen gode tips og triks 16 timer siden, jorgenht skrev: Kul bil! Takker! Gleder meg til modifiseringer:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hope84 Skrevet 27. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2020 Det varte jo ikke så lenge før den begynte å markere revir:) Etter en motorvask grunnet oljesprut mot viskosevifta, det var olje over alt og vanskelig å finne synderen. Gikk med 1,5 l olje på 25 mil... Synderen var en o-ring mellom vakumpumpa og dynamoen. Aldri sett slik finurlig løsning før, men det er jo ei engelsk dame detta her. Denso dynamo bestilt og montert. Vifta har enda ikke kommet på plass, da det er mindre vibrasjoner uten. I samme omgang ble EGRen historie Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hope84 Skrevet 31. august 2020 Forfatter Del Skrevet 31. august 2020 Turboen hadde litt vel mye slakk. Valgte derfor å overhale turboen med kit fra turborebuilt.co.uk hybrid variant med bedre lager. Jobben var overraskende grei. Dessverre begynte pakningen på returen på turboen å lekke og EU kontroll ikke ok. I og med at delen akkurat var byttet skjønte jeg ikke hva det var med en gang. Kjøpte ny pakning og tett og fin:) Etter EU kontroll ble bilen sauser inn med sauefett, det var nok på høy tid. Temperaturen er litt ustabil i følge måleren. Termostat, temperaturgiver bestilt. Sjekket så radiatoren med tanke på kilometerstand, viste seg at noen har prøvd noe tettelurium, ny radiator, intercooler og vannpumpe bestilt. Når en først er i gang og sjekker opp, så er eksosmanifolden av den kjente banantypen og en knekt bolt, så da står jammen det også på lista.... må jo bli bra til slutt:) Tenker at det blir montering av eksostemp måler for å holde et øye med temperaturen. Noen som har erfaring med denna intercooleren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hope84 Skrevet 8. november 2020 Forfatter Del Skrevet 8. november 2020 Det skjer noe innimellom:) radiator, intercooler, vannpumpe, termostat og noen slanger er nye. manifolden er pussa rett og nye bolter fra Wurth er montert. Borra opp forreste og bakerste hull i manifolden. Monterte ny dieseltrykksregulator, som lakk. Testa å blåse igjennom returrøret med sykkelpumpe for å teste om det var tett. Monterte gammel regulator med nye o-ringer og pakning, så ble det ikke noe lekkasje mer. Sliter med at den får for mye diesel (egen tråd i defender gruppa). Jammen mange gode tips. Neste som står for tur er jording til ECU. litt bilder fra det som har skjedd: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hope84 Skrevet 20. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2020 Liten oppdatering, skjer noe innimellom. Til dieselproblemet, så blir det en ny injector, den har verdier på +8-9 men plutselig oppe i 12-13. Får se om deler kommer til juleferien. Ny slange inn til turboen kommer også, da den gamle er ganske myk. Viskerene tok fullstendig kvelden, noe som ikke kom helt uventet, vært noen stygge lyder innimellom. Ved demonteringen viser det seg at gjennomføringen på passasjersiden har fått lite smøring oppigjennom årene. Var så tørr og irra at den hadde låst seg helt. Noe som heller ikke forenkla demonteringa. Komplett nye viskere, med motor, kabel, gjennomføring og armer ble bestilt og nå montert. Var kjekt å få viska hele ruta:) har i mitt eie vært dårlig vinkel på disse pusserne. I samme slengen putta jeg inn et 99 relé fra en vw golf og dermed justerbar intervall. Funger fint og anbefales. Baksetet er tatt ut og montert inn exmoor sitt. Tenker to seter bak, da den av ukjente årsaker bare er godkjent med 2stk i baksetet. Har bare fått montert det ene enda. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jschille Skrevet 29. desember 2020 Del Skrevet 29. desember 2020 Fin bil! Og eg trur den må være søsken med min - min D3 har SU31123 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hope84 Skrevet 1. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2021 På 30.12.2020 den 0.19, jschille skrev: Fin bil! Og eg trur den må være søsken med min - min D3 har SU31123 Takker:) Prøver å få den både pen og pålitelig på sikt. Har nok trillet ut ganske så likt. Litt artig med skilta, kan informere om at SU31125 også er en D3. Den hadde nylig vært på samme verksted som der min ble EU kontrollert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hope84 Skrevet 28. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2021 Litt oppdatering: Driver og leiter etter synder for noe blårøyk på kald motor (spurt om i Defender tråden) og svart røyk når varm. Den har jo helt klart noen issues med blandingsforholda. Ikke kommet til bunns i problemet, men bytta litt. Prøver å bytte en og en ting for å være sikker på hva som var årsaken. innsuget er bytt til et solid i metall, den kollapser definitivt ikke. Løste ikke noe annet enn at det ser shiny ut. Dieselfilter nok en gang inklusiv brakett med returventiler etc. Løste heller ikke noe, men da bekymrer ikke den meg noe mer:) Dieselpumpe, da den gamle begynte å hyle. Det ble stillere. Skal sies at jeg kjøpte bearmach sin, da den var inne hos EWS. Bildet er av den gamle, måtte kjøpe ny låsering, da den var helt umulig å løsne fra plastringen. Noe byttet, men ikke frisk. Så får fortsette litt innimellom. Sjekket om det er trykk i bunnpanna. På varm motor la jeg over tørkepapir. Blafret ikke videre mye syntes jeg, men dette har jeg ikke peiling på, så prøver å få slengt med en video. IMG_4005.MOV Det er kommet en lei tikkelyd, så nå skal topplokket av, inspisere kam. Eventuelt at justeringen ikke har vært god nok. Bydde ledningsnettet i toppen og dysetettinger en gang til, men nå noen dyrere (billige likevel) hos EWS. ellers begynte den gamle dieseltrykksregulatoren å lekke igjen, så putter i en fra Bosch og håper det gjør susen. Ved demontering fant jeg ikke noe filter i toppen, bestilte original LR. Har dette noen funksjon utover det å fange grove partikler? fikk kjøpt 10 0-ringer istedenfor 1... Innser jo at det ikke har vært et LR verksted som har gjort tidligere motorjobb på denna bilen. Filter i toppen bak DPR inklusiv O-ring er ikke der. Topplokket har uoriginale bolter på to av de. Skal nå på originale. Litt kjipt da det er kvitteringer med for relativt store summer. Kan det i tillegg være at de ikke har klart å justere timingen, eller ville det hatt andre større symptomer? Bilen starter som et skudd hver gang, varm og kald. Også etter 1,5 måned stillstand. Krysser fingre for at nye tettinger og justering funker bra. Om noen har formening om det er trykk i bunnen basert på videoen så gi beskjed:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 28. mars 2021 Del Skrevet 28. mars 2021 Tenningen kan ikke justeres. Den er bestemt av svinghjulsensor. Den leser av et punkt på svinghjulet. La motoren få driftstempratur, og trekk opp peilepinnen mens motor går på tomgang. Blåser det opp hullet er det gjennomslag. Holder du ei hand over hullet og den blir svart av oljedråper er motoren slitt. Mye. Kjøring i unnabakker kan også avsløre slitasje. Hold gasspedalen på et punkt der du hverken slakker av eller gir gass. Ryker det blårøyk bak er det ikke et godt tegn. Det er også typisk for sein tenning om det er blårøyk ved denne testen, men siden den er satt på td5 vil du nå se oljerøyk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hope84 Skrevet 28. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2021 Supert Lafterolf. Det var det jeg prøvde på videoen som ligger ved. Der tar jeg av og på en papirbit. Blir ikke videre skitten av det. Men er ingen mekaniker. Ser du noe av den du? den bruker jo ikke akkurat noe særlig olje, er den fryktelig slitt og spiser olje burde det vel minke etterhvert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 28. mars 2021 Del Skrevet 28. mars 2021 Så ikke på videoen før nå. Hvor kommer røyken fra? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 28. mars 2021 Del Skrevet 28. mars 2021 Er en stund siden jeg tok ut kammen på TD5 og mener det var et par ting å passe på med kjede og tannhjul; kan kammen tidligere være satt inn feil, f.eks. ei tann den ene eller andre veien? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hope84 Skrevet 28. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2021 (endret) @lafterolf Den kommer ut av peilepinnen, men ikke noe særlig trøkk i det med tanke på at e legger tørkepapir over som legger seg nedpå. @Vidar SDet kan fort være. Den nye toppen inklusiv ny kam er visstnok montert på et Scania verksted. Resten av motoren har vært på motorverksted. Men jeg kan vel med hjelp av de to boltene sjekke om kammen er feilstilt? Endret 28. mars 2021 av Hope84 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 28. mars 2021 Del Skrevet 28. mars 2021 Er utlufting fra motoren åpen? Slangen går inn i innsug, løsne slangen og se om dampen kommer ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hope84 Skrevet 28. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2021 Luftinga i toppen går til innsuget, byttet den plastdingen med filter der. Det kommer damp ut, men vil ikke si den er oljete. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hope84 Skrevet 31. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2021 (endret) Dagens oppdatering. Påkjørt, ikke store skaden men spent på løsning mtp forsikring. Det er sikkert lurt å vente med å kjøpe inn til jeg har hørt noe fra forsikringa. fått en liten bue der lykta står, men ille noe heftig. Gikk ut for å prøve bakdøra, den har fått en trøkk, det er rygget i reservehjulsfestet som har resultert i en bulk i bakdøra. Tenkte først det bare var nye lykter og en lakkpenn. Men nå begynner jeg å mistenke at det kan koste litt. Endret 31. mars 2021 av Hope84 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 31. mars 2021 Del Skrevet 31. mars 2021 Rusten bakdør som har blitt skakk i ramma kanskje? Best å få på ei ny ei da... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hope84 Skrevet 1. april 2021 Forfatter Del Skrevet 1. april 2021 Ikke så gale den døra egentlig, er en 2006, så ikke de gamle dørene. Men fins rust på den etter gammel skade i bunnen av døra. Men fikk litt ekstra bank med at noen rygget på den reservehjulsholderen fra siden. Litt uvanlig smell:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hope84 Skrevet 14. november 2021 Forfatter Del Skrevet 14. november 2021 (endret) Noe skjer innomellom. Jording til ECU sjekket og forbedret. Ingen heftig forskjell som jeg kan merke, men en usikkerhet eliminert. Dysetettinger bytta til noen originale, noe tykkere en uoriginale. Alle dyser bytta til noen som er testet. Div dørlås og håndtak skiftet, så kan bilen åpnes med nøkkel også. Men dissa bilene er jo artige, i det døra er åpnet fikset støyisolert. Da funka ikke det elektriske vinduet mer… Bestilte nye drive flanges, da de så slarkete ut. Detta var være enn antatt, så bestilte nye fra LOF. Da blei det litt fastere Fikk ikke lastet opp bilder, så det må komme senere. Godt fornøyd med solide stikkakslinger fra LOF. Endret 14. november 2021 av Hope84 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 (endret) Medbringere / drivflenser og aksler bør byttes samtidig. De sliter ut hverandre. Fett eller olje på splines hjelper på levetiden. Et gammelt engelsk jungelord (ca): If it moves,grease it. If not , it is rusted. Endret 14. november 2021 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hope84 Skrevet 14. november 2021 Forfatter Del Skrevet 14. november 2021 1 time siden, gautes skrev: Medbringere / drivflenser og aksler bør byttes samtidig. De sliter ut hverandre. Fett eller olje på splines hjelper på levetiden. Et gammelt engelsk jungelord (ca): If it moves,grease it. If not , it is rusted. He he, liker gamle engelske jungelord Var dette jeg regnet med. Var slarkete med nye medbringere. Så da bestilte jeg disse fra LOF, som ble satt på i dag. https://lofclutches.com/shop/clutches/defender-solid-hd-rear-drive-shafts/?v=c2f3f489a005 Fettet opp så godt jeg kunne. Ser også at jeg nok må dypere inn og fikse en simmerring, for det var noe olje på ene siden. Hjullageret er like fint, men bør sikkert tas i samme slengen. Så da vil jeg bygge om til gammal type hjullager opplegg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.