Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
Espen Olsen

Startmotor Td5 - merkelig oppførsel

Recommended Posts

Hei.

Nå får jeg ikke startet Lars (110 CSW, 1999 Td5). Starteren slår inn OK men det er ikke kraft nok til at den klarer å dra rundt.  Det er ikke den vanlige slitasjesaken der releet bare klikker og starteren ikke slår inn (har opplevd det). Som oftest er slik oppførsel forårsaket av for lite strøm fram til starteren så jeg har forsøkt å rengjøre ledninger, og  kontakter. Ingen forskjell. Jeg paralellkoblet et annet og friskt batteri med hjelp av startkabler - ingen forskjell.

Kan noen hjelpe?  

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om batteriet er defekt vil batteriet stjele kraften fra donorbatteriet. Koble fra batteriskoen og koble direkte forbi batteriet ditt. Det er jordledning du løsner.

 

Fortsatt tregt tror jeg du må bytte startmotor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hm.  Jeg har en startmotor fra en D2 liggende. Jeg åpnet relehuset og ser at det antagelig er byttet kontaktpunkter men ikke "plunger" - der er er det en god del slitasje på kobberringen. I diverse YouPorn-videoer ser jeg at de alltid også bytter releaktuatoren (et adekvat norsk synonym til "plunger"). Hvor viktig er det å bytte releaktuator - jeg ser jo at det som egentlig bør være et minimum repsett her kun er kontaktpunktene samt kobberringen..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Treg rotasjon har jeg ikke erfart hører sammen med dårlige kontaktpunkter på innslaget. 
Feil i selve startmotor har vært grunnen da. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hvor slitt er kobberringen på innslagsreleet? Om det ikke er slitt trenger du ikke bytte innslaget/magnetventilen.

Edited by lafterolf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Redusert turtall sånn du beskriver er jo forårsaket av spenningsfall et eller annet sted på veien til rotoren inni starteren. Enten så har du dårlig kabling, på tross av sjekking, dårlig kontakt i innslaget som lafte nevner, eller slitte børster og / eller kommutator i motoren. 

 

Jeg ville ha målt hvilken spenning du får fram til motoren mens du kinner, og eventuelt mellom solenoid og motor. Du kan fint miste mye spenning på jordside også, mellom motorhus via blokka og til negativ batteripol. 

 

- camarogeddon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ny (brukt) startmotor: Samme problem.

Jeg overhaler den gamle med nytt repsett: Samme problem..

 

Dette handler ikke om startmotoren. Er det noen som vet om dette stemmer med symptomer på lekkasje av diesel inn i sylindre? Altså lekkasje fra injektorer grunnet lekke kobberpakninger mellom injektor og topp?

 

Jeg har sett mer og mer svart røyk ved oppstart i det siste. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvordan overhaler du?

For bytte av innslag med kobberkontakter sikrer kontakt og funksjon på innslaget, ikke resten av startmotoren.

 

Lekker det diesel inn i sylindre har du også diesel i motoroljen. Sjekk nivå, lukt også.

 

Har du målt volt på batteriet? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei Espen

Har du sjekket om motoren går rundt? Om det er vann i sylinderen stopper den når sylinderen kommer på topp. Så slurer starteren på drevet. Prøv å dreie motoren for hånd to omdreininger for å se at den faktisk kommer rundt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Symptomer er som følger:

 

Startmotor slår inn (releet) og drevet tar i tannkransen  men klarer ikke dra Td5 rundt for å få start.

 

Jeg har prøvd: 

Rengjøre strømførende kontakter.

Et nytt batteri - både parallelkoblet med eksisterende (etter lading) samt alene slik lafterolf foreslo.

Bytte til nye kontakpunkter på eksisterende startmotor datert 2011 (de gamle var moderat slitt, lite slitt "plunger" (aktuator)).

En brukt, original startmotor jeg hadde liggende (kontaktpunktene var byttet før jeg fikk den, litt mer slitt aktuator).

 

Motoren går ikke rundt selv om startmotor slår inn. Dette er oppstått over litt tid (en uke) siden det samme skjedde da jeg skulle starte bilen forrige gang. Da dro ikke startmotor rundt på første forsøk men bilen startet på forsøk 2. I det siste har jeg observert økende lys røyk fra eksos ved oppstart. 

 

Hva i all verden kan dette være? Ungene er veldig misfornøyd med ikke å dra på ferie i Defender (smart gjenvekst..).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timer siden, lafterolf skrev:

Hvordan overhaler du?

For bytte av innslag med kobberkontakter sikrer kontakt og funksjon på innslaget, ikke resten av startmotoren.

 

Lekker det diesel inn i sylindre har du også diesel i motoroljen. Sjekk nivå, lukt også.

 

Har du målt volt på batteriet? 

 

Overhaling er begrenset til skift av kontaktpunkter med repsett.

Sjekker diesellukt.(ikke merket noe). Batterispenning synker til 7-8V ved starterinnslag. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dersom starteren slår inn og ikke klarer å dra rundt motoren, så er det ikke noe i veien med starteren. Sjekk at du ikke har vann i en sylinder, dvs. lekk toppakning eller sprekk i toppen. Det vil gi hvit røyk (damp) og motoren vil ikke gå rundt.  Det kan typisk skje når motoren har stått en uke.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 12.7.2020 den 1.02, Albert F skrev:

Dersom starteren slår inn og ikke klarer å dra rundt motoren, så er det ikke noe i veien med starteren. Sjekk at du ikke har vann i en sylinder, dvs. lekk toppakning eller sprekk i toppen. Det vil gi hvit røyk (damp) og motoren vil ikke gå rundt.  Det kan typisk skje når motoren har stått en uke.

 

Aha! Dette låter kjent - hvit røyk..  For å finne ut av dette må jeg nok konsultere det lokale LR-verkstedet (hadde dette vært for 30 år siden hadde jeg fikset dette selv).  Jeg vil "keep you posted" som det heter. Toppakning ble skiftet for ca 20kkm siden så hvis det er den så får vi en interessant diskusjon..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...