Gå til innhold

Der gikk haldex'en ... ?


yarnslayer

Anbefalte innlegg

Diagnosen sier at pumpa ikke klarer å opparbeide trykk. Bilen har bestemt seg for å være framhjulsdreven. Husmekanikeren har plukket ned, demontert haldex'en og gitt den ny olje og fjernet små løse metalldeler. 

Den gode nyheten er at innmaten virker intakt. Den dårlige nyheten (1) er at pumpa ikke lar seg løsne og at vi (2) antar at metalldelen(e) må komme fra noe sted. (Pumpa er mistenkt?)

 

Fant en gen3 med alt tilbehør, fin kjørelengde og innenfor riktig årsmodellintervall hos en hugger ikke altfor langt unna. Så det blir kanskje "fortsettelse følger" denne gangen også. 

 

Tips og trøst mottas med takk - som vanlig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, YMK skrev:

Finnes deler å få tak i om dere vil reparere ;)

 

Haldexen ble demontert så langt det lot seg gjøre. Men pumpa nektet å forlate åstedet. Det var ingen synlige skader på de forskjellige mekaniske delene av haldexen, men noe har skjedd der som ikke er bra.

 

Metallbitene som kom ut under rens av clutchplater (ellerhvapokkerdetnåheter) 
image.png

 

Og noe har vært i kontakt med innmaten, for den skal ikke ha slike merker 

image.png

 

Kanskje ikke så lett å se, men det var mange slike hakk og striper.

 

Med en "ny" haldex i hus, så kan jeg nok tørre å være litt mer hardhendt med den gamle, og kanskje gå løs pumpa og få inspisert hva som har skjedd.

 

Det skal sies at haldexen har vært utsatt for fukt. Da bakdiff ble byttet, så var det helt tydelig at det har vært vann inne i den. Og at noen hadde forsøkt å fikse problemet med tetningsmasse... :huh:

 

Oljen som ble tatt ut under "overhaling" har bare vært der et par uker, og den inneholdt metallspon og var mer svart enn det jeg liker at morgenkaffen min er. :P

 

Nå satser vi på at en litt sliten kropp er bedre trent når "ny" haldex kommer i hus, så ei stakkars kontorrotte slipper å være like mør i kroppen etter neste runde i føljetongen "Amatør mekker haldex" :D

 

...og som fruen sier - det er mye bil igjen enda, så jeg synes det så absolutt er verdt å legge ned innsats for å få den frisk igjen. Men det må gjøres i garasjen, da det vil koste en trivelig lottogevinst å gjøre det på verksted, og selv om bruksverdien er svært høy, så kan ikke det forsvares økonomisk. Dessverre.

 

Så da krysser vi fingrene for at "Gårdsplassen mek og bannskap" er i stand til å løse oppgaven. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for diagnose. For oss som jobber med "bits'n bytes" er det vanskelig å avgjøre hva som er "for mye feil" til å sette tilbake når det gjelder mekaniske deler som fremdeles går rundt. :rolleyes: Krysser fingre for at den ny-gamle er friskere når vi får den i hus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, gautes skrev:

Dette ordner du med litt tid. Dere vet hvor lift finnes.

Oljetilstand og sponene tilsier bytte av komponentene som er involvert i kretsløpet.

 

Regner med at gjennomføringen kommer til å gå bra. Nå har man jo allerede gjennomført operasjonen. :)

 

Takk for støtte, råd og tilbud om lån av lift. (Og tusen takk for eksepsjonelt god hjelp og lån av verkstedplass ved forrige korsvei - for ikke å snakke om hyggelig samvær). Jeg kommer med gråten i hånda og snørra i fatle om det blir vondt og vanskelig i garasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, yarnslayer skrev:

Takk for diagnose. For oss som jobber med "bits'n bytes" er det vanskelig å avgjøre hva som er "for mye feil" til å sette tilbake når det gjelder mekaniske deler som fremdeles går rundt.  

 

Veldig viktig, og riktig observasjon. Har mekka på gammal dritt i snart 30 år, og hører ofte " du er så flink som gjør ditt og datt ".
Feil. Å montere nye deler, er omtrent som å bygge lego, eller et IKEA-skap. Følger man anvisningene fra punkt til prikke, blir det rett til slutt.

Å overhale gamle motorer, girkasser eller differensialer, og vurdere " hva bruker vi om igjen " av lagre, tannhjul, trykkskiver og annet, DET krever erfaring. Erfaring som færre og færre mekanikere idag ( eller teknikere som det heter ) faktisk har.
Jeg har vært så heldig å ha en far som er industrimekaniker ( egentlig verktøymaker, maskindreier ) og av den gamle skolen, som har lært meg utrolig mye rundt dette å vurdere tilstanden på ting. Jeg tar meg dog fortsatt i å sjekke med sr. når ting er vanskelig, leit eller jeg er usikker. Da snakker vi gjerne om utbedringer som å bøye på plass en 1 1/4" kraftuttaksaksel på en spredevogn for husdyrgjødsel, og sånt " håndtverk " som de fleste sier " ikke går an ".


Å se senior sveise en 3mm stålplate, fra øverst til nederst på en traktorhenger, ca 3m lengde, med elektrodeapparat ( gammeldags sveive-BANTAM for de som har hår i øra, og er gamle nok til å vite hva det var for noe ) uten å brenne hull en eneste gang, gjør at man får lyst til å grave ned den nye, elektronisk styrte MIG-Likeretteren av dyreste fabrikat, et mørkt sted i skogen. Jeg har iaf sluttet å si at jeg kan sveise... for det kan jeg ikke.

SÅNN skal det visst se ut når man sveiser:

IMG_20200521_160726.jpg

 

Her instrueres NESTE generasjon i viktigheten av å sjekke spennet på slurekoblinga på høypressa ved å benytte skyvelær:
 

IMG_20200612_213329.jpg

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertesukk:

Trøsten er at det er veldig mye som går an, om man HAR tilgang på kunnskap (stor takk til alle som deler på forum og youtube og andre steder!), egen tid og pågangsmot og ikke trenger å betale noen annens timelønn på det. 

(Med det mener jeg at med alle skatter og avgifter som går ut når tastaturknasteren først skal tjene pengene for seg selv, arbeidsgiver og skatteetat én gang, og deretter skal betale de ut til en annen som også skal holde hjulene igang er det dessverre mye som det er "billigere" å kjøre på dynga enn å fikse. Håper at vi snart kan få noen lettelser som går på gjenbruk, for det må da tross alt være mer miljøvennlig enn bruk og kast og kast ... avsporing off. <_<)

Det er noe helt annet om man setter inn egen tid og innsats på de stedene man kan - som brått blir mange flere om man har noen med mer kunnskap å byttehjelpe med. 

 

Salig far (treverk var hans greie - både i yrkesvalg og hobby) sa alltid at kunsten ved restaurering (han tok på seg en del oppdrag der, både på hus og møbler og det meste i mellom) var å vite når man skulle stoppe å rive ned og begynne å bygge opp igjen. Det samme gjelder for gamle kjøretøy, har jeg fått meg meg.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.7.2020 den 17.27, gautes skrev:

Så riktig , så riktig.

 

...og når det gjelder en særdeles verdifull ting som min far lærte meg mht det å skru bil: 

Plukk ting så forsiktig fra hverandre som du bare kan, og sørg i det lengste for at du kan sette ting sammen igjen med de delene du allerede har. I verste fall så kan bilen halte seg til et verksted for egen maskin om man har tatt seg vann over hodet. :)

 

...derav at jeg ble litt svett da @gautes kjørte på med mye varme da han hjalp oss med ei gjenstridig bærekule på mr Free.

 

Men jeg visste jo at han visste hva han drev med. Og muligens hadde en bil å leie ut om det skulle gå virkelig åt skogen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far hadde helt rett og for ungdommen er jo kamera og video i lomma til enhver tid så

montering stort sett går bra når filmen kjøres baklengs.

Den kula var nok blant de 10 verste kulene jeg har løsnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. Siden Den Fete Damen har fått primadonnanykker (vondt i en caliper  - igjen) så tok vi Mr Free over på vestsiden av fjorden for å hente "kardangklokke". Håper at han skjønner alvoret nå som han fikk se hvor slemme freelandere ender .... ! <_< 

(Og siden vi fikk selvplukke ble det også med et par ekstra baklykter hjem. Disse uten sprekker. ) Så er det bare å håpe på medvind hos Gårdsplassen Mekk og Bannskap da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye bannskap i dag i alle fall. Som alle dyktige mekanikere, så begynte jeg med det viktigste, nemlig det kosmetiske, to "nye" baklykter på plass.

 

image.png

 

Nå håper jeg på at det dukker opp en kalipper til Discoen i morgen, slik at den blir kjørbar igjen. Og _da_ kan vi begynne på å separere denne haldexen fra diffen, og gi den en liten overhaling før den forhåpentligvis glir på plass og sørger for at Freelanderen får firehjulstrekk igjen.

 

image.png

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har god luktesans. :D

 

Den ble hentet hos Grøstad Bil

http://www.grostad-bilverksted.no/vraking/

 

Om turboen kan brukes tviler jeg litt på. Her er bilen

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=148870407

 

Har vært utsatt for brann som du kan se. Var også brannskader på interiøret, så jeg vil tro at det som eventuelt er brukbart på den bilen der er på undersiden og kanskje helst bak B-stolpen.

 

Men for all del - går jo an å ringe de, og høre hvordan det ser ut under panseret der. Det koster jo ekstremt lite, og man kan jo være heldig. :)

 

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, trondshj skrev:

Du har god luktesans. :D

 

Den ble hentet hos Grøstad Bil

http://www.grostad-bilverksted.no/vraking/

 

Om turboen kan brukes tviler jeg litt på. Her er bilen

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=148870407

 

Har vært utsatt for brann som du kan se. Var også brannskader på interiøret, så jeg vil tro at det som eventuelt er brukbart på den bilen der er på undersiden og kanskje helst bak B-stolpen.

 

Men for all del - går jo an å ringe de, og høre hvordan det ser ut under panseret der. Det koster jo ekstremt lite, og man kan jo være heldig. :)

 

Ja, lukta svidd.... :D

 

Takk for link. Sender dem en melding og spør ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå har eldstedattera tatt BE, og jeg har ikke sett hveren LR eller hestehenger på mange uker. (på jobb i utlandet)

Bare et hjertesukk på at  X-trailen jeg kjøpte til de ("hold dere unna" lovnad) måtte skifte både hjullager x2+ bærekule+støtdempere+bremsekalipper/bremseskiver forran, har medført at de har skiftet ut søkekriteriene på Tinder fra millionær til  bilmekaniker etter de fikk regninga fra bilverkstedet..

Lurer på om jeg noengang får tilbake råderetten over FL2 , den er bare for god.

Utfordringen nå er at de vurderer å bytte ut hengeren til en med 2700-3500 kg.

Med tanke på det....anyone?

(Makan til FL2 som slepebil i kategori vognkort+ skal man lete lenge etter....

tatt BE, og jeg har ikke sett hveren LR eller hestehenger på mange uker. (på jobb i utlandet)

Bare et hjertesukk på at  X-trailen jeg kjøptetil de ("hold dere unna" lovnad) måtte skifte både hjullager x2+ bærekule+støtdempere+bremsekalipper/bremseskiver forran, har medført at de har skiftet ut søkekriteriene på Tinder fra millionær til  bilmekaniker

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med såpass tung henger så snakker vi vel gjerne D3/D4 om man skal holde seg i LR-verdenen.

 

Men kjøper du en Disco så er jeg ganske sikker på at du får Freelanderen tilbake. :D

 

Her i huset manner jeg meg opp for å ferdigstille bytte av haldex. I går ble den gamle tatt ut, og den nye fikk en overhaling før den ble dyttet på plass i sitt nye hjem. I dag gjenstår å koble til ledning, feste drivaksel, feste mellomakselbrakett, fylle opp med olje og teste... ¤biter negler¤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For "liten" bil i forhold til henger ender med mye mekanikertid.

Bruk lavserien ved buksering av hengeren rundtomkring.

Drivverket setter pris på det i det lange løp.

 

Krysser fingre , Trond.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var operasjon haldex gjennomført. Det var litt spennende å starte bilen første gang etter at den hadde fått første dose med olje - men - ingen feilmeldinger.

 

Bilen fikk deretter gå de foreskrevne 5 minuttene, før den fikk nytt påfyll, dernest ble 70 ml med olje ble sugd ut, og tappepluggen ble satt på plass. Siden det er tappepluggen som holder bilen sammen ble den selvsagt skrudd til med 750 nm. (Neida @gautes, jeg gjorde ikke det).

 

En prøvetur rundt Aremarksjøen senere tror jeg at jeg konkluderer med at operasjonen var vellykket, og at pasienten er frisk. Nå har vi en bakdiff til overs, og to friske Land Rovere. ¤hamrer i bordet¤

 

Takk for mental støtte underveis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...