Gå til innhold

Bytte kanaler Disco3?


EmilC

Anbefalte innlegg

Relativt fersk Disco3-eier her. 2007 TDV6 HSE som har rullet ca 280' nå. God servicehistorikk fra tidligere eier, og bil som er eid lokalt (Hamar-traktene) hele sitt liv. Kjøpte i januar, og ja - jeg har hatt utgifter, men utover en kostbar AC-service har det vært snakk om forventet vedlikehold/ slitedeler. Egne mekkeferdigheter er på oljeskift-nivå...

 

Akkurat nå står imidlertid bilen hos Martinsen Billakk for FluidFilmbehandling, og da fikk jeg en deprimerende, men ikke helt uventa telefon på at kanalene er så rustne at de er modne for skifte. Nå er jo ikke dette bærende del på disse bilene, og dermed ikke farlig, men så fin bil skal jo ikke stå og ruste på rot:-( Blir å pøse på FluidFilm nå, men på sikt (helst før vinter) bytte kanaler.

 

Så da lurer jeg på: Noen som har tips til hvor jeg kan få tak i kanaler? Jeg er dessverre ikke sveisekyndig selv, så må bli å kjøpe/ få andre til å lage. Finnes det i det hele tatt noen som har dette som hyllevare i Norge? Kjapt nettsøk på "sills Discovery 3" ga i grunnen bare treff på div sill protectors/ rock sliders fra FamousFour/ Craddock, men jeg vil tro det finnes leverandører i UK som tilbyr dette?

 

Alle tips og erfaringer mottas med takk:-)

 

Emil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bladet Land Rover Monthly hadde en artikkel om dette for noen måneder siden. Artikkelen var fordelt på to utgaver.

Etter dette har Britpart laget "sill repair panel" som finnes bla. hos Island 4x4. Delenr er DA 1942, koster ca £100.

Håper dette kan hjelpe deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Runrun skrev:

Bladet Land Rover Monthly hadde en artikkel om dette for noen måneder siden. Artikkelen var fordelt på to utgaver.

Etter dette har Britpart laget "sill repair panel" som finnes bla. hos Island 4x4. Delenr er DA 1942, koster ca £100.

Håper dette kan hjelpe deg:)


strålende tips. Tusen takk. Da blir det nesten gøy å sveise litt til høsten.  :D 
AF tror jeg skulle ha 600 GBP per side, men da følger mye av stolpene med også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk nøye hvor mye du trenger.

Sveiser du ikke selv er timene dyre og når noen må snekre mer ståldeler blir de fort mange.

Da er det fort rimeligere med stor sveisedel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Runrun skrev:

Bladet Land Rover Monthly hadde en artikkel om dette for noen måneder siden. Artikkelen var fordelt på to utgaver.

Etter dette har Britpart laget "sill repair panel" som finnes bla. hos Island 4x4. Delenr er DA 1942, koster ca £100.

Håper dette kan hjelpe deg:)

 

Ai - dette var langt bedre nyheter:-) Da sjekker jeg ut det!

 

@lafterolf - nå lukter det allerede fjøs i garasjen, så der er jeg for sent ute. Forøvrig så modererte de seg litt da jeg hentet bilen: Gikk da mer i «dette vil måtte byttes de nærmeste årene» heller enn «nå er det like før ting detter av». Så da tror jeg revidert plan blir å la bilen møte vinteren slik den står, og ta dette til neste sommer, før ny fluidfilmbehandling!

 

Forøvrig tusen takk for hjelp, og en veldig positiv førsteopplevelse med forumet her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, EmilC skrev:

«dette vil måtte byttes de nærmeste årene» heller enn «nå er det like før ting detter av».

Godt rusta kanaler blir 2er på PKK selv om det bare er kosmetikk. Jeg skiftet kanaler på Jeep Cherokee for en tid siden. Samme opplegg der med rustfri ramme innenfor kanalene men kanalene var gåen. Gjorde det på enkle måten med å skjøte i dørterskelen og skifte det som var nedenfor, myyyye mindre jobb enn å skifte til 10 cm opp på dørstolpen og det var bare nederste halvdel som var rustet, resten var som nytt. Smurte godt med Fluid Film Gel på innsiden og lappet sammen med Tec7 og popnagler. Det viser kun at det er en harryreparasjon når døren er åpen og selv da må en se etter det, helt gull på etterkontrollen (fortalte hva jeg hadde gjort).

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I værste fall, kan man jo skjære ut noen fra en delebil man har blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, oggioffshore skrev:

I værste fall, kan man jo skjære ut noen fra en delebil man har blush

Hvis det ikke er som i sangen til Øystein Sunde:

 

En annen venn av meg kjøpte en gammal bil,
Som ble solgt under tvang og registrert under tvil,
Som var så dårlig at kona hans mente han burda ha kasta'n.
Men der skulle det ikke kastes no'n bil,
Å langt ifra, så han kjøpte én til,
Dele-bil, makan til den gamle Mazda'n.
Men det som var i støkker på den bilen han hadde
Var jo akkurat det som var i støkken på den andre.
Så dermed satt'n der med dobbelt av alt:
Både det som var i orden og det som var galt.
Til slutt så kjøpte'n en gammal buss fordi batteriet var så bra,
Og den har kona tatt og reist der ifra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, SveinHa skrev:

Godt rusta kanaler blir 2er på PKK selv om det bare er kosmetikk. 

 

Det er fordi kontrollørene ikke har snøring på hva de driver med... 

 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.vegvesen.no/_attachment/2354658/binary/1268394%3Ffast_title%3DBed%C3%B8mming%2Bav%2Brustskade.pdf&ved=2ahUKEwjb3PyLzrXqAhUDmYsKHUuhBtMQFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw28PLk33WiDSKIqtcnnOo7x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, vegarj skrev:

Poppa kanaler?? :blink: Godtok SVV det?? Ikke mye bæring i popping

Er ikke bærende karosseri på D3'n. 

 

Er jo ramme bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel egentlig en kombinasjon av unibody og ramme men usikker på hva VVS mener om det :)

 

Virker som en overkommenlig jobb hvis man har tilgang til sveiseapparat, selv om man kanskje ikke er så erfaren med sveising?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, oggioffshore skrev:

Er ikke bærende karosseri på D3'n. 

 

Er jo ramme bil. 


jeg vet at D3 har ramme, men hvorfor skal man poppe på en kanal da? Kun for syns skyld? Hvis ramma er sterk nok, så popping er ok, så er jo vitsen med å gi mangel på kanalen bare tull :)

 

nå er vel bildene fra en Cherokee, men poenget blir det samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle nye LR i alu er kun limt og naglet. Samme med andre biler lagd i alu. Det er likevel ikke et alibi for å fikse rustskader med tech7 og popnagler på en gammel Golf, som noen tror.
Om det er godt nok for kanaler på D3 vet jeg ikke noe om, men de er vel ikke bærende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...