Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
ando

D2 2000 stor dødgang på rattet

Recommended Posts

I går fikk jeg plutselig stor dødgang på rattet. Rattet beveger seg nå 12 cm ytterst - både når motoren er av - eller går.

Jeg tror alt er originalt - 360000 km. Servoen ble byttet for ca 7 år siden.

Jeg la merke til 2 ting: alle delene fra rattet - og frem til servoen beveger seg likt med rattbevegelsene - men jeg mener at det siste leddet før servoen har mye slark.... Er det vanlig med slitasje der?

Det andre var rødfargen under mutteren midt på bildet. (fargen kommer bedre frem om man forstørrer bildet). ALT annet i området er oljeskittent - utenom rett under den mutteren..... Da tror jeg at den åpningen har kommet ila det siste døgnet?? Sitter den mutteren på toppen av servoen?

Hva tror dere?

0_3M85MFWYFW6weEvrInmzq6VKB02APbkergC4Fd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den mutteren (19 mm) på toppen av servoen (steering box) var løs!!

Da jeg skrudde den til ca 1 hel omdreining - endret dødgangen seg fra 13 cm (36 grader) til 7 cm.

Siden mutteren heter i Rave;  Output shaft adjuster lock nut and seal.... så har kanskje noe endret seg da jeg strammet mutteren?

Det så ut som at bolten fulgte med rundt ettersom jeg strammet mutteren...

Jeg fant ikke ut hvor mange Nm mutteren skal strammes. Noen som vet?

Forstørr fotoet - så ser du at mutteren er rød - uten oljesøl - under.

servo.jpg

servomutter.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå har jeg lest meg opp litt - og skjønner at justeringsbolten justerer dødgangen på rattet - og "lock nut" fester justeringsbolten.

Men: hvordan holdes justeringsbolten fast mens man skrur til låsemutteren? 

Hvilke Nm skal låsemutteren dras til med?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Justeringsskruen har unbraco. Husker ikke størrelsen. Hold igjen med unbraconøkkelen mens du strammer medfastnøkkel på settmutteren. 

Trekk godt til. Det holder. Fortsatt mye dødgang? Løsne settmutteren og stram en kvart omdreining på unbracoen og stram til mens du holder igjen unbracoen. 

 

Fortsett til du mener dødgang er passe.

Det er fort gjort å stramme for mye, det må du unngå. Sjekk nøye for slakke i endeledd, panhardstagforinger etc, for det gir også dødgang på rattet, og det kan ikke justeres på snekka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tusen takk! Da er jeg i mål!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...