Gå til innhold

D4 uten luft?


Runrun

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen der ute som har erfaring med å bygge om fra luftfjæring til vanlige skruefjærer/dempere, f.eks denne typen; https://www.devon4x4.com/dunlop-discovery-4-air-spring-conversion-kit.html ?

Jeg vurderer dette i stedet for å bruke penger på å vedlikeholde luftfjæringa. Det følger med noe elektronikk som skal gjøre at det ikke kommer feilmeldinger fra ECU og i følge produsenten skal justering av xenonlysene fungere som vanlig.

Anyone??  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært gjort på D3 her på forumet for en stund siden. Mener å huske han var fornøyd.

 

Mange meninger om dette; luftfjæringen er litt av poenget med den komforten og off-road egenskapene det gir, til har ikke noe imot litt mindre komfort etc for det gir tryggere følelse ift potensielle feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel være litt problematisk å få det godkjent også... D4 har vel aldri vært levert med spiralfjærer, så man kan jo risikere å få seg en overraskelse på PKK, eller langs veien om man møter en gretten og/eller oppmerksom kontrollør.

 

...også er jeg litt nysgjerrig på hvilke problemer man har med luftfjæringen, siden det vurderes å gjøre en såpass omfattende og dyr ombygging. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, trondshj skrev:

...også er jeg litt nysgjerrig på hvilke problemer man har med luftfjæringen, siden det vurderes å gjøre en såpass omfattende og dyr ombygging. :)

 

Deler absolutt din nysgjerrighet!   B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, er enig i at kjørekomforten med luftfjæring er god men det kan den være med konvensjonell fjæring også. Noen ganger er det greit å kunne heve/senke bilen men har ikke bruk for dette så ofte.

Settet med vanlige fjærer kommer på ca 10.000,- i deler. Alternativet er å skifte fire belger, lufttank, kompressor + skifte/overhale ventilblokker, noe som blir vesentlig dyrere. Selvfølgelig er det sjelden at alt dette må byttes samtidig, men når bilen har gått drøyt 210k syntes jeg det er greit å vurdere. Har nok lest litt for mye her på forumet og kanskje fått unødig "angst" for å bli stående med bilen liggende på bakken...:o 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min D4 fikk akkurat nye støtdempere og ny lufttank. Byttet på verksted, og det kom på den nette sum av 26.000 kr for deler og arbeid. Ventilblokker er orginale og har aldri blitt rørt. Kompressoren ble overhalt i garasjen på ca 160.000 og står fortsatt i bilen. Min D4 har passert 250.000 med noen tusen kilometers margin. :)

 

Ventilblokkene blir sjelden noe problem før man har latt kompressoren gå for lenge med tørkemiddel som blir til pulver, som deretter fortsetter videre innover i systemet.

 

Har egentlig bare hatt problemer med luftfjæringen en gang, og om jeg hadde hatt kunnskapen (og et diagnoseverktøy) den gangen, så hadde det løst seg ganske greit. I stedet slet jeg ut kompressoren (som kom seg etter nevnte overhaling), og etter at noen voksne hadde sett på bilen så ble det konkludert med at den ene (nye) høydesensoren jeg hadde montert var defekt fra fabrikk, og at jeg i tillegg hadde et kabelbrudd som ble fikset av de samme voksne. :D

 

Med mindre belgene ryker brått og uventet, så er det sjelden man blir stående på bumpstops. Merker man at noe er galt, så tar man sikringen til systemet, også kommer man seg hjem igjen.

 

Men om en ombygging gir deg ro i sjelen, så for all del. Bare pass på at du får de rette godkjenningene, slik at du ikke blir stående uten skilter i veikanten. Da kommer du deg i alle fall ikke videre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe problem med å skjønne motivasjonen :)  Byttet ut ACE på min D2 av samme grunn, men tenker også at hvis man virkelig vil ha bombesikkert vedlikehold så er det andre merker/biler som kanskje er bedre utgangspunkt enn D3/D4 :)

 

Bare for sammenligning:

Ser at Advanced Factors har frembelger til 200GBP og bak til 232GBP ~ 13500NOK (ink frakt og moms/toll). Kompressor må man kanskje ta med og evt tank hvis man ikke har fulgt opp fluid film :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det uforståelig at man med åpne øyne kjøper en bil med luftfjæring for så å bygge om, men man gjør jo hva man vil med bilen sin ;)

vi har en D3 07-mod. Kjøpte den for 10 år siden. Den var da gått ca 67’ og har nå gått ca 215’ med de samme dempere og belger, men har byttet kompressor og en ventilblokk, samt tørker på gammel kompressor og luftfilter til kompressor. Kompressor ble byttet pga at fester var tæret bort, da det var hull i deksel og saltvann hadde kost seg der i flere år. Fikk brukt av @parrafin23 her på forumet :D

Ventilblokk ble skiftet pga støv som Trond nevner, men kunne sikkert vært åpnet og gjort ren. 
Det er ikke byttet en høydesensor ennå, så venter på at det skal skje når bilen nå nærmer seg 13,5 år. Synes ikke dette er ille for en så gammel bil. Vi senker og hever bilen hver dag, så kona skal komme seg greit inn i bilen :)

Endret av engebo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lafterolf skrev:

Når du regner på kostnader burde du regne inn verditap ved salg. Ombygde biler har en tendens til å være mindre populær.

 

Forutsetter at trådstarter ikke tenker som meg da. Nemlig å eie bilen til den er klar til å bli spiker. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for innspill og tanker rundt dette. Hadde i utgangspunktet ikke bestemt meg for å bygge om, ville bare høre andres meninger og evt erfaringer.

Har hatt bilen i ca 4 år og er så fornøyd med den at jeg gjerne beholder den til "spikerstadiet". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo sjekke luft tørker mediet, og eventuelt bytte det før det blir reint pulver og trekker inn i systemet. 

 

Eg byttet kompressor, og belger rett etter eg kjøpte bilen. 

Og har kjørt uten feil på fjæring snart 5 år. 

Tenker det neste eg skal bytte blir luft tanken, siden eg har en liggende. 

2006 D3. Passert 220k nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gøy at de som snakker ned en ombygning som dette, har hatt minimalt med problemer på luftfjæringen. :rolleyes:

 

vi som har bygd om har jo gjort det av en grunn. Etter å ha brukt alt for mye tid og Penger på luftfjæringen på min, uten å ha løst problemet permanent, blir man ganske lei. Spesielt på ferieturer hvor bilen plutselig legger seg på bumpstoppene. 
 

vel, ingen merker noe forskjell i kjørekomfort på spiral eller luft. Det eneste man mister er selvsagt muligheten til å høydejustere bilen, noe jeg strengt tatt ikke savner da jeg heller ikke brukte det mye før. Det man derimot vinner er å ikke bekymre seg for alle boing-lydene i dashboardet ;) Nå får jeg bare denne lyden hver gang det er under 4 grader ute :D

 

førøvig mener jeg at det største problemet med D3 er ledningsnettet som er laget av ukokt spagetti :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...