Gå til innhold

Bore brønn på hytta, og lengde på foringsrør


Vidar S

Anbefalte innlegg

Vi skal ha borevann på hytta og har fått et tilbud vi har akseptert. I tilbudet ligger det foringsrør på 3 meter i fjell og 750,- ekstra per meter ut over det. Jeg sa jeg vil ha minst 6 meter med en gang men brønnboreren mener det som regel holder med 3. Er det fornuftig å bruke 2250,- ekstra for ekstra 3 meter, for kanskje å få mindre overflateinnsig, eller skal jeg stole på fagmann? Det er verd å ha med seg at tomta er delvis sprengt da vi bygde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde fôringsrør i hovedsak var for hindre gjennomborede løsmasser i å kollapse og tette borehullet ovenfra. Borehull og foringsrør er jo ikke så godt tilpasset at det stenger for vanninnsig fra overflate, men finmasser vil jo over tid avsettes langs røret og virke som et sandfilter slik at overvann ikke tar «korteste vei» ned i brønnen. Så forsegling av borehull vil vel i praksis bli overgang mellom løsmasser og fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betong som tettemiddel er vel ikke dumt nei. I de fleste tilfeller finner man fast fjell før 3 meter. Tidligere var prisen på  foringsrør satt ganske høyt, i alle fall ut til kunde, så enkelte spekulerte kanskje i å få skrive en ekstra regning viss det viste seg at spesifisering av mengde i tilbud var for lavt. Borer har trolig rett i at 3 meter vil være tilstrekkelig og ut fra det du sier at deler av tomta er sprengt i fjell og at det derfor er grunnlendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Brønnen er i Nordbygda i Eggedal. Det skal være bra med vann i brønner i nærheten, og det var vann i dem også i sommeren 2018. 
Vår brønn skal være boret ferdig nå før helgen, og drilleren pratet på forhånd om å bore ca. 100 meter. Har ikke fått fasiten ennå. Pumpa installeres forøvrig til uken. Blir spennende å se vannkvaliteten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Vidar S said:

Brønnen er i Nordbygda i Eggedal. Det skal være bra med vann i brønner i nærheten, og det var vann i dem også i sommeren 2018. 
Vår brønn skal være boret ferdig nå før helgen, og drilleren pratet på forhånd om å bore ca. 100 meter. Har ikke fått fasiten ennå. Pumpa installeres forøvrig til uken. Blir spennende å se vannkvaliteten :)

Ah. Da misforsto jeg. 

 

(Har mest kjennskap til  grunnvann av typen grave seg ned i løsmasser til toppen av vannspeilet og sette ned sementringer eller støpe reservoar derfra og tilbake opp.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...