Gå til innhold

D2 girkasse uten fremdrift og med oljelekkasje


Iaitoo

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hadde en tråd under nødhjelp, men det er ikke nødhjelp lenger. Og jeg vet litt mer.

 

Startet bilen mandag ettermiddag og hadde null fremdrift. Ble fraktet fra Sjoa til Vinstra. Verkstedet der hadde ikke tid. Sjekket og fylte olje etter prosedyre for å sjekke det. Fikk på i underkant av en liter. Alt fungerte bra og kom meg til Drammen. Den ble ganske dårlig på å gire på den turen, men vi hadde fremdrift. 

 

Derifra gikk turen til verksted. Oppdaget når jeg kom til verkstedet at jeg hadde oljesøl bak meg etter turen, så det må lekke olje en plass. Verkstedet melder at de fikk på hele 5 liter olje! Men at det ikke er noen lekkasje de kan finne, og at det er dårlig fremdrift selv etter de fylte. Så de mener kassa er gåen og at de kan bytte den etter ferien. De skal finne en brukt og tror jobben kommer på omtrent 25 000. 

 

Hvis man får på 5 liter olje, hvor har det så blitt av hvis det ikke lekker? Så jo og sporene etter meg! Jeg tenker kanskje girkassa ikke tålte kjøringa så godt, siden de sier den er dårlig selv etter se fylte. Men hadde vært fint å teste med ei tett kasse før jeg vurderer å bytte. 

 

Mulig det da kommer en D2 for salg som delebil. Er 100 mil hjemmefra og har liten mulighet for å reise tilbake hit etter ferien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min D1 hadde jeg lekkasje på rørene frem til oljekjøler etter en "nødfiks" av noen en gang i tiden, ville sjekket slangene og koblingene på disse.

husk at varm olje flyter litt bedre så kjør varm og kryp under bilen, slik fant jeg lekkasjen. 

 

Hadde også en full stopp pga av denne lekkasjen, slange som hoppet av, men kassa fungerer enda 1 år etter, noe rar av og til men kommer meg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig å høre at du har mistet framdrift! Rørene ble byttet i sin tid men vil tro at med så mye olje som mangler så burde det gå an å se hvor det har lekket ut. Det er o-ring på rørene som går til kassen (en oppå og litt kjip å komme til, og en på undersiden.) Lekker det foran ved oljekjøleren så pleier det å bli grisete i motorrommet. Har ikke hørt om at girkassene lekker fra andre steder hvis ikke påfyllingspluggen eller bunnpluggen har skrudd seg ut... 

 

Er dessverre ikke hjemme for tiden ellers skulle jeg hjulpet deg med feilsøking!

 

Kona mener 1 LR er nok for tiden men du får si ifra hvis du vurdere å selge i stedet for å fikse!

 

Håper først og fremst det ordner seg!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...