Gå til innhold

Billie; Defender 110 2006. Min første LR


Hope84

Anbefalte innlegg

Da er min første Land Rover anskaffet. Har tidligere sett på både Defender og Discovery 3. Det endte med en Defender, da dette er en ren hobbybil. Ønsket noe som er relativt greit å skru på. Tiden for vise om jeg syntes det er relativt enkelt....

 

Valget falt på en 2006 mod 110 med overhalt motor og ny topp og relativt bra for rust. Alt er vel relativt med en Defender. Bilen ble anskaffet før jul 2019. 
 

Den har i skrivende stund rundet 290 000km.

 

Hva som er utført siden anskaffelsen:

Lys venstre bak gikk på vei hjem fra kjøp, var bare en sikring.

Kløtsjen virket ikke helt god og synkroniseringa på 1. 2. Og 3. var delvis fraværende. Byttet da til LOF powerspec kløtsj og svinghjul. Kjøpte ei girkasse med ca 95 000 på nakken og ei fordelerkasse fra D2. Noe hyggeligere turtall og mye bedre synkronisering.

At en motor er påkostet godt med kronasjer er ikke det samme som problemfri motor. Har skjedd noe på den fronten. Kommer med flere bilder og detaljer. 

 

Planen er å ta forefallende og litt preventivt vedlikehold. Har tenkt å ha den en stund og koser meg med å skru.

 

Må snart bytte hjullager og swivel venstre side foran.

 

Har lest mye lurt og fått mange gode tips her på forumet. Så håper på å få gode tips. Er en hobbymekaniker som setter pris på gode erfaringer fra medforumister. Skal prøve å komme meg på forumtreff eller noe etterhvert:)

 

Kjørebildet er fra turen hjem. De andre er fra montering av «vinterdekk». 

7CA92833-4468-49ED-8E05-BC9EBF0F2323.jpeg

72F3A971-C5DE-4F20-A1E4-3240C5DD0F13.jpeg

8E412374-45B9-471F-A81F-8F6D3DF4AADA.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

16 timer siden, telindnor skrev:

Gratulerer med fin bil. Og velkommen i "virus-klubben" :D

Takker! Ganske godartet virus detta her:) 

8 timer siden, SiggenRRC skrev:

Gratulerer med flott bil! 
Du vil garantert få gode svar på dine spørsmål her inne! 
 

Velkommen :) 

Takker! Gleder meg til å få noen gode tips og triks:)

 

16 timer siden, jorgenht skrev:

Kul bil! :D

Takker! Gleder meg til modifiseringer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varte jo ikke så lenge før den begynte å markere revir:) Etter en motorvask grunnet oljesprut mot viskosevifta, det var olje over alt og vanskelig å finne synderen. Gikk med 1,5 l olje på 25 mil... 

 

Synderen var en o-ring mellom vakumpumpa og dynamoen. Aldri sett slik finurlig løsning før, men det er jo ei engelsk dame detta her. Denso dynamo bestilt og montert. Vifta har enda ikke kommet på plass, da det er mindre vibrasjoner uten.


I samme omgang ble EGRen historie

A423A924-D8F9-4C1A-8EEA-ED88BA5CCA10.jpeg

1ACAB103-D7F3-467F-B11F-F73AD0D55CCC.jpeg

C2CB0450-3BA1-4A41-8909-94A9C30DFCF6.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Turboen hadde litt vel mye slakk. Valgte derfor å overhale turboen med kit fra turborebuilt.co.uk hybrid variant med bedre lager. Jobben var overraskende grei. Dessverre begynte pakningen på returen på turboen å lekke og EU kontroll ikke ok. I og med at delen akkurat var byttet skjønte jeg ikke hva det var med en gang. Kjøpte ny pakning og tett og fin:) 

2707B819-167E-492D-A42A-048DB9B372C5.jpeg

E2B486C0-1DA1-468F-9D95-7AF3F42BD8BF.jpeg

Etter EU kontroll ble bilen sauser inn med sauefett, det var nok på høy tid. Temperaturen er litt ustabil i følge måleren. Termostat, temperaturgiver bestilt. Sjekket så radiatoren med tanke på kilometerstand, viste seg at noen har prøvd noe tettelurium, ny radiator, intercooler og vannpumpe bestilt. Når en først er i gang og sjekker opp, så er eksosmanifolden av den kjente banantypen og en knekt bolt, så da står jammen det også på lista.... må jo bli bra til slutt:)

 

Tenker at det blir montering av eksostemp måler for å holde et øye med temperaturen. 
 

Noen som har erfaring med denna intercooleren?

D967A847-23DC-4AB0-8D78-4FBF3CBDC9AF.jpeg

20393AE5-FD34-4D57-8A75-DBA220040159.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det skjer noe innimellom:)

 

radiator, intercooler, vannpumpe, termostat og noen slanger er nye.

 

manifolden er pussa rett og nye bolter fra Wurth er montert. Borra opp forreste og bakerste hull i manifolden. 
 

Monterte ny dieseltrykksregulator, som lakk. Testa å blåse igjennom returrøret med sykkelpumpe for å teste om det var tett. Monterte gammel regulator med nye o-ringer og pakning, så ble det ikke noe lekkasje mer.

 

Sliter med at den får for mye diesel (egen tråd i defender gruppa). Jammen mange gode tips. 
 

Neste som står for tur er jording til ECU.

 

litt bilder fra det som har skjedd:

 

457546D0-5E42-4733-88A7-C48E4728410E.jpeg

DC83DAB8-648D-4E8F-962B-5299D6D276E9.jpeg

A332633C-8485-4539-87DF-C89CF0374016.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Liten oppdatering, skjer noe innimellom.

 

Til dieselproblemet, så blir det en ny injector, den har verdier på +8-9 men plutselig oppe i 12-13. Får se om deler kommer til juleferien. Ny slange inn til turboen kommer også, da den gamle er ganske myk.

 

Viskerene tok fullstendig kvelden, noe som ikke kom helt uventet, vært noen stygge lyder innimellom. Ved demonteringen viser det seg at gjennomføringen på passasjersiden har fått lite smøring oppigjennom årene. Var så tørr og irra at den hadde låst seg helt. Noe som heller ikke forenkla demonteringa.
 

Komplett nye viskere, med motor, kabel, gjennomføring og armer ble bestilt og nå montert. 

Var kjekt å få viska hele ruta:) har i mitt eie vært dårlig vinkel på disse pusserne. I samme slengen putta jeg inn et 99 relé fra en vw golf og dermed justerbar intervall. Funger fint og anbefales.

DD79E859-CF1C-4992-8CA2-FEF4142D3FC7.jpegF3629828-6F1F-442A-8C61-AC104E111D83.jpeg
 

Baksetet er tatt ut og montert inn exmoor sitt. Tenker to seter bak, da den av ukjente årsaker bare er godkjent med 2stk i baksetet. Har bare fått montert det ene enda.

991639D5-8E66-4AE0-AEC1-F3850560194C.jpeg96BA2B4A-C1DA-473B-8FBA-D80477351A2C.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 30.12.2020 den 0.19, jschille skrev:

Fin bil! Og eg trur den må være søsken med min - min D3 har SU31123 :wub:

Takker:) Prøver å få den både pen og pålitelig på sikt. Har nok trillet ut ganske så likt. Litt artig med skilta, kan informere om at SU31125 også er en D3. Den hadde nylig vært på samme verksted som der min ble EU kontrollert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Litt oppdatering:

 

Driver og leiter etter synder for noe blårøyk på kald motor (spurt om i Defender tråden) og svart røyk når varm. Den har jo helt klart noen issues med blandingsforholda. Ikke kommet til bunns i problemet, men bytta litt. Prøver å bytte en og en ting for å være sikker på hva som var årsaken.

 

innsuget er bytt til et solid i metall, den kollapser definitivt ikke. Løste ikke noe annet enn at det ser shiny ut.

40C2A550-2386-4140-9A20-23EF960A1A95.jpeg

 

Dieselfilter nok en gang inklusiv brakett med returventiler etc. Løste heller ikke noe, men da bekymrer ikke den meg noe mer:)

F5EEBF3C-3D79-4EEB-9A59-6106CC5E91E6.jpeg

Dieselpumpe, da den gamle begynte å hyle. Det ble stillere. Skal sies at jeg kjøpte bearmach sin, da den var inne hos EWS. Bildet er av den gamle, måtte kjøpe ny låsering, da den var helt umulig å løsne fra plastringen.

30E9FA0E-0E15-4B4E-B5CF-3B48171E05D0.jpeg

 

 

Noe byttet, men ikke frisk. Så får fortsette litt innimellom.

 

Sjekket om det er trykk i bunnpanna. På varm motor la jeg over tørkepapir. Blafret ikke videre mye syntes jeg, men dette har jeg ikke peiling på, så prøver å få slengt med en video.

 

Det er kommet en lei tikkelyd, så nå skal topplokket av, inspisere kam. Eventuelt at justeringen ikke har vært god nok. Bydde ledningsnettet i toppen og dysetettinger en gang til, men nå noen dyrere (billige likevel) hos EWS.

 

ellers begynte den gamle dieseltrykksregulatoren å lekke igjen, så putter i en fra Bosch og håper det gjør susen. Ved demontering fant jeg ikke noe filter i toppen, bestilte original LR. Har dette noen funksjon utover det å fange grove partikler?

32D11118-B84A-44E7-B8B4-782F0AA91B8C.jpeg
fikk kjøpt 10 0-ringer istedenfor 1...

70A4FCE2-6519-4539-8294-BECD527E201E.jpeg

 

 

Innser jo at det ikke har vært et LR verksted som har gjort tidligere motorjobb på denna bilen. Filter i toppen bak DPR inklusiv O-ring er ikke der. Topplokket har uoriginale bolter på to av de. Skal nå på originale. Litt kjipt da det er kvitteringer med for relativt store summer. 
 

Kan det i tillegg være at de ikke har klart å justere timingen, eller ville det hatt andre større symptomer? Bilen starter som et skudd hver gang, varm og kald. Også etter 1,5 måned stillstand. 
 

Krysser fingre for at nye tettinger og justering funker bra. Om noen har formening om det er trykk i bunnen basert på videoen så gi beskjed:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenningen kan ikke justeres. Den er bestemt av svinghjulsensor. Den leser av et punkt på svinghjulet.

 

La motoren få driftstempratur, og trekk opp peilepinnen mens motor går på tomgang.

Blåser det opp hullet er det gjennomslag. Holder du ei hand over hullet og den blir svart av oljedråper er motoren slitt. Mye.

 

Kjøring i unnabakker kan også avsløre slitasje. Hold gasspedalen på et punkt der du hverken slakker av eller gir gass. Ryker det blårøyk bak er det ikke et godt tegn. Det er også typisk for sein tenning om det er blårøyk ved denne testen, men siden den er satt på td5 vil du nå se oljerøyk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert Lafterolf. Det var det jeg prøvde på videoen som ligger ved. Der tar jeg av og på en papirbit. Blir ikke videre skitten av det. Men er ingen mekaniker. Ser du noe av den du?

 

den bruker jo ikke akkurat noe særlig olje, er den fryktelig slitt og spiser olje burde det vel minke etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@lafterolf Den kommer ut av peilepinnen, men ikke noe særlig trøkk i det med tanke på at e legger tørkepapir over som legger seg nedpå.

@Vidar SDet kan fort være. Den nye toppen inklusiv ny kam er visstnok montert på et Scania verksted. Resten av motoren har vært på motorverksted. Men jeg kan vel med hjelp av de to boltene sjekke om kammen er feilstilt?

Endret av Hope84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens oppdatering. Påkjørt, ikke store skaden men spent på løsning mtp forsikring. 
 

Det er sikkert lurt å vente med å kjøpe inn til jeg har hørt noe fra forsikringa.


fått en liten bue der lykta står, men ille noe heftig. 
 

Gikk ut for å prøve bakdøra, den har fått en trøkk, det er rygget i reservehjulsfestet som har resultert i en bulk i bakdøra. Tenkte først det bare var nye lykter og en lakkpenn. Men nå begynner jeg å mistenke at det kan koste litt.

A852BE4B-234D-4136-8218-6DAA120E05F3.jpeg

03083581-9B76-4D3E-B24E-0DD25DA856BB.jpeg

71157911-5AAE-49BD-B0F6-72C616095143.jpeg

54517A53-1B7F-493E-90F1-8896AA4987A1.jpeg

BA424E4E-9477-400F-80B5-B9DDF9B908E5.jpeg

0A9AC564-700C-4AA9-88C6-DAB99CA8524E.jpeg

2179555C-8692-407C-8890-E90E4E59A50A.jpeg

Endret av Hope84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så gale den døra egentlig, er en 2006, så ikke de gamle dørene. Men fins rust på den etter gammel skade i bunnen av døra. Men fikk litt ekstra bank med at noen rygget på den reservehjulsholderen fra siden. Litt uvanlig smell:) 

BF404293-3324-4783-B7E3-72FBE193ABC5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Noe skjer innomellom.

 

Jording til ECU sjekket og forbedret. Ingen heftig forskjell som jeg kan merke, men en usikkerhet eliminert. 

Dysetettinger bytta til noen originale, noe tykkere en uoriginale. Alle dyser bytta til noen som er testet. 

 

Div dørlås og håndtak skiftet, så kan bilen åpnes med nøkkel også. Men dissa bilene er jo artige, i det døra er åpnet fikset støyisolert. Da funka ikke det elektriske vinduet mer…

 

Bestilte nye drive flanges, da de så slarkete ut. Detta var være enn antatt, så bestilte nye fra LOF. Da blei det litt fastere :)

 

Fikk ikke lastet opp bilder, så det må komme senere. Godt fornøyd med solide stikkakslinger fra LOF.

Endret av Hope84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medbringere / drivflenser og aksler bør byttes samtidig.

De sliter ut hverandre. Fett eller olje på splines hjelper på levetiden.

 

Et gammelt engelsk jungelord (ca):

If it moves,grease it.

If not , it is rusted.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gautes skrev:

Medbringere / drivflenser og aksler bør byttes samtidig.

De sliter ut hverandre. Fett eller olje på splines hjelper på levetiden.

 

Et gammelt engelsk jungelord (ca):

If it moves,grease it.

If not , it is rusted.

He he, liker gamle engelske jungelord :) Var dette jeg regnet med. Var slarkete med nye medbringere. Så da bestilte jeg disse fra LOF, som ble satt på i dag.

https://lofclutches.com/shop/clutches/defender-solid-hd-rear-drive-shafts/?v=c2f3f489a005

 

Fettet opp så godt jeg kunne. Ser også at jeg nok må dypere inn og fikse en simmerring, for det var noe olje på ene siden. Hjullageret er like fint, men bør sikkert tas i samme slengen. Så da vil jeg bygge om til gammal type hjullager opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...