Gå til innhold

D3 - risting ved bremsing.


Bjørn_C

Anbefalte innlegg

Etter bytte av venstre drivaksel/stikkaksel så er det kommet en del risting ved oppbremsing. Særlig i fart - typisk ned fra 90 km/t til 50 feks. Virker som at det blir verre jo varmere bremsene er. 

 

Bytta bremser bak nå i mai inkl en kalipper. Bytta bremser forran i fjor - skive og klosser. 

 

Kan ristingen komme av noe annet en bremser? 
Får man målt om det er kart i skivene på verksted?

Første tanke går til kast i bremseskiver forran, men tenker at det skal da inne være påkrevd å bytte skiver en gang pr år.  

 

Noen som har noen ideer? Kjenner ristingen relativt godt i rattet når det først starter. Kan dårlige fôringer i forstilling gi risting ved hard bremsing?

 

Får jo nyrefeil ved langtur av de greiene her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde slik risting som antatt kast i skivene etter bytte til nye skiver. Hadde da den typiske slakk i bakre foringer nedre framme. Fikk bærearmene byttet=nye foringer. Vibrasjonen fortsatte selvfølgelig med antatt kast i skivene, men ble svakere og etter hvert forsvant vibrasjonene, antar de rettet seg ut etter bruk. Har nå kjørt i flere år uten vibrasjon med de samme skivene.

 

Endret av ewikran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at det kan ha kommet noe dritt/partikler av noe slag, mellom skive og hjulnav (anleggsflaten til skiva mot navet), siden det nettopp har vært jobbet på ene siden, antar at du har hatt av bremsekiva, da du byttet drivaksel. Anbefaler at du demonterer skiva, og sjekker/rengjør anleggsflatene. Har hvertfall vært borti dette selv en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal få den av snarest. Blir bare verre og verre de greiene der. Det drar seg til når de går varme og er verst i nedoverbakke. Liertoppen og ned mor Drammen er ille om det bremses hardt. Samme ned krøtterstia fra Femunden til Åkresteømmen.  Helt koko. 

 

Kjenner lite på flatmark og pen bremsing. Starter med en rens og tar det derfra. Burde nok ha tatt de Bærebruene fremme - men det kvier jeg meg for etter å ha sett noen skrekkeksempler på helvete av bolter som ikke vil av via youtube  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med Techno Classic på Liertoppen om du ikke har ork til å gjøre jobben selv. De har ganske hyggelige priser (i min bok i alle fall). Såpass hyggelige at jeg ikke gidder å gjøre særlig annet enn å bytte bremser selv. :)

 

Edit: Få sjekket tilstanden på de øvre bærebruene dine også når du først er i gang.

 

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, trondshj skrev:

Ta kontakt med Techno Classic på Liertoppen om du ikke har ork til å gjøre jobben selv. De har ganske hyggelige priser (i min bok i alle fall). Såpass hyggelige at jeg ikke gidder å gjøre særlig annet enn å bytte bremser selv. :)

 

Edit: Få sjekket tilstanden på de øvre bærebruene dine også når du først er i gang.

 

De har overkommelig timespris ja. Prøvde meg på Sandmo i Drammen, men de har stengt slappe helt til august. Skal prøve å gjøre litt rent på de bremsene først. Men fikk et urlite drypp så bestilte nye skiver og klosser fra england med litt mer. De bærebruene tror jeg er  modne på å bli bytta både oppe og nede.  

 

Har litt lyst å gjøre det sjøl, men kjenner det er en liten terskel der med tanke på ting som ikke vil av... vi får sjå hva det blir med. Kan godt hende litt rens og smøring gjør susen foreløpig til ferien er forbi. 

Slappe = sjappa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den. :)

 

TC tar vel ferie fra neste uke tror jeg. Hentet min bil der denne uken.

 

Om du leker med tanken om å gjøre det selv, så er det bare å begynne å sprute på rustløser først som sist. Jo lengre den får virke, jo bedre. Kanskje du får en hyggelig overraskelse når du endelig går i gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...