Gå til innhold

HDC på vei?


DiscoJens

Anbefalte innlegg

Har vært på kjøretur i Stavangerområdet. Mange undersjøiske tunneller med bratt nedstiging. Blir mange oppbremsinger etterhvert som Disco triller langt over fartsgrensen. Er det mulig evt. fornuftig å bruke HDC kombinert med cruisecontrol for å kontrollere fart i bratte nedstigninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir neppe noen behagelig nedbremsing. Og du må sannsynligvis trykke "+" som en gal for å få en akseptabel hastighet.

 

Jeg pleier bare å skru av CC når jeg kommer til en bratt nedoverbakke, og la bilen bremse på girene. På min 2011 modell (som ikke har paddle-shift) vipper jeg spaken over til "S" om jeg trenger litt ekstra brems, og skulle ikke det være nok, så hopper jeg ned et gir manuelt. (Som for eksempel ned i tunnellen under Oslofjorden).

 

Som oftest holder det å bare skru av CC, også aktivere den igjen i bunnen av bakken.

 

Er CC'en på D4 dårlig designet? Åja. Om du ser på øyeblikksforbruket ditt, så ser du at bilen faktisk gir ørlite gass i nedoverbakker. Fruens FL2 derimot kutter gassen helt. Sikkert en "fornuftig" grunn til at den gir litt gass, men jeg har ikke klart å finne den enda. :)

 

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes cc er dårlig, sammenlignet m feks en 2006 Mercedes eg kjørte sist sommer. Den holder fart både opp og nedover bakke, girer ned og bremser... 

Synes D3'n sin venter vel lenge med å øke fart om den kommer under i oppover bakke... 

Girer også manuelt i lange nedover bakker.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CC på D3 er ganske elendig. Egner seg ikke til mye annet enn motorveicrusing. 

Møter den en motbakke kan den synke nært 10kmt under hastigheten, og overstige hastigheten med 5-10kmt over bakketoppen. Tror 6 trinns kassen er dårlig egnet til dette, i tillegg til at hele systemet er dårlig utviklet.

Blir litt som håndgass på gammel traktor :lol:

 

Range Rover Sport er levert med ACC, også noen som har bygd om til dette på D3 eller tidlig D4. Lurer virkelig på hvor bra dette kan virke.

Endret av Hanslr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...