Gå til innhold

skjevt ratt discovery 3


discoodd

Anbefalte innlegg

Har en Discovery 3 som har slitt fremdekk på ytre høyre side.

 

I helgen kom feilkode :

C1B00-61 (2B) steering angle sensor - algorithm based failure - signal calculation failure.

Dette var tydeligvis i sammenheng med at nedre "21mm bolt" til caliper/klave fremme på høyreside ramlet! av.

 

Nå står også rattet på halv ett, altså en tilt til høyre når jeg kjører rett frem.

 

 

 

Noen som har noen gode tips til hva som må skiftes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endeledd, sjekke bærearm for slitte foringer, slakk. 

Sliter den skeivt er det tydelig noe gale. 

 

Stygg den bolten som løsnet. Har eg aldri opplevd. 

Km stand vil kanskje si mere om hva som bør byttes, eventuelt vært byttet før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden den sliter skeivt, ville eg sjekket hjul stilling også kanskje. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører 285 dekk på 22» og det går fint. Her er det noen foringer som har tatt kvelden, eller at det hsr blitt såpass med krefter fra et eller annet at grometrien i fordtillingen din har flyttet seg, derav skeivt ratt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt urelatert, men... hvis du ikke har byttet u-leddet på rattstammen men rattet går litt tyngre ved visse vinkler så vurder å bytte det før du evt tar ny forstillingskontroll. Påvirker ikke geometrien men mulig rattet ikke står helt rett etter bytte :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tror ikke steering column gjør rattet skjevt. 

I dette tilfelle hadde eg bare tatt av ratt og justert det på den måten. Når forskjell er såpass liten, verksted har antagelig bare justert på ene siden.... 

Nå vet eg ikke framgangsmåte i detalj men ratt blir vel låst i midt stilling før justering på ende ledd? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ble bitte litt skjev etter bytte av styre staget/leddet. Mulig jeg kunne vridd litt på det før jeg strammet de to boltene men gidder ikke rette på det før jeg tar en 4hjuls kontroll ifm bytte av foringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...