Gå til innhold

Fuktsikre finerbunn i bobil.


SveinHa

Anbefalte innlegg

Da jeg kjøpte meg en litt eldre bobil i fjor sa en fersk fukttestrapport at der var i grenseland med fukt helt bak i finerbunnen. Når jeg måler selv så finner jeg rundt 16-17% og 18% regnes som grense mellom "Fukt" og "Ok".

 

Jeg har nå dumpet over en annen bil som har 43-99% fukt i gulvplaten helt bak. Iflg eieren er dette noe som har oppstått brått og uventet da bilen av garantihensyn har vært fukttestet årlig. Jeg er slett ikke noe redd for det i utgangspunktet (har ikke sett bilen med egne øyne enda) og regner med det er snakk om å tørke ut og behandle med impregnering , forsegling med epoxy eller noe slikt.

 

Noen kloke hoder som har noen tips  eller ideer om min tankegang er fornuftig og hvilke impregnerings- eller forseglingsstoff som kan være aktuelle?

 

Synd det ikke går an å stille slike spørsmål på bobilfora for da får en bare en mengde uønskede svar som "sett den på verksted"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye fukt betyr at treverket er råttent. Maksimal fukt regnes som 28%, resten er trefiber. Hvor mye fukt frisk finer kan trekke vet jeg ikke, men uansett skal det ikke være over 30% mener jeg.

 

Så at dette er noe som har oppstått raskt har jeg mine tvil om. 

 

Jeg ville tatt nøye fukttest av resten av tak og vegger, for fukt i gulv kommer ofte av lekkasje lengre oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, lafterolf skrev:

Så mye fukt betyr at treverket er råttent. Maksimal fukt regnes som 28%, resten er trefiber.

Ok, det vil jeg nok rimelig lett kunne se når jeg tar meg en tur og ser på bilen, antagelig i neste uke. Fuktmålingen var tatt kort tid etter en kjøretur i noe regn. Heldigvis er det snakk om gulvet i garasjen og der har en jo en mengde muligheter for reparasjon uten at det trenger møbelfinish.

 

Men mer på generell basis, impregnering av finer, er det noe å tenke på? Har ikke hørt at noen gjør slikt på bobil og bak hjulene kan der jo være skikkelig ragnarok når en kjører på våte veier. Det blir jo en disffusjonsåpen behandling og høres smart ut for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, yarnslayer skrev:

Er/var dette såkallt vannfast finer i utgangspunktet?

Ja. Under bilen, spesielt helt bak, er det jo et skikkelig ragnarok når en kjører på våte veier og jeg ser for meg at det ville være gunstig med en eller annen beskyttelse men vet jo egentlig ikke om det er nødvendig. Den bilen jeg lurer på å kjøpe må nok ha en lekkasje ovenfra som må finnes og tettes. Min bil er jeg mer usikker på, en ser jo tilhengere med finerplate som lever i 20 år og de er jo alvorlig mye mer utsatt for vær og andre belastninger/slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender at også sånne tilhengere bukker under. 

Gjerne når en person står oppi og spar av hva-man-nå-har-oppi.... (Var forskrekket øyevitne til det engang. :wacko:)

 

Naboens gamle gaupen fikk ny finer etter utlån på den måten. 

 

Jeg hadde vel sett på om det over hodet er mulig å bytte? Vil tro at når den mer vannfaste finishen har gått så er det begrenset levetid igjen på den plata omtrent uansett hva man gjør? (For om den tørker opp er det vel antakelig nesten like vanskelig å få på en brukbar coating som å bytte? )

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gamlehengeren min transporterte en landrovermotor med olje..... motoren velta og oljebehandlet plata, den er helt som ny... så gammel motorolje er undervurdert:)

Har veldig dårlig erfaring med vogner som har fukt bak... det kommer som regel ovenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ragnarsk skrev:

Har veldig dårlig erfaring med vogner som har fukt bak... det kommer som regel ovenfra.

Det har jeg også konkludert med men har ikke sett den aktuelle bilen med egne øyne enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...