Espen Olsen Skrevet 7. juli 2020 Del Skrevet 7. juli 2020 Hei. Nå får jeg ikke startet Lars (110 CSW, 1999 Td5). Starteren slår inn OK men det er ikke kraft nok til at den klarer å dra rundt. Det er ikke den vanlige slitasjesaken der releet bare klikker og starteren ikke slår inn (har opplevd det). Som oftest er slik oppførsel forårsaket av for lite strøm fram til starteren så jeg har forsøkt å rengjøre ledninger, og kontakter. Ingen forskjell. Jeg paralellkoblet et annet og friskt batteri med hjelp av startkabler - ingen forskjell. Kan noen hjelpe? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 7. juli 2020 Del Skrevet 7. juli 2020 Om batteriet er defekt vil batteriet stjele kraften fra donorbatteriet. Koble fra batteriskoen og koble direkte forbi batteriet ditt. Det er jordledning du løsner. Fortsatt tregt tror jeg du må bytte startmotor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Olsen Skrevet 9. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2020 Hm. Jeg har en startmotor fra en D2 liggende. Jeg åpnet relehuset og ser at det antagelig er byttet kontaktpunkter men ikke "plunger" - der er er det en god del slitasje på kobberringen. I diverse YouPorn-videoer ser jeg at de alltid også bytter releaktuatoren (et adekvat norsk synonym til "plunger"). Hvor viktig er det å bytte releaktuator - jeg ser jo at det som egentlig bør være et minimum repsett her kun er kontaktpunktene samt kobberringen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 10. juli 2020 Del Skrevet 10. juli 2020 Treg rotasjon har jeg ikke erfart hører sammen med dårlige kontaktpunkter på innslaget. Feil i selve startmotor har vært grunnen da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 10. juli 2020 Del Skrevet 10. juli 2020 (endret) Hvor slitt er kobberringen på innslagsreleet? Om det ikke er slitt trenger du ikke bytte innslaget/magnetventilen. Endret 10. juli 2020 av lafterolf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 10. juli 2020 Del Skrevet 10. juli 2020 Redusert turtall sånn du beskriver er jo forårsaket av spenningsfall et eller annet sted på veien til rotoren inni starteren. Enten så har du dårlig kabling, på tross av sjekking, dårlig kontakt i innslaget som lafte nevner, eller slitte børster og / eller kommutator i motoren. Jeg ville ha målt hvilken spenning du får fram til motoren mens du kinner, og eventuelt mellom solenoid og motor. Du kan fint miste mye spenning på jordside også, mellom motorhus via blokka og til negativ batteripol. - camarogeddon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Olsen Skrevet 10. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2020 Ny (brukt) startmotor: Samme problem. Jeg overhaler den gamle med nytt repsett: Samme problem.. Dette handler ikke om startmotoren. Er det noen som vet om dette stemmer med symptomer på lekkasje av diesel inn i sylindre? Altså lekkasje fra injektorer grunnet lekke kobberpakninger mellom injektor og topp? Jeg har sett mer og mer svart røyk ved oppstart i det siste. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 11. juli 2020 Del Skrevet 11. juli 2020 Hvordan overhaler du? For bytte av innslag med kobberkontakter sikrer kontakt og funksjon på innslaget, ikke resten av startmotoren. Lekker det diesel inn i sylindre har du også diesel i motoroljen. Sjekk nivå, lukt også. Har du målt volt på batteriet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Albert F Skrevet 11. juli 2020 Del Skrevet 11. juli 2020 Hei Espen Har du sjekket om motoren går rundt? Om det er vann i sylinderen stopper den når sylinderen kommer på topp. Så slurer starteren på drevet. Prøv å dreie motoren for hånd to omdreininger for å se at den faktisk kommer rundt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Olsen Skrevet 11. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2020 Symptomer er som følger: Startmotor slår inn (releet) og drevet tar i tannkransen men klarer ikke dra Td5 rundt for å få start. Jeg har prøvd: Rengjøre strømførende kontakter. Et nytt batteri - både parallelkoblet med eksisterende (etter lading) samt alene slik lafterolf foreslo. Bytte til nye kontakpunkter på eksisterende startmotor datert 2011 (de gamle var moderat slitt, lite slitt "plunger" (aktuator)). En brukt, original startmotor jeg hadde liggende (kontaktpunktene var byttet før jeg fikk den, litt mer slitt aktuator). Motoren går ikke rundt selv om startmotor slår inn. Dette er oppstått over litt tid (en uke) siden det samme skjedde da jeg skulle starte bilen forrige gang. Da dro ikke startmotor rundt på første forsøk men bilen startet på forsøk 2. I det siste har jeg observert økende lys røyk fra eksos ved oppstart. Hva i all verden kan dette være? Ungene er veldig misfornøyd med ikke å dra på ferie i Defender (smart gjenvekst..). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Olsen Skrevet 11. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2020 15 timer siden, lafterolf skrev: Hvordan overhaler du? For bytte av innslag med kobberkontakter sikrer kontakt og funksjon på innslaget, ikke resten av startmotoren. Lekker det diesel inn i sylindre har du også diesel i motoroljen. Sjekk nivå, lukt også. Har du målt volt på batteriet? Overhaling er begrenset til skift av kontaktpunkter med repsett. Sjekker diesellukt.(ikke merket noe). Batterispenning synker til 7-8V ved starterinnslag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Albert F Skrevet 11. juli 2020 Del Skrevet 11. juli 2020 Dersom starteren slår inn og ikke klarer å dra rundt motoren, så er det ikke noe i veien med starteren. Sjekk at du ikke har vann i en sylinder, dvs. lekk toppakning eller sprekk i toppen. Det vil gi hvit røyk (damp) og motoren vil ikke gå rundt. Det kan typisk skje når motoren har stått en uke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 12. juli 2020 Del Skrevet 12. juli 2020 En slitt starter går tregt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Olsen Skrevet 30. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2020 På 12.7.2020 den 1.02, Albert F skrev: Dersom starteren slår inn og ikke klarer å dra rundt motoren, så er det ikke noe i veien med starteren. Sjekk at du ikke har vann i en sylinder, dvs. lekk toppakning eller sprekk i toppen. Det vil gi hvit røyk (damp) og motoren vil ikke gå rundt. Det kan typisk skje når motoren har stått en uke. Aha! Dette låter kjent - hvit røyk.. For å finne ut av dette må jeg nok konsultere det lokale LR-verkstedet (hadde dette vært for 30 år siden hadde jeg fikset dette selv). Jeg vil "keep you posted" som det heter. Toppakning ble skiftet for ca 20kkm siden så hvis det er den så får vi en interessant diskusjon.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Olsen Skrevet 1. september 2020 Forfatter Del Skrevet 1. september 2020 Fasit: Sylinder nr 1 full med vann - spruter ut av glødeplugghullet. Ny topp bestilles fra EWS. Jeg vet jeg kan importere ny Spaniatopp selv men det blir bare marginalt dyrere med EWS og jeg ønsker å bidra til og holde ham i business. Dessuten slipper jeg styr og mekk og årn med prosessen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 2. september 2020 Del Skrevet 2. september 2020 Det kan tenkes det bare er toppakning som er gåen, betydelig billigere enn ny topp. Verdt å sjekkefør bestilling. Mål stempelhøyden før montering for sjekk av bøyd råde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Albert F Skrevet 2. september 2020 Del Skrevet 2. september 2020 Vann i sylinder 1: Been there done that. Fint at du presenterer fasiten. Det er mange tråder på Forumet som bare omhandler probemet og ikke fasiten. Oppfordrer alle bidragsytere til å følge eksempelet. Jeg var gjennom samme tankeprosess og har derfor en ny ubrukt starter liggende, da det viste seg at starteren ikke klarer å dra rundt en motor som ikke vil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Olsen Skrevet 3. november 2020 Forfatter Del Skrevet 3. november 2020 Da er regningen kommet på bordet... Ny spaniatopp + deler fra EWS: 24500,- Verkstedregning (inkludert installering av nye styrekuler og justering + nye calipere bak) 20400,-. Det koster å være kar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.