SveinHa Skrevet 20. juli 2020 Del Skrevet 20. juli 2020 Da jeg kjøpte meg en litt eldre bobil i fjor sa en fersk fukttestrapport at der var i grenseland med fukt helt bak i finerbunnen. Når jeg måler selv så finner jeg rundt 16-17% og 18% regnes som grense mellom "Fukt" og "Ok". Jeg har nå dumpet over en annen bil som har 43-99% fukt i gulvplaten helt bak. Iflg eieren er dette noe som har oppstått brått og uventet da bilen av garantihensyn har vært fukttestet årlig. Jeg er slett ikke noe redd for det i utgangspunktet (har ikke sett bilen med egne øyne enda) og regner med det er snakk om å tørke ut og behandle med impregnering , forsegling med epoxy eller noe slikt. Noen kloke hoder som har noen tips eller ideer om min tankegang er fornuftig og hvilke impregnerings- eller forseglingsstoff som kan være aktuelle? Synd det ikke går an å stille slike spørsmål på bobilfora for da får en bare en mengde uønskede svar som "sett den på verksted"... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 21. juli 2020 Del Skrevet 21. juli 2020 Så mye fukt betyr at treverket er råttent. Maksimal fukt regnes som 28%, resten er trefiber. Hvor mye fukt frisk finer kan trekke vet jeg ikke, men uansett skal det ikke være over 30% mener jeg. Så at dette er noe som har oppstått raskt har jeg mine tvil om. Jeg ville tatt nøye fukttest av resten av tak og vegger, for fukt i gulv kommer ofte av lekkasje lengre oppe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 21. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2020 37 minutter siden, lafterolf skrev: Så mye fukt betyr at treverket er råttent. Maksimal fukt regnes som 28%, resten er trefiber. Ok, det vil jeg nok rimelig lett kunne se når jeg tar meg en tur og ser på bilen, antagelig i neste uke. Fuktmålingen var tatt kort tid etter en kjøretur i noe regn. Heldigvis er det snakk om gulvet i garasjen og der har en jo en mengde muligheter for reparasjon uten at det trenger møbelfinish. Men mer på generell basis, impregnering av finer, er det noe å tenke på? Har ikke hørt at noen gjør slikt på bobil og bak hjulene kan der jo være skikkelig ragnarok når en kjører på våte veier. Det blir jo en disffusjonsåpen behandling og høres smart ut for meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 21. juli 2020 Del Skrevet 21. juli 2020 Sikkert ikke dumt. Mulig sauefett gjør nytten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myhre Skrevet 21. juli 2020 Del Skrevet 21. juli 2020 Linolje kan jo brukes både som rustbeskyttelse og til impregnering av treverk. Kanskje det duger? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 21. juli 2020 Del Skrevet 21. juli 2020 De få gangene jeg sauset inn finerplatef , huntonitt og trefiberplater i yngre dager este de friskt opp et par størrelser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 21. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2020 43 minutter siden, gautes skrev: este de friskt opp et par størrelser Hadde en mistanke om det ja... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 28. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2020 Rå linolje falt ned i hodet mitt. Vannavvisende og diffusjonsåpen høres ikke helt feil ut... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 28. juli 2020 Del Skrevet 28. juli 2020 Den slites bort og tørker inn for raskt. Har prøvd. Den vil ikke trekke inn heller, for fineren har lim som ikke er diffusjonsåpen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yarnslayer Skrevet 29. juli 2020 Del Skrevet 29. juli 2020 Er/var dette såkallt vannfast finer i utgangspunktet? Barenysgjerrigsidendettesikkerternoemanvilmøteførellersiden.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 29. juli 2020 Del Skrevet 29. juli 2020 Nå ble det krøll på tunga da jeg leste høyt for meg selv. gitt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 29. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2020 2 timer siden, yarnslayer skrev: Er/var dette såkallt vannfast finer i utgangspunktet? Ja. Under bilen, spesielt helt bak, er det jo et skikkelig ragnarok når en kjører på våte veier og jeg ser for meg at det ville være gunstig med en eller annen beskyttelse men vet jo egentlig ikke om det er nødvendig. Den bilen jeg lurer på å kjøpe må nok ha en lekkasje ovenfra som må finnes og tettes. Min bil er jeg mer usikker på, en ser jo tilhengere med finerplate som lever i 20 år og de er jo alvorlig mye mer utsatt for vær og andre belastninger/slitasje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 29. juli 2020 Del Skrevet 29. juli 2020 Tilhengerne tørker jo fort opp bare det blir oppholdsvær. Min begrensede erfaring med bo-hengere er at de bør få tørkehjelp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yarnslayer Skrevet 29. juli 2020 Del Skrevet 29. juli 2020 (endret) Det hender at også sånne tilhengere bukker under. Gjerne når en person står oppi og spar av hva-man-nå-har-oppi.... (Var forskrekket øyevitne til det engang. ) Naboens gamle gaupen fikk ny finer etter utlån på den måten. Jeg hadde vel sett på om det over hodet er mulig å bytte? Vil tro at når den mer vannfaste finishen har gått så er det begrenset levetid igjen på den plata omtrent uansett hva man gjør? (For om den tørker opp er det vel antakelig nesten like vanskelig å få på en brukbar coating som å bytte? ) Endret 29. juli 2020 av yarnslayer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnarsk Skrevet 29. juli 2020 Del Skrevet 29. juli 2020 gamlehengeren min transporterte en landrovermotor med olje..... motoren velta og oljebehandlet plata, den er helt som ny... så gammel motorolje er undervurdert:) Har veldig dårlig erfaring med vogner som har fukt bak... det kommer som regel ovenfra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 29. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2020 1 time siden, ragnarsk skrev: Har veldig dårlig erfaring med vogner som har fukt bak... det kommer som regel ovenfra. Det har jeg også konkludert med men har ikke sett den aktuelle bilen med egne øyne enda... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 7. september 2020 Forfatter Del Skrevet 7. september 2020 Da dukket der opp et svar på et annet forum, legger det inn her for senere referanse: Sitat Det er kun 2 produkter som er godkjent for bobil og tregulv. Det er Noxudol 1100, og Tectyl 5765 W-A Så da vet vi det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Skrevet 7. september 2020 Del Skrevet 7. september 2020 Hva mener de med «godkjent»? Hvilket regelverk er det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 7. september 2020 Forfatter Del Skrevet 7. september 2020 Jeg tolket det som at det er det bobilprodusentene tillater, neppe noe eget offisielt regelverk for slikt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.