DiscoJens Skrevet 8. juli 2020 Del Skrevet 8. juli 2020 Har vært på kjøretur i Stavangerområdet. Mange undersjøiske tunneller med bratt nedstiging. Blir mange oppbremsinger etterhvert som Disco triller langt over fartsgrensen. Er det mulig evt. fornuftig å bruke HDC kombinert med cruisecontrol for å kontrollere fart i bratte nedstigninger? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 8. juli 2020 Del Skrevet 8. juli 2020 (endret) Det blir neppe noen behagelig nedbremsing. Og du må sannsynligvis trykke "+" som en gal for å få en akseptabel hastighet. Jeg pleier bare å skru av CC når jeg kommer til en bratt nedoverbakke, og la bilen bremse på girene. På min 2011 modell (som ikke har paddle-shift) vipper jeg spaken over til "S" om jeg trenger litt ekstra brems, og skulle ikke det være nok, så hopper jeg ned et gir manuelt. (Som for eksempel ned i tunnellen under Oslofjorden). Som oftest holder det å bare skru av CC, også aktivere den igjen i bunnen av bakken. Er CC'en på D4 dårlig designet? Åja. Om du ser på øyeblikksforbruket ditt, så ser du at bilen faktisk gir ørlite gass i nedoverbakker. Fruens FL2 derimot kutter gassen helt. Sikkert en "fornuftig" grunn til at den gir litt gass, men jeg har ikke klart å finne den enda. Endret 8. juli 2020 av trondshj Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 8. juli 2020 Del Skrevet 8. juli 2020 Synes cc er dårlig, sammenlignet m feks en 2006 Mercedes eg kjørte sist sommer. Den holder fart både opp og nedover bakke, girer ned og bremser... Synes D3'n sin venter vel lenge med å øke fart om den kommer under i oppover bakke... Girer også manuelt i lange nedover bakker.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DiscoJens Skrevet 8. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2020 Ender opp med høy hastighet uten cc og, men prøvde aldri manuell med høyere gear. Skal prøves. Takker for svar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stian Raknes Skrevet 12. juli 2020 Del Skrevet 12. juli 2020 HDC skrur seg av i over rundt 50 km/h om jeg husker riktig ... så man må bremse ned igjen manuelt til innenfor riktig hastighet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanslr Skrevet 12. juli 2020 Del Skrevet 12. juli 2020 (endret) CC på D3 er ganske elendig. Egner seg ikke til mye annet enn motorveicrusing. Møter den en motbakke kan den synke nært 10kmt under hastigheten, og overstige hastigheten med 5-10kmt over bakketoppen. Tror 6 trinns kassen er dårlig egnet til dette, i tillegg til at hele systemet er dårlig utviklet. Blir litt som håndgass på gammel traktor Range Rover Sport er levert med ACC, også noen som har bygd om til dette på D3 eller tidlig D4. Lurer virkelig på hvor bra dette kan virke. Endret 12. juli 2020 av Hanslr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 12. juli 2020 Del Skrevet 12. juli 2020 (endret) Etter litt tenking skjønte jeg etter hvert at cc var forkortet for fartsholder, men hva er ACC? Med manuell gir synes jeg fartsholderen er presis. Endret 12. juli 2020 av lafterolf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanslr Skrevet 12. juli 2020 Del Skrevet 12. juli 2020 Adaptiv Cruise control Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 12. juli 2020 Del Skrevet 12. juli 2020 Aha Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vegarj Skrevet 13. juli 2020 Del Skrevet 13. juli 2020 Jeg lurer litt på hva HDC er? CC på D3 fungerer kun bra på motorvei er min erfaring Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 13. juli 2020 Del Skrevet 13. juli 2020 Fartsholder i unnabakk. Hill Decent Controll Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 13. juli 2020 Del Skrevet 13. juli 2020 Norsk forkortelse og oversettelse kan være NKK - NedKjøringsKontroll Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.