Gå til innhold

Bytte intercooler Td5


Albert F

Anbefalte innlegg

Hei.

Intercooleren begynner å ligne på en oppblåst ballong, og det er kanskje på tide å bytte.

Må man ta ut radiatoren for å bytte intercooler på en 2000 mod Defender uten aicondition?

I følge LR verkstedmanualen må man først ta ut radiatoren.

Men det ser så meningsløst ut da intercooleren sitter helt foran og man burde kunne ta den ut forfra  om man fjerner grill og det som sitter der foran.

Det er mange ganger jeg ikke følger prosedyren i manualen dog ikke alltid med godt hell .

Hva sier ekspertene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av med grillen og de to skråstagene, så mener jeg det er helt grei adkomst. Vær obs på at skruene som fester IC-en sitter i en slags mutter som er festet i noen plastlepper på radiatoren. Det var sikkert fint når det var nytt, men jeg hadde ikke så mye hell med å få det fra hverandre uten at plasten røyk. Kan være et tips å dynke disse skruene i rustløser noen dager før du begynner på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter forfra, ja. Du slipper å ta ut radiator, men se god over kantene på radiatoren om det er tegn på røde felter eller krystaller, når du først har det åpent. Radiatoren sitter like utsatt til for vær, vind og salt,  som kanskje er årsaken til at IC ‘’blåser’’ seg opp og må byttes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar kes og Vidar S . Det var godt å høre. Radiatoren er ganske ny, så forhåpentlig ikke problem med boltene.

Jeg tror intercooleren har blåst seg opp når jeg tar den ut etter vinterlagring, Da oppfører den seg som en våryr kenguru når jeg gir full gass pga treg vastegate. Når jeg får løsnet den er bilen normal. Dvs den har fått fult turbotrykk helt til Ecu slår inn og kutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ECU'en skal vel kutte ved 1.19 bar (hvis du ikke har montert noe ekstra for å heve trykket) og det skal intercooleren fint klare. Jeg har kjørt 1.4/1.5 bar i mange år uten problemer (forsøkte 1.9 bar - men da røk toppakningen ...). Mulig at noen vet om ECU'en kutter for sent slik at trykket får bygget seg opp?  Hvis du har original intercooler så vurder oppgradering fra Allisport (Andrew)...  https://www.allisport.com/shop/performance-products/intercoolers/allisport-land-rover-discovery-td5-intercooler-kit-manual-gearbox-version/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at intercooleren skal fint tåle opp til trykket hvor ecu kutter. Men etter 20 år med snøslaps og salt, ser den ikke helt grei ut på utsiden. Ribbene begynner å løsne og rørene bøyer seg. Den er heldigvis ikke punktert ennå,så jeg håper å få byttet før det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Atle G skrev:

ECU'en skal vel kutte ved 1.19 bar (hvis du ikke har montert noe ekstra for å heve trykket) og det skal intercooleren fint klare. Jeg har kjørt 1.4/1.5 bar i mange år uten problemer (forsøkte 1.9 bar - men da røk toppakningen ...). Mulig at noen vet om ECU'en kutter for sent slik at trykket får bygget seg opp?  Hvis du har original intercooler så vurder oppgradering fra Allisport (Andrew)...  https://www.allisport.com/shop/performance-products/intercoolers/allisport-land-rover-discovery-td5-intercooler-kit-manual-gearbox-version/

 

1,42 bar er "boost limit" som LR har lagt i ECU-en. (Jeg opplever at motoren kutter før Nanoen rekker å vise det trykket, så det er ikke så lett å se eksakt uten andre måter å måle på.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...