olehenrikfjeld Skrevet 19. juli 2020 Del Skrevet 19. juli 2020 (endret) Jeg har hørt en klikkelyd fra motoren og irritert meg over harde bremser i snart fem år, men aldri koblet at de to tingene hang sammen. Velvel, man lærer så lenge man lever... Det var selvsagt vakumpumpa som klikket - ikke ventilene (som følgelig er ekstremt riktig stilt nå). Jeg har bestilt ny, men i går lå det likevel en gavepakke fra Land Rover på gulvet i garasjen i form av en større oljeflekk. Synderen var underkanten av "lokket" på vakumpumpa. Lokket er festet med nagler, og når du kjenner på det med motoren i gang, beveger det seg ut og inn, og olje slipper ut i underkant, ned på fremfre drivaksel og så slosj, slosj rundt overalt... Som sagt: ny enhet var allerede bestilt, men Murphy har arrangert alt så sinnerlig at det er akkurat NÅ bilen trengs som mest. Kanskje han bare prøver å fortelle meg at dette burde jeg gjort for ... eh, 5 år siden. Dermed fant jeg fram en klemme fra Biltema, og satte den på slik at den holder lokket fast. Lyd borte, og lekkasje (nesten) borte. Dette holder vel kanskje en ukes tid til den nye delen kommer, men er det noen som har et bedre forslag til midlertidig løsning? Jeg skal si ifra hvordan det går. Selve jobben med å bytte vakumpumpe ser jo ganske kurant ut. Endret 19. juli 2020 av olehenrikfjeld Feil ord i overskrift. Skulle vært vakumpumpe, ikke bremsekraftforsterker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AreM Skrevet 19. juli 2020 Del Skrevet 19. juli 2020 Det er vel ikke olje, men bremseveske det er snakk om? Jeg har akkurat byttet bremsekraftforsterker, hovedbremsesylinder og vakumpumpe på min 1997 300 Tdi Defender. Bremsene ble som nye. Om det er originaldeler som står i din bil, er det bare å bytte alt, bilen er over 20 år. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 19. juli 2020 Del Skrevet 19. juli 2020 Lekkasjen fra vakumpumpen er motorolje. Bremsekraftforsterkeren er den digre runde klokka ved mastersylinderen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
olehenrikfjeld Skrevet 19. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2020 (endret) Beklager feil beskrivelse fra min side. Det er selvsagt vakumpumpa som lekker - ikke bremsekraftforsterkeren. Så ja: det er olje. Det er sikkert smart å bytte resten også, men jeg begynner med vakumpumpa. Etter en prøvetur nå så lekker det ikke mer olje, så den midlertidige Biltema-fiksen holder (kanskje) til den nye delen kommer. Det er vel lov å håpe ihvertfall :-) Det er jo fristende å ta av hele pumpa, borre ut naglene og sette i bolter, men det er vel mer inni der som er utslitt, tenker jeg... (rettet tittel og innlegg, slik at fremtidige lesere ikke blir forvirret) Endret 19. juli 2020 av olehenrikfjeld Feil ord i overskrift. Skulle vært vakumpumpe, ikke bremsekraftforsterker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 19. juli 2020 Del Skrevet 19. juli 2020 Om jeg ikke husker helt feil bøyer hus og lokk seg også. Bytt hele greia og en ting til på bilen holder i hundre år til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
olehenrikfjeld Skrevet 19. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2020 Det er mye krefter i sving inni der ihvertfall. Håper den midlertidige løsningen holder noen dager ihvertfall... den skal byttes, ja. Utrolig at den har vært defekt i fem år uten å tulle :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.