Gå til innhold

Monterering av ekstra lys på Discovery 3


Markus

Anbefalte innlegg

Lurer på hvor det er enklest å koble på styrestrøm fra langlysene. Altså at ekstralysene skrur seg på samtidig med resten av fjernlysene. På forhånd takk for svar

Endret av Land Rover Discovery 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google lrforum.com og det du lurer på B)

 

Blå /grå ledning utfra kontakt på feks V hovedlykt. Den har eg brukt, via rele og sikring. Hoved spenning rett fra batteri 

 

 

http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/74082-d3-hvor-kan-jeg-finne-styrestrøm-for-fjernlys-i-kupé/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål for sikkerhets skyld. 

Mente den er blå, m grå stripe... 

Har ikke tilgang til skjema her nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan måle rett på pinner i kontakt. 

 

Event stikke tynn nål inn i ledning. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lage tynt hull i på deksel i i lykta, så lodder du styrestrøm fra pæra. Funka som snus:D

Den ledninga du da har lodda kan du splitte utenfor dekselet slik at det blir et barneskirenn å få kobla det på relé.   Da slipper du p spleise deg inn på originalt ledningsnett på bilen og/eller bruke strømtjuver. 

 

Er en tråd med bilder her inne - søk og du skal finne. 

Tok seff ikke bilder når jeg holdt på... men lykta må nesten ut uansett for å komme til

5DD53C52-C865-4104-B4BA-D4A6174F04A1.jpeg

AE1D5C80-1158-4032-9057-34891ABCED4A.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du det til?

På denne fb siden, Ligger det tekniske filer og manualer.... 

Bla skjema. 

 

Screenshot_20200721_174920_com.facebook.katana.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut av det til slutt. Var jo overaskende enkelt og ta av lyktene og grillen. Tar jo faktisk bare 5 min. Tok derimot litt tid og legge ledningene fint så de ikke skulle komme borti noe. Blir spennende og se hvor bra lyset blir til høsten, er jo ikke langt unna fra dagslys her hele døgnet. Fant meg en enkel måte å koble på den blågråe kabelen fra vestre lykta, funker gull. Takk for alle innspill :D

lyktekontakt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det ordnet seg. 

Langt nord eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Xenon kit el original? 

Er det d3, er det vel det samme 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H7 mener eg e original i fjern lysa. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg lurer på hvor folket dro jord til lyktene fra? Jeg sjøl tok fra et skruefeste ganske langt ned bak lykta. Her var det ikke noe fra før - kun en plastmutter på et skruestag i stål. Bytta it plastmutter med en vanlig mutter. 

 

 

Lysa mine er ustabile. plutselig virker de ikke mer. Dette hadde jeg sommer også, og da var det ledningsbrud fra relé til lykt - grillen som klemte i hjel ledningene. 
 

nå har det skjedd igjen og det virker som ustabil jording denne gangen. Så jeg lurer på hvor folket henta jord til relé og jord til lyktene hen fremme der. Mye plastikk og ingen åpenbar kandidat etter hva jeg kunne se. 

 

Og jorder man lyktene inn igjen mot relé eller kan denne bare gå ned mot skilt eller noe? 

 

Tror jeg har laga meg noe spaghetti her som ikke er bra. EU kontroll til uka, så burde vel få fiksa dette eller ta av lysa før den....

 

på forhånd takk for svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Disco4 skrev:

Gods til rele på mutter under luftfilterboksen.  Ekstralys og rele skal ikkje jordes på samme punkt eller ha forbindelse. 

Hvorfor ikke? 

Minus er minus. Om jord punktet er på samme koblings punkt, eller er 10 cm fra hverandre spiller ingen rolle såvidt eg kan forstå. Lykt å ene side på rele spolen må begge ha minus tilkoblet. I teorien er jo alle jording punkt på bilen det samme. 

 

Om man ikke bruker minus til bryter inne i bilen, for å sleppe unna med å trekke 1 leder inn i kupé. Og har konstant pluss på ene siden av spole 

2 timer siden, Bjørn_C skrev:

Jeg lurer på hvor folket dro jord til lyktene fra? Jeg sjøl tok fra et skruefeste ganske langt ned bak lykta. Her var det ikke noe fra før - kun en plastmutter på et skruestag i stål. Bytta it plastmutter med en vanlig mutter. 

 

 

Lysa mine er ustabile. plutselig virker de ikke mer. Dette hadde jeg sommer også, og da var det ledningsbrud fra relé til lykt - grillen som klemte i hjel ledningene. 
 

nå har det skjedd igjen og det virker som ustabil jording denne gangen. Så jeg lurer på hvor folket henta jord til relé og jord til lyktene hen fremme der. Mye plastikk og ingen åpenbar kandidat etter hva jeg kunne se. 

 

Og jorder man lyktene inn igjen mot relé eller kan denne bare gå ned mot skilt eller noe? 

 

Tror jeg har laga meg noe spaghetti her som ikke er bra. EU kontroll til uka, så burde vel få fiksa dette eller ta av lysa før den....

 

på forhånd takk for svar...

Er jordongs punkt i nærheten av webasto mener eg. 

Selv har eg dradd +/- rett fra batter via sikring og rele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryter i kupé ?? MÅ jeg ha en egen? Holder det ikke med å koble på eksisterende til fjernlys?:o

3 timer siden, Disco4 skrev:

Gods til rele på mutter under luftfilterboksen.  Ekstralys og rele skal ikkje jordes på samme punkt eller ha forbindelse. 

Er den mutteren veldig synlig og innlysende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Bjørn_C skrev:

Bryter i kupé ?? MÅ jeg ha en egen? Holder det ikke med å koble på eksisterende til fjernlys?:o

Er den mutteren veldig synlig og innlysende?

Ikke nødvendig med bryter i kupe etter regelverket, kun nødvending med en lysindikator (som du allerede har på fjernlysene). Hvis du kobler styrestrøm fra releet og til den kabelen fra lykta så er du good to go. Angående jordinga, skrudde jeg opp en mutter og satte på kablene (se bilde), venstre side. Satte jord fra ekstralys og rele på samme jeg, funker fjell det. Min oppfatning er at jord er jord. Endrer seg ikke hvis du kobler det et annet sted på bilen, "jorda" er jo den samme. Mulig jeg tar feil her altså. Funker hos meg vartfall. Lykke til

jording.jpg

 
Endret av Land Rover Discovery 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...