Gå til innhold

300 tdi vakumpumpe lekker olje


Anbefalte innlegg

Jeg har hørt en klikkelyd fra motoren og irritert meg over harde bremser i snart fem år, men aldri koblet at de to tingene hang sammen. Velvel, man lærer så lenge man lever...

 

Det var selvsagt vakumpumpa som klikket - ikke ventilene (som følgelig er ekstremt riktig stilt nå). Jeg har bestilt ny, men i går lå det likevel en gavepakke fra Land Rover på gulvet i garasjen i form av en større oljeflekk.

 

Synderen var underkanten av "lokket" på vakumpumpa. Lokket er festet med nagler, og når du kjenner på det med motoren i gang, beveger det seg ut og inn, og olje slipper ut i underkant, ned på fremfre drivaksel og så slosj, slosj rundt overalt...

 

Som sagt: ny enhet var allerede bestilt, men Murphy har arrangert alt så sinnerlig at det er akkurat NÅ bilen trengs som mest. Kanskje han bare prøver å fortelle meg at dette burde jeg gjort for ... eh, 5 år siden.

 

Dermed fant jeg fram en klemme fra Biltema, og satte den på slik at den holder lokket fast. Lyd borte, og lekkasje (nesten) borte.

 

Dette holder vel kanskje en ukes tid til den nye delen kommer, men er det noen som har et bedre forslag til midlertidig løsning?

 

Jeg skal si ifra hvordan det går. Selve jobben med å bytte vakumpumpe ser jo ganske kurant ut.

1.jpg

2.jpg

Endret av olehenrikfjeld
Feil ord i overskrift. Skulle vært vakumpumpe, ikke bremsekraftforsterker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke olje, men bremseveske det er snakk om? Jeg har akkurat byttet bremsekraftforsterker, hovedbremsesylinder og vakumpumpe på min 1997 300 Tdi Defender. Bremsene ble som nye. Om det er originaldeler som står i din bil, er det bare å bytte alt, bilen er over 20 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager feil beskrivelse fra min side. Det er selvsagt vakumpumpa som lekker - ikke bremsekraftforsterkeren. Så ja: det er olje. Det er sikkert smart å bytte resten også, men jeg begynner med vakumpumpa. Etter en prøvetur nå så lekker det ikke mer olje, så den midlertidige Biltema-fiksen holder (kanskje) til den nye delen kommer. Det er vel lov å håpe ihvertfall :-)

 

Det er jo fristende å ta av hele pumpa, borre ut naglene og sette i bolter, men det er vel mer inni der som er utslitt, tenker jeg...

 

(rettet tittel og innlegg, slik at fremtidige lesere ikke blir forvirret)

Endret av olehenrikfjeld
Feil ord i overskrift. Skulle vært vakumpumpe, ikke bremsekraftforsterker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye krefter i sving inni der ihvertfall. Håper den midlertidige løsningen holder noen dager ihvertfall... den skal byttes, ja. Utrolig at den har vært defekt i fem år uten å tulle :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...