Gå til innhold

Vurderer å kjøpe en eldre Defender


Manofwar

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. 

 

Jeg vurderer å kjøpe en eldre Defender, rundt 2000 modell og 200-300' kjørte km. Prisklasse rundt 200 000,- kroner

 

Jeg er ikke bilkyndig men greier å bytte en del eller to OM jeg finner ut hva som trengs å gjøre.

 

Så mitt enkle spørmsål er om jeg burde holde meg unna eller er dette biler som tåler en del juling og er billige å reparere. Er det andre ting jeg bør ta høyde for? Hvordan er forbruket på disse bilene?

 

Hjertelig takk for alle svar.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit. Mitt enkle svar; om du ikke kan skru selv så må du være forberedt på en del kostnader til et verksted. Generell slitasje og rust er i alle fall noe du må ta høyde for. Snitter vel på rundtomkring en liter på mila, uansett :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å sjekke bilen du har tenkt å kjøpe NØYE. Og da sammen med noen som kan Defender på ordentlig. Rust på ramme, dører, utriggere og torpedovegg kan vise seg å bli til store kostnader. (noen tror jo at Defendere ikke ruster, "alt" er jo i aluminium....") Dører, nevnte jeg dører? Må du bytte dører er de relativt billig, men før alt er på plass med alt leamikk og ny lakk, så er prisen gjerne 50 tusen og vel så det. Og dørene på Defender ruster friskt frem til 2005-modellene og videre, da ble kvaliteten betydelig hevet 

 

Deretter har vi motor og drivverk. Mye er kraftig dimensjonert, men kommer du over en bil med dårlig vedlikehold kan det likevel bli store kostnader med å sette ting i stand igjen. Så vær nøye med valg av bil. Bruk god tid. Defender er definitivt en morsom bil å eie og å kjøre rundt i, og delene er relativt billige og lett å få tak i, også brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som det blir sagt her at det er dyrt å bytte dører. Bare å bytte dørhengsler koster 20.000 på verksted. Fikser man det selv koster det noen hundrelapper. Biler i den alderen kan ha alvorlige rustskader på ramme, dører og torpedovegg. Ellers ofte problemer med Webasto, ABS/TC og air-con. Det kan være greit å sjekke om ombyggingen er godkjent, f eks chip-trimming, heving, winch/fanger etc. Eldre biler selges ofte med eldgamle dekk. Et nytt sett koster fort 15-20000, men det er ofte mye bra brukte dekk på Finn og LRforum. 

 

For å slippe unna så mye rust burde man nesten kjøpe brukt Defender i Sør-Europa, men ikke så lett med reiserestriksjonene i disse dager. 

 

Ligger noen slitne travere på Finn med frisk pris ift tilstand og km. 

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter alt som er skrevet over her men samtidig er Defender en bil som LAR SEG REPARERE nesten uansett tilstand. Der finnes uhorvelig med reparasjonsvideoer på nett, et utall afora, facebookgrupper og entusiaster i massevis som vil hjelpe. Bilene er enkle å skru på og delene billige (eksempel: 4xbremseskive+klosser+caliper, kr 4000 og da har jeg ikke valgt det billigste, heller ikke det dyreste alternativet).

 

Jeg har hatt en 1972 109 serie2a som kostet meg svært lite trøbbel annet enn det jeg laget selv (motorskift fra bensin til uoriginal dieselmotor) og en 1990 modell 90 som ble kjøpt som rustvrak og bygget opp igjen, en jobb som jeg putlet på med alene i garasjen i løpet av en liten måned.

 

Britannica Restorations har mange (lange) informative videoer. Personlig synes jeg han har en litt negativ og smått latterliggjørende holdning til bilene men de videoene er likevel ganske informative.

 

Er du villig til å bli skitten under neglene (og andre steder) så er det greie biler å skru på men er du avhengig av verksted kan det fort bli et økonomisk mareritt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løp å kjøp. Finn en med grei ramme og brukbare dører. Mekking lærer du etterhvert. Det viktigste er å prøve en først, for å finne ut om dette er riktig. Enkelte får seg en real overraskelse, for ikke bare er Defender tøff, men du må være litt tøff for å eie den og. Og da tenker jeg ikke på tøff som i en tøffing, men for å tåle dens ulumskheter som til tider vil dukke opp. Jeg er meget partisk for å si det mildt, det finnes ikke bedre bil. (Men så er jeg en tøffing å da...:P)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Peik skrev:

Hva sikter du til? 

 

Nei, hva mener du?

 

Alle interessenter jeg hadde i den forrige runden fikk god gjennomgang gjennom bla lange mail med mange vedlagte bilder utover hva som ligger i annonsen samt en åpen diskusjon om hvor vidt kjøperen var rett for bilen eller motsatt. Et par stykker skrudde ikke selv i det hele tatt og bestemte seg for å kjøpe en nyere bil eller kanskje ikke LR i det hele tatt etter jeg beskrev hva det vil være å eie en 20+ år gammel Defender. 

Skremmer nok bort mange. Men skal jeg selge så skal kjøper være godt forstått med objektet han/hun handler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, gautes skrev:

Tommel opp for den.

Skal jeg selge hel bil må kjøper gjennom 3.grads forhør før godkjenning og salg.:rolleyes:

 

Ja, noe annet er uaktuelt! De forrige bilene har endt opp hos venner, bekjente og familie. Hater å selge bil. Er faktisk så jeg vurderer å plukke ut motor og drivlinje for å bruke i classic'n og gi bort resten som prosjekt til den som vil.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Erik Iversen skrev:

 

Nei, hva mener du?

 

Alle interessenter jeg hadde i den forrige runden fikk god gjennomgang gjennom bla lange mail med mange vedlagte bilder utover hva som ligger i annonsen samt en åpen diskusjon om hvor vidt kjøperen var rett for bilen eller motsatt. Et par stykker skrudde ikke selv i det hele tatt og bestemte seg for å kjøpe en nyere bil eller kanskje ikke LR i det hele tatt etter jeg beskrev hva det vil være å eie en 20+ år gammel Defender. 

Skremmer nok bort mange. Men skal jeg selge så skal kjøper være godt forstått med objektet han/hun handler. 

Enig i det. Skal man selge en gammel Defender må alt nevnes. Utfordringen kan være at det er så mange småting man har blitt vant til, at man ikke husker dem selv. Jeg har gjerne laget en liste som legges ved som vedlegg til kontrakten, 2-3 tettskrevede sider om historikk og småfeil. Begge de to siste gangene var det førstegangskjøpere av Defender som kjøpte ca 20 år gamle biler. Man må vite hva man går til. 

 

12 timer siden, gautes skrev:

Tommel opp for den.

Skal jeg selge hel bil må kjøper gjennom 3.grads forhør før godkjenning og salg.:rolleyes:

Meget viktig!  :-)

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for sikkerhets skyld, ta med følgende tekst i kjøpekontrakten: "På grunn av alle kjente og ukjente mangler, advarte selger på det stekeste mot å kjøpe kjøretøyet, men kjøper insisterte på å få kjøpe det likevel."

 

 

Endret av Skogsvei
Rettet trykkfeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...