Gå til innhold

D2 2000 stor dødgang på rattet


ando

Anbefalte innlegg

I går fikk jeg plutselig stor dødgang på rattet. Rattet beveger seg nå 12 cm ytterst - både når motoren er av - eller går.

Jeg tror alt er originalt - 360000 km. Servoen ble byttet for ca 7 år siden.

Jeg la merke til 2 ting: alle delene fra rattet - og frem til servoen beveger seg likt med rattbevegelsene - men jeg mener at det siste leddet før servoen har mye slark.... Er det vanlig med slitasje der?

Det andre var rødfargen under mutteren midt på bildet. (fargen kommer bedre frem om man forstørrer bildet). ALT annet i området er oljeskittent - utenom rett under den mutteren..... Da tror jeg at den åpningen har kommet ila det siste døgnet?? Sitter den mutteren på toppen av servoen?

Hva tror dere?

0_3M85MFWYFW6weEvrInmzq6VKB02APbkergC4Fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mutteren (19 mm) på toppen av servoen (steering box) var løs!!

Da jeg skrudde den til ca 1 hel omdreining - endret dødgangen seg fra 13 cm (36 grader) til 7 cm.

Siden mutteren heter i Rave;  Output shaft adjuster lock nut and seal.... så har kanskje noe endret seg da jeg strammet mutteren?

Det så ut som at bolten fulgte med rundt ettersom jeg strammet mutteren...

Jeg fant ikke ut hvor mange Nm mutteren skal strammes. Noen som vet?

Forstørr fotoet - så ser du at mutteren er rød - uten oljesøl - under.

servo.jpg

servomutter.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest meg opp litt - og skjønner at justeringsbolten justerer dødgangen på rattet - og "lock nut" fester justeringsbolten.

Men: hvordan holdes justeringsbolten fast mens man skrur til låsemutteren? 

Hvilke Nm skal låsemutteren dras til med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justeringsskruen har unbraco. Husker ikke størrelsen. Hold igjen med unbraconøkkelen mens du strammer medfastnøkkel på settmutteren. 

Trekk godt til. Det holder. Fortsatt mye dødgang? Løsne settmutteren og stram en kvart omdreining på unbracoen og stram til mens du holder igjen unbracoen. 

 

Fortsett til du mener dødgang er passe.

Det er fort gjort å stramme for mye, det må du unngå. Sjekk nøye for slakke i endeledd, panhardstagforinger etc, for det gir også dødgang på rattet, og det kan ikke justeres på snekka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 1.7.2020 den 20.49, lafterolf skrev:

Justeringsskruen har unbraco. Husker ikke størrelsen. Hold igjen med unbraconøkkelen mens du strammer medfastnøkkel på settmutteren. 

Trekk godt til. Det holder. Fortsatt mye dødgang? Løsne settmutteren og stram en kvart omdreining på unbracoen og stram til mens du holder igjen unbracoen. 

 

Fortsett til du mener dødgang er passe.

Det er fort gjort å stramme for mye, det må du unngå. Sjekk nøye for slakke i endeledd, panhardstagforinger etc, for det gir også dødgang på rattet, og det kan ikke justeres på snekka.


Flott beskrivelse. Gjør man dette med motoren i gang slik at pumpa går, eller gjør det ikke noen forskjell om motoren er av? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...