Gå til innhold

Bare en takk fra meg, D2 problemer


KjetilNBS

Anbefalte innlegg

Hei,

Da jeg er usikker på hvor jeg skal takke de to som hjalp meg på søndag med min D2, velger jeg å legge det her.

(Jeg er fersk LR eier og bygutt så beklager på forhånd ordlyder og terminologi)

 

Jeg og en kompis var på vei inn i de dype skoger i Fredrikstad.  I en oppoverbakke begynte plutselig bilen å fuske, den ville ikke dra og turtallet ville ikke over 2,5 og jeg slet veldig med å få trekk kraft generelt. Selv med klampen i bånn. Men siden vi var på vei til et Airsoftspill, og vi for en gang skyld tok min bil og ikke mercedesmannen sin, ville jeg bare frem, så kunne vi ta mine bilproblemer senere. 

 

Når vi hadde løpt rundt i de dype skoger og var våte inn til beinet (det regnet litt på søndag) dro vi fra spill til Jonas Sørensen hvor jeg skulle levere et hengerfeste, og håpet på litt erfaren LR kunnskap som kunne bistå mitt problem. 

 

Jeg ringte Jonas og fikk adresse og forklarte også saken, og han sier nødmodus med en gang, kom til meg så snakker jeg med noen naboer om et diagnoseverktøy forteller han...

På tunet til Jonas blir jeg som ny LR eier nok en gang overrasket over det samholdet som er i denne "familien", Jonas har sendt ut melding om mine problemer og det kommer en med et diagnose verktøy slik at vi kan finne ut av feilkoder. @leiohel tropper opp med diagnose verktøy og et smil. 

 

Den samlede kunnskapen som de to LR gutta jeg nå er med, får både meg og Mercedesmannen til å måpe og gjør meg enda mer interessert i LR.

 

Leif Ove tar av diverse følere og sjekker diagnoseverktøyet igjen (igjen beklager min mangelfulle fagmessige terminologi) Han ordner en buypass(?) ved luftfilteret og tar av MAF'en, han vasker ut et basseng av olje fra den røde pluggen, (kjempe misunnelig på garasjen og utstyret til Jonas) og sjekker MAP'en. Diagnose verktøyet viser en konstant verdi på 100 på MAP og han forklarer at denne skal gå opp og ned etterhvert som en øker turtallet. Siden Jonas ikke har en slik liggende blir vi enige om å dra til Leif Ove da han har en slik liggende. 

 

En stor takk til Jonas med frue (fruen kom med kaffe og sjokolade, og jeg ble igjen varm om hjertet ved denne omtanken som er i denne "familien") Vi var våte til beinet og så sikkert ut som to drukna katter.

 

Når vi kom til Leif Ove fant han en ny MAP sensor (brukt for ham men ny for meg) og fikk denne på og sjekket diagnose, nå gikk den plutselig fra 99-110 og vi sjekket fremdrift ved en tur. 

Nå var det endelig drag på bilen. Årsaken var nok sot på sensoren (og den hadde tatt kvelden), og som @KethilF fortalte meg en gang før, så bør denne renses jevnlig om en kun kjører korte turer (bykjøring). Så NÅ har jeg lært...

 

Jeg vil igjen takke Jonas og Leif Ove for den hjelpen jeg fikk på søndag, jeg legger meg i støvet av ærefrykt for den kunnskapen, velvilje, ønske om å hjelpe, som de stilte opp med. Hadde jeg ikke fått hjelp ville turen hjem til Oslo tatt veldig lang tid. 

 

TUSEN TAKK

 

Ærbødigst hilsen

Kjetil NBS

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...