Gå til innhold

FL1 1,8 mister motorkraft


Matta

Anbefalte innlegg

Samboer og sønn skulle til Danmark. Fornuftig valg av bil tilsa Hiawatha som er en 2000 Freelander 1,8.

Fornuftig pga bilhøyde på ferge og kjøring på dansk motorvei ned til Billund.

Jeg sjekket alle væskenivåer før de kjørte avgårde og etterfylte litt kjølevæske (kom så vidt over max), olje (var på min, fylte til til midt mellom min og max), Bremse- og servovæske var ok.

 

jeg var jo ikke selv med på turen så slik har jeg fått det beskrevet

Dag1, episode1: bilen mister plutselig motorkraft og hele bilen rister. Samboer kjører inn til siden, ringer meg. Jeg ber henne forsiktig kjøre videre samtidig som jeg setter meg i Defender'n og kjører etter, i tilfelle de må tauses hjem. Det er ikke langt igjen til fergen. Jeg sier kom deg til fergen og la eventuelt bilen stå igjen i Hirtshals mens dere tar en leiebil videre. Bilen er vanskelig å starte men starter til slutt og oppfører seg pent videre.

 

Dag1, episode 2: episode 1 gjentar seg men de kommer seg til fergen. Jeg avblåser dagens aksjon.

 

Dag1, episode 3: ingen start når de skal kjøre av fergen, får starthjelp og kjører til bilverksted som bytter batteri som er dårlig. Bilen oppfører seg pent, tar sjangsen på å kjøre mot Billud etter konsultasjon med meg.

 

Dag1, episode 4: nytt tap av motorkraft og risting. Kaster inn håndklet og ringer danske Viking. Bilen vil ikke starte men når Vikingbilen ankommer etter langt og lenge kjører den pent opp på planet. Vikingmannen skal sjekke bilen på sitt verksted mens de får låne verkstedkundebilen hans videre. Jeg snakker med Vikingmannen flere ganger i løpet av kvelden. Han tar den på flere prøveturer, opplever ingen problemer, kjører den på motorvei opp i 160. Men samboer opplevelse er jo også ingen problemer for så store problemer helt plutselig.

 

Bilen blir stående på verkstedet frem til de skal hjem. Freelander'n kjører så pent fra verksted til ferge, ombord på ferge og av fergen igjen. jeg møter dem i Larvik med Defender'n. Vi bytter bil og jeg kjører Freelander hjem til Oslo med Defender parat bak i tilfelle tauing. Ingen problemer, gir til og med gass opp Lierbakkene for å provosere litt.

 

Min første tanke var etter eller annet i drivlinjen, det skulle vel i risting. Men tap og motorkraft og etterfølgende startproblemer tilsier vel gnist/tennings- eller bensintilførselsproblemer. Og tennings- drivstoffsfeil på motorvei forårsaker vel også vibrasjoner/risting?

 

Med bilen vel hjemme på tunet: hvor bør jeg starte feilsøking. Er dette historikk som kan lese av med diagnoseutstyr i etterkant?

Tenkte å sjekke plugger, pluggledninger, fordeler og børster.

Tenkte også å setter bilen på bukker for å gå over drivlinje.

VCU var nyoverhalt når vi kjøpte bilen i høst og jeg har ikke opplevd noe trøbbel med bilen siden overtakelse.

Skal også nevnes at den har ny toppakning forsterket variant, motortemperatur er alltid stabil  midt på og den har også "temperaturalarm".

 

 

 

 

Endret av Matta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk lading. Mistenker at du har en sliten dynamo, men ingen garanti. 

Dårlig spenning og strømtilførsel gir trøbbel med tenning og innsprøytning.

Men alt blir gjetting, da feilen er periodisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk YMK

 

ok, da er det bare å måle samt sjekke for løse/ødelagte ledninger.

 

Men ingen "ladelampe" har lyst under kjøring

 

Fant diverse dynamoer på nett: hva bør man velge mht tekniske spesifikasjoner?

 

 

Endret av Matta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenningsfusk gir både vibrasjoner og tapt motorkraft. I K-motorer med fordeler er rotoren et svakt punkt. Når den er i ferd med å bli dårlig, kan feilen komme og gå. Prøv med en ny rotor først. Denne er en slitedel og kan med fordel skiftes  i blant.

Hvis feilen ligger i høyspenningsdelen av tenningssystemet, vil den kanskje ikke generere feilkode. Er du på mine kanter en gang, kan jeg lese ut feilkoder for deg.

Når det gjelder ladespenningen, skal den være  minst 14 volt når motoren har arbeidsturtall. Med et voltmeter i sigarettenneruttaket kan du følge med på ladingen mens du kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jon.

 

Ja, du kjenner jo denne bilen mye bedre enn meg. Da sjekker jeg rotor'n. Tar kontakt hvis jeg er på dine kanter (er jo det med ujevne mellomrom).

 

Takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk sjekket litt før regnet tok overhånd igår. Strøm på batteriet uten motor igang er 12,8V (helt nytt batteri). Med motor igang (samt fjernlys på og vifte på max) var den 14,4V.

Ingen løse ledninger å se. Tok også opp teppet og skrudde av lokket på bensinpumpen, ingen umiddelbart synlige feil der heller.

 

Neste steg blir å skru av luftfilterboksen for å sjekke rotor.

 

Avventer litt før jeg demonterer dynamo og bensinpumpe. Bør kanskje bare bytte begge deler.

 

Skal på EU nå i august, må i den sammenheng bytte eksosanlegg da de to bakerste delene har betydelige hull. Vurderer å bytte helt fem til motor.

Tenker jeg tar den oppgaven først, får bilen igjennom EU før jeg går løs på dynamo og bensinpumpe. Rotor kan jeg jo sjekke nå men hvis ikke man kan sjekke disse delene for feil (som kun kommer noen ganger) må kanskje bare alt byttes....:mellow:

 

En annen ting: i forbindelse med olje og filterbytte, bytter dere også tennplugger? Ser at noen servicekit har dette med.

Endret av Matta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mens jeg venter på at rustløser skal gjøre underverker på gjenstridige bolter på eksosanlegget tenkte jeg at jeg kunne sjekke rotor og tennplugger.

 

Tennpluggene sitter helt fast, turte ikke bruke mere kraft da jeg var redd gjenger skulle ryke.

Men rotor fikk jeg inspisert. Den har irr på seg. Kan det være så enkelt at dette har forårsaket fuskingen?

 

 

IMG_0940.JPG

IMG_0941.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennplugger er sjelden kilde til tenningsfeil i K-motoren. Feilen ville i tilfelle bare være merkbar bare på den sylinderen der en eventuell dårlig plugg er montert. Rotoren kan få isolasjonsfeil, da blir det tenningsfeil på alle sylindere.

Tips til demontering av plugger: Skru dem ut når motoren er varm (aluminium utvider deg mer enn stål).

Ang. vibrasjoner i drivverk: De mest slitte dekkene skal sitte foran fordi gearingen er 0,8 % lavere i forakselen. Hvis man gjør det omvendt, får VCU høy belastning med tilhørende påkjenning på IRD og differensial.

For å løsne rustne muttere på eksosflens: Varm dem med gassflamme eller induksjonsvarmer først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en voksen til å se på sakene på fredag: nytt komplett tenningssett med rotor, fordelerlokk, pluggledninger og plugger bestilt. Takk for tips vedr demontering av plugger.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ok, da får det bli neste sjekkpunkt hvis ikke bytte av tenningsanlegg gjør susen.

 

Tok ut tennpluggene, plugg en var fuktig mens plugg to til fire var tørre. Er det et signal på tenningstrøbbel?

49497CE3-84A8-4247-B251-21383664D3EB.jpeg

1CE524A6-0E0F-494D-8CFB-92CD3A22C8D8.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så var også nytt tenningsanlegg på plass: plugger, pluggledninger, fordeler, rotor, simringer og toppdekselpakning. Prøvestartet, prøvekjørt og klar for EU-kontroll:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...