Gå til innhold

LED hovedlykter og godkjenning, nok med "E" merke?


SveinHa

Anbefalte innlegg

Lurer litt på å montere LED hovedlykter på 90en men synes de fleste ser alvorlig harry ut men så dumpet jeg over f.eks. disse og da er vi plutselig i en helt annen verden:

image.png

Disse på Amazon er E-merket og burde dermed være godkjente for bruk her på berget men der står ingenting om asymetrisk lys, er det fremdeles et krav? På vegvesen.no stod der bare at hovedlyktene måtte være E-merket.

 

Ellers har jeg sett noen videoer som sammenligner lykter som tilsynelatende er identiske men priset hhv. rundt $60 og $350 og det er overhode ingen tvil om at den dyreste er himmelvidt mye bedre, langt renere lysbilde med mye mindre strølys. Selv om jeg etterhvert har erfart at dyrt ikke nødvendigvis er bedre så ser det i alle fall ut til at knallbilllig i denne sammenhengen kan være lurt å styre unna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser forresten der er begynt å dukke opp penere lykter i de vanlige nettsjappene på holmen like utenfor EU også, f.eks. disse og disse er tydelig merket med LHD eller RHD:

image.png

 

Akkurat disse (Trucklite) var de som kom best ut av sammenligningen med billigversjonen som så helt lik ut.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt bil i høstmørke med symmetriske sealed beam lys og vil aldri kjøpe det nytt .

Mulig jeg er skikkelig bortskjemt med godt opplyst veiskulder og vesener på to og flere bein.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hovedlyktene skal egentlig være HCR merket i tillegg til e-merking. Hvor mange som sjekker dette på kontroll er en annen sak. (SVV gjør det nok...) 

De gamle lyktene jeg hadde på classic'n hadde begge merkingene og riktig lydbilde. Tror også trucklite skal ha dette. 

 

Ville ikke kjøpt billigelykter. Da er det heller verdt pengene å oppgradere pærer og ledningsnett for de gamle :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Erik Iversen skrev:

Ville ikke kjøpt billigelykter. Da er det heller verdt pengene å oppgradere pærer og ledningsnett for de gamle :)

Enig i det, testene jeg nevnte av billigLED sa veldig mye om strølys og lysbildet. Nå har jeg ikke kjørt stort i mørke med 90en enda men når lyktene speiler seg i butikkvindu så ser jeg jo at lyset er veldig gult og det er jo heller ikke særlig smart å la hovedstrømmen til lyktene gå gjennom bryteren på rattstammen uten rele...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, lafterolf skrev:

Det jeg misliker mest på LED-lys er at forstyrrer radiosignaler. DAB har ikke de beste signaler i grisgrente strøk så det blir mye susing.

Det var jeg ikke klar over, men det er nå itte så grisegrent her da... :-)

Akkurat nå, KjellB skrev:

Det var jeg ikke klar over, men det er nå itte så grisegrent her da... :-)

BTW du har bare 30037 innlegg mer en meg @Lafterolf :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, lafterolf skrev:

Det jeg misliker mest på LED-lys er at forstyrrer radiosignaler.

Det BURDE de ikke gjøre... men DAB er jo helt ubrukelig uansett. Så som så dekning i mitt nærområde og jeg har hatt en runde rundt sørlandet og over Haukeli i sommer og der er stooooooore områder uten dekning i det hele tatt, total fiasko... Så om dabben tar inn LED signal så er de i alle fall noe :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, SveinHa skrev:

Det BURDE de ikke gjøre... men DAB er jo helt ubrukelig uansett. Så som så dekning i mitt nærområde og jeg har hatt en runde rundt sørlandet og over Haukeli i sommer og der er stooooooore områder uten dekning i det hele tatt, total fiasko... Så om dabben tar inn LED signal så er de i alle fall noe :(

 

Har LED hovedlys på Ford van min og. For å få dab radio, så må jeg skru av hovedlys og bare kjøre med LED parklys. Har til og med montert dab forsterker på antennen, uten at det hjalp noe. Neste forsøk, blir haifinne antenne bakerst på taket, lengst vekk fra frontlys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Trucklite på min Defender og Seriebil, de påvirker ikke DABen. Men her en Led lysbjelke på defenderen, når den er på så forsvinner radiosignalene.

 

Tenkte jeg skulle teste denne: https://www.biltema.no/bil---mc/bilstereo/bilstereo-tilbehor/emc-filter-for-led-2000035131

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg har satt på trucklight på min defender og er veldig fornøyd med de. Sist jeg var på PPK fikk jeg mangellapp på lysene (fikk ingen mangel i 2018 ). Verkstedet påstår at bilen ikke er godkjent for led kjørelys, uansett type. Fjernlys kunne jeg ha så mye led jeg ønsker. 
 

Det endte med at jeg viste bilen med original lyktene. 
 

Det er ekstra parklys i lysene, jeg fikk klar beskjed om at det kun er tillatt med 2 stk parklys. Måtte dermed koble av disse. 

Endret av safaripaul
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi importerte Hercules, 6x6 Defender -97 så hadde jeg 3 runder med SVV med full gjennomgang og dokumentasjon. Skiftet til LED innsatser under prosessen og så lenge de var e-merket så var/ble de godkjent. Vår Td5 Defender er nylig også godkjent - og igjen med LED.   Med LED pærer i gamle lykter liker de ikke ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne linken gir svar på en del av det vi diskuterer i denne tråden.

 

Der står det blant annet at krav til høydejustering og lyktespylere er basert på hvor sterke lysene er.

Alt over 2000 lumen uansett om det er LED, Xenon osv har krav om høydejustering og lyktespylere.

 

Det står også at man kun kan ha 2 parkeringslys om gangen, men det er visst slik jeg forstår det ikke krav til at det må være de originale parkeringslysene.

 

Det står også noe om R10 merking, som betyr at de ikke skal forstyrre radiosignaler osv.

 

Det jeg usikker på, er om de Halo ringende i lyktene jeg refererer til er definert som kjørelys som kan lyse i tillegg til parkeringslysene. Eller om de kun kan lyse i stedet for parkeringslysene.

 

https://www.ekstralys.no/billys-lover-og-regler?gclid=CjwKCAiAjeSABhAPEiwAqfxURewR9tb22UrNbif3xSZvaiVxcrSLF2owSKs4AEVliLt_6j0Xo4He7hoCVygQAvD_BwE

Endret av Jason
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 1996 300 TDI har byttet samtlige markeringslys (baklys, blink, brems parkering) med led. I hovedlyktene tror jeg det sitter led pærer. Jeg har ikke hatt en på PKK ennå, men skal det i løpet av 2021. Forrige eier fikk vist nok problemer med å få disse led lyktene godkjent lokalt i Askim. Det endte vist med å vise bilen på trafikkstasjonen på Risløkka, Oslo. Dessverre ble ikke led lysene skrevet inn i vognkortet. Samtlige led lys er E merket men det var ikke nok for kontrolløren i Askim. Ut ifra hva som er skrevet her ser det ut til at jeg bør bytte ut ledpærene i hovedlyktene før PKK (Jeg får vel og ta en prat med forrige eier før jeg kommer meg på PKK). Å bytte samtlige markeringslys  før PKK er ganske uaktuelt så får håpe de går igjennom ellers blir det vel å vise bilen hos biltilsynet igjen. Bilen er forøvrig hevet og har vinsj men det bør vel gå greit siden det er skrevet inn i vognkort. Tips til hvor jeg bør vise bilen for PKK i Oslo motas med takk. (har fortsatt ganske mange måneder igjen før fristen men tenkte å vise i god tid for selv å kunne utbedre evt mangler). Er det noe poeng å levere bilen til såkalt forberedende PKK? Unødvendig utgift eller nødvendig om man har en bil det er skrud mye på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...