Albert F Skrevet 21. juli 2020 Del Skrevet 21. juli 2020 Hei. Intercooleren begynner å ligne på en oppblåst ballong, og det er kanskje på tide å bytte. Må man ta ut radiatoren for å bytte intercooler på en 2000 mod Defender uten aicondition? I følge LR verkstedmanualen må man først ta ut radiatoren. Men det ser så meningsløst ut da intercooleren sitter helt foran og man burde kunne ta den ut forfra om man fjerner grill og det som sitter der foran. Det er mange ganger jeg ikke følger prosedyren i manualen dog ikke alltid med godt hell . Hva sier ekspertene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kes Skrevet 21. juli 2020 Del Skrevet 21. juli 2020 Av med grillen og de to skråstagene, så mener jeg det er helt grei adkomst. Vær obs på at skruene som fester IC-en sitter i en slags mutter som er festet i noen plastlepper på radiatoren. Det var sikkert fint når det var nytt, men jeg hadde ikke så mye hell med å få det fra hverandre uten at plasten røyk. Kan være et tips å dynke disse skruene i rustløser noen dager før du begynner på jobben. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 21. juli 2020 Del Skrevet 21. juli 2020 Bytter forfra, ja. Du slipper å ta ut radiator, men se god over kantene på radiatoren om det er tegn på røde felter eller krystaller, når du først har det åpent. Radiatoren sitter like utsatt til for vær, vind og salt, som kanskje er årsaken til at IC ‘’blåser’’ seg opp og må byttes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Albert F Skrevet 21. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2020 Takk for svar kes og Vidar S . Det var godt å høre. Radiatoren er ganske ny, så forhåpentlig ikke problem med boltene. Jeg tror intercooleren har blåst seg opp når jeg tar den ut etter vinterlagring, Da oppfører den seg som en våryr kenguru når jeg gir full gass pga treg vastegate. Når jeg får løsnet den er bilen normal. Dvs den har fått fult turbotrykk helt til Ecu slår inn og kutter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 22. juli 2020 Del Skrevet 22. juli 2020 ECU'en skal vel kutte ved 1.19 bar (hvis du ikke har montert noe ekstra for å heve trykket) og det skal intercooleren fint klare. Jeg har kjørt 1.4/1.5 bar i mange år uten problemer (forsøkte 1.9 bar - men da røk toppakningen ...). Mulig at noen vet om ECU'en kutter for sent slik at trykket får bygget seg opp? Hvis du har original intercooler så vurder oppgradering fra Allisport (Andrew)... https://www.allisport.com/shop/performance-products/intercoolers/allisport-land-rover-discovery-td5-intercooler-kit-manual-gearbox-version/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
corpusviridans Skrevet 22. juli 2020 Del Skrevet 22. juli 2020 Mulig det er forskjell på modeller, men min 2003 kutter på 1,33-1,34 målt med nanokom. Den er ikke modifisert på noe vis. Om resultatet ville blitt noe annet målt med trykkmåler vet jeg ikke. Noen som har prøvd? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Albert F Skrevet 22. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2020 Jeg er enig i at intercooleren skal fint tåle opp til trykket hvor ecu kutter. Men etter 20 år med snøslaps og salt, ser den ikke helt grei ut på utsiden. Ribbene begynner å løsne og rørene bøyer seg. Den er heldigvis ikke punktert ennå,så jeg håper å få byttet før det skjer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kes Skrevet 23. juli 2020 Del Skrevet 23. juli 2020 22 timer siden, Atle G skrev: ECU'en skal vel kutte ved 1.19 bar (hvis du ikke har montert noe ekstra for å heve trykket) og det skal intercooleren fint klare. Jeg har kjørt 1.4/1.5 bar i mange år uten problemer (forsøkte 1.9 bar - men da røk toppakningen ...). Mulig at noen vet om ECU'en kutter for sent slik at trykket får bygget seg opp? Hvis du har original intercooler så vurder oppgradering fra Allisport (Andrew)... https://www.allisport.com/shop/performance-products/intercoolers/allisport-land-rover-discovery-td5-intercooler-kit-manual-gearbox-version/ 1,42 bar er "boost limit" som LR har lagt i ECU-en. (Jeg opplever at motoren kutter før Nanoen rekker å vise det trykket, så det er ikke så lett å se eksakt uten andre måter å måle på.) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.