dagjen Skrevet 15. juli 2020 Del Skrevet 15. juli 2020 Min Defender TD5 110 fra 99 stoppet brått i rundt 90km/t for noen dager siden. Når jeg prøvde å starte igjen gikk den i noen sekunder og stoppet igjen, og slik har den vært siden. Vi tauet den til et verksted i Åmot i Vinje og de byttet dieselpumpe uten at det løste problemet. Men pumpa var nedsotet og det var sot og olje i dieselen. Jeg trenger å bestille deler som kanskje kan løse dette, og tar gjerne i mot tips. Dysetettinger, sensorer? Annet småtteri jeg bør ta med? Tips til hva som bør sjekkes tas i mot med takk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 15. juli 2020 Del Skrevet 15. juli 2020 Stoppet brått er for meg havari , men det er kanskje ikke så ille... Sot og olje kommer fra motoren og utett dysepakning er ofte synderen. Heldigvis oftere enn sprekk i toppen. Kjører du lufteprosedyre før startforsøkene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dagjen Skrevet 15. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2020 Jeg prøvde, men fikk ingen reaksjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pesto_trader Skrevet 16. juli 2020 Del Skrevet 16. juli 2020 Undertegnede misliker verkstedet i Åmot i Vinje sterkt. Husker jeg kjørte en range rover classic med VM diesel som ble tauet dit. Reprasjonen de gjorde der holdt hele veien til bakkene fra Notodden retning Kongsberg. Det vil si hele 10 mil. Til deres forsvar var det VM dieselen vi snakker om. Obs, bildet er fra et annet havari Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 17. juli 2020 Del Skrevet 17. juli 2020 "Sot og Olje" i dieselen (i tanken) høres skummelt ut siden det indikerer at der er en forbindelse mellom forbrenningskammer og diesel retur til tank. Trykkregulator på retur åpner ved 4 bar og trykket i sylinderen er jo langt høyere enn dette. Dieselpumpen (som bare er en fødepumpe på Td5) kan ha blitt ødelagt som en følge feilen - men kan ikke ha vært selve feilen. Som Gaute skriver så er første trinn å ta ut dysene og skifte ringer og skiver etter en skikkelig rengjøring - hvis fortsatt samme problem så er det vel bare å bestille ny topp fra Turner... Betalte du verkstedet for ny pumpe / jobb som ikke førte til noe? De burde ha skjønt at dieselpumpen eventuelt var en følgeskade - og ikke problemet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 17. juli 2020 Del Skrevet 17. juli 2020 Vil forsvare verkstedet denne gangen. Med mye gørr sendt til tanken dør ofte pumpa. Da blir feilsøking pumpeskift hvor man da får se gørra. Vanskelig uten pumpedemontering. Så de har sitt på det tørre synes jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 17. juli 2020 Del Skrevet 17. juli 2020 1 time siden, gautes skrev: Vil forsvare verkstedet denne gangen. Med mye gørr sendt til tanken dør ofte pumpa. Da blir feilsøking pumpeskift hvor man da får se gørra. Vanskelig uten pumpedemontering. Så de har sitt på det tørre synes jeg. Akkurat - følgeskade... og da burde de vel lett videre etter årsaken - og ikke stoppet der? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 17. juli 2020 Del Skrevet 17. juli 2020 Ved finlesing av første post ser jeg at pumpa tydeligvis virket både før og etter bytte. Er litt for kjapp til å lese nå om dagen , ser jeg. Da er jeg enig med Atle G. utfra det som er skrevet. Lufting mellom stopp og start er heller ikke nevnt så da faller egentlig teorien om motorlekkasje pga dette. Men sot og gugge i tanken forteller noe annet. Noen sekunders gange kan jo tyde på sensor som ikke gir signal om at motor går etter at tenningsnøkkel er sluppet. Dieselpumperele kan også gi liknende feil. Ikke nevnt noe om man har prøvd å lese ut feilkoder og verdiene når den går. Ville tvangskjørt pumpe og sett om problemet forsvant da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dagjen Skrevet 17. august 2020 Forfatter Del Skrevet 17. august 2020 Takk for flere tips, Gaute. Jeg tok ferie men hentet bilen hjem hvor den har stått til i helgen da jeg byttet ledningsmatte, o-ringer og kobberskiver på dysene. Ettersom de gamle tettingene så helt fine ut så hadde jeg ikke helt trua på at det skulle løse problemet, noe det heller ikke gjorde. Nei, jeg har ikke lest feilkoder. Jeg vurderer å investere i et diagnoseverktøy og tar gjerne i mort anbefalinger. Er det en Nanocom til mange tusen som er greia eller finnes det alternativer til en rimeligere penge som er verdt investeringen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.