Gå til innhold

Altox GSM + vifte styring


Timo@

Anbefalte innlegg

Er det noen som har prøvd Altox GSM med viste og sprellstyring? Har lest negative tilbakemeldinger om viftestyring og sprellstyring modul. Erfaringer?

Har planer å installere Altox GSM for webasto, lurer også om det er behov for vifte modul. 

 

https://lrbutikken.no/index.php?id_product=1602&id_product_attribute=0&rewrite=altox-gsm-can-vifte-og-spjellstyring&controller=product

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg har modulen med viftestyring, og er veldig fornøyd. Har ikke hatt noen problemer, og har ikke merket noe til tap av batterikapasitet av den grunn i vinter selv om systemet ble brukt omtrent hver dag. Men jeg har ladet batteriet innimellom for å være på den sikre siden, uten at det har vært spesielt hyppig eller regelmessig. Sett på en hurtigladerkontakt på batteriet så er det fort gjort å vedlikeholdslade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en mail og spør. Tok litt tid når jeg bestilte også, de ventet på ny forsyning fra Russland, men det fikk jeg ikke vite før jeg spurte. Kan virke som de ikke har så stor lagerbeholdning, men de sendte straks beholdningen var fylt opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Min erfaring med Altox  og viftestyring er heller dårlig. Kjøpte wbus 5 gps til min D4 hos lrbutikken og installerte den. Men opplever stort sett hver gang at den skrur seg av og jeg får feilmelding for lav batterispenning. Nytt og fullladet batteri ser ikke ut å hjelpe. Den kutter ut som regel når spenninga går under 12V. Men dette må vel være noe som ligger inne originalt i bilen, for det skjer om jeg programmerer manuelt i bilen også.  Kan man fjerne viftefunksjonen på noe vis?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal gå an å koble ut viftefunksjonen. Send en mail til LR butikken og spør hvilke ledninger som må kobles fra hvis du ikke finner ut av det i bruksanvisningen. Jeg ville også først hørt med dem om problematikken med lav batterispenning. De har forhandlet Altox i en del år og har nok grei oversikt over hva som kan være utfordringer, og i beste fall en løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i kontakt med han på mail, men får bare et overflatisk svar om at batteriet må være fulladet. Noe jeg sa at det var også... Ingen forslag til annen løsning. Har prøvd supportmail til Altox Europe, men de har aldri svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mail til daglig leder i Russland om du vil sende han en Mail? Lrbutikken pleier å svare innen 1-2 dager. Han er ingen mekaniker og kan nok ikke gjøre så mye med at viftestyringen kutter under 12v. 
Er veldig fornøyd med viftestyring selv. Inn i varm og isfri bil. Montert lader i motorrommet tilkoblet en defakontakt. Plugger den inn kanskje annenhver uke for å spare dynamo og batteri om vinteren.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Timo@ skrev:

@Audun75 skriv melding fra Altox, jeg skal prøve snakke med support i Russland. 

Feilmeldingen jeg får hver gang er "Faultcode 84" 

Batteriet ble byttet ifjor sommer, husker ikke akkurat dato.

På forhånd takk om du finner ut noe:D

20200826_221908.jpg

Screenshot_20200124-113614_Samsung Internet.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du får den feilmeldinga om spenninga er under 12.5V. Et fulladet batteri burde ha minst 12.7V. Du kan jo prøve å måle spenninga rett etter å ha kjørt en del for å sjekke, og så sjekke igjen om morgenen etter at bilen har stått uten lading. Faller spenninga for mye vil jeg tro at batteriet ikke er bra, eventuelt at du har noe som trekker for mye strøm over natta. Du kan jo også sjekke batteriet over natta uten at det er tilkoblet bilen for å sjekke eventuelt spenningstap (bør ikke være mye).

 

På min slet jeg med dårlig lading og hadde lav spenning. Byttet dynamo og batteri og alt ble bra. På D3 ender man opp med å bytte batteri oftere enn hva jeg er vant med på andre biler.

 

Sjekk også http://www.disco3.co.uk/forum/topic177538.html

 

PS! Det er ikke Altox som gir den feilmeldinga. Det er Webastoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

support skrevet at man må sjekke koblinger til webasto. Det kunne bli årsak til oksidasjon, og derfor det er umulig å få spenning som kreves for å slå webasto på. 

også batterispenning gjennom modulen som må bli mer enn 12V (se på den i app).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående batterikapasitet så sies det at man skal kjøre bilen like lenge som webaston går. Går webaston en halv time, skal du kjøre en halvtime. Bestillte selv noe på LR-butikken for noen måneder siden. Tok vel  over en måned før delen kom fram i og med at de var tom på sitt lager. Etterspurte siden jeg synes det tok lang tid da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webasto trekker ikke mange amp når den står å brenner, mener det er u 5 amp etter gløding og oppstart sekvens. 

Dynamoen lader m over 100 amp. 

Tenker heller at gløding av motor er det som virkelig trekker strøm. 

Har målt at D3'n trekker rundt 20 amp bare med tenning på. 

Gløding et sted mellom 70 - 80 amp. 

Husker ikke i farta motstand på gløde pluggene. 

 

Og kanskje opp i mot 40-50 amp på start motor. 

 

Mao, D3'n elsker strøm 

 

blush

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Stjeler tråden litt. Ønsker meg webasto styring jeg også. Lurte på om denne er den beste hvis du skal ha varm motor og kupe https://lrbutikken.no/index.php?id_product=1602&id_product_attribute=0&rewrite=altox-gsm-can-vifte-og-spjellstyring&controller=product

Lurte også på om man må sim kort i boksen for å få styrt den med mobilen?. Er det ok å montere? Eller funker den bra? Synes det er litt teit at jeg må starte bilen iskald for å få på webaston

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale den ja, styres med app eller sms eller oppringing fra tlf. Absolutt verdt pengene vil jeg si. Du må ha sim kort i boksen. Jeg hadde kontantkort først, men det gikk tomt uten varsel så jeg byttet til det billigste abonnementet jeg fant (Happybytes flex). Det er litt styr å montere denne med kupevarmer funksjonen, du må trekke ledninger gjennom torpedoveggen bl.a. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått meg en altox selv, gleder meg til å koble og teste. 

Den gamle BAS boksen fungerer, men fjernkontrollen røk. 

 

Tenker eg kjøper vifte styring etterhvert. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med GPS man kan se nøyaktig posisjon av bilen på kart i appen. 

 

- GPS TRACKER: se bilens lokasjon og kjøreturer live og til enhver tid. ALTOX WBUS-5 GPS-modulversjonen har en integrert GPS-GLONASS-modul som gjør at du kan overvåke bilens plassering via SMS, ALTOX HEATER mobil Internett-applikasjon og sanntidsovervåkningssystemet ALTOX SERVER 2.0 (TRACKING1 innstilling)

Endret av Timo@
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...