Gå til innhold

Oljemengde og verktøy på transfer på Puma


Paal Helge

Anbefalte innlegg

2020 er året for skift av alle oljer igjen. Skiftet olje på transferkassen/overføringskassen i kveld, men synes det er så knotete å komme til på påfyllingspluggen.

Bruker 1/2» ledd direkte på pluggen + 10 cm forlenger og en skralle. Kunne de ikke laget en bedre tilkomst... mangler 1 cm på å kunne komme til på «vanlig» måte :-/

Hva bruker dere som verktøy? 

 

Ps? Hva er korrekt mengde på transferkasse på en Puma? Jeg får ulike svar/dokumentasjon fra Meknomen: 1,6 liter og 2,3 liter. Ved 2,3 liter topper den ved fyllepluggen. 

 

Takker for alle svar :-)

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,3 liter høres riktig ut. Det normale er å fylle til det akkurat renner utav påfylling hullet.

1/2 tomms firkant er jo helt riktig verktøy. Kanskje halv tomms latmansarm går rett in.

Og ja, det er ofte kronglete å få fylt på oljen, derfor er det ofte slik lang myk tut på disse olje kannene.

Høres ut som om du gjør det meste rett.

 

Mvh Brage 

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Brage. Utfordringen er å komme skikkelig til pluggen. Trangt. 

Påfylling går fint... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

exclOljemengde på MT 82 Getrag Transmission  i Defender 2007-2016  er :      15 mm   UNDER påfyllingshullet excl

 

Dette pga. påfullingshullet er 15 mm over senterlinja i kassa:o , og fylles det til det renner ut (som er normalt) så er det meget stor fare for lekkasje i begge ender på kassa. 

MT 82 brukes av flere bilmerker , med blandet resultat , og det er gjennomgående kommentarer som en `drittkasse` ut fra ALLE kommentarer man finner på nett , verden rundt. 

Også i Defender`n er det problemer , da kassa stort sett egner seg best til asfalt/grusvei , og ikke det bilen er konstruert for : tøff jobb og tunge slep !

Heile `oppsettet` på drivlinja fra Land Rover på  Defender 2007-2016 med MT 82 og bakover  e `ræva` ! 

Personlig , så er jeg på kasse nr. 2 , ( og 6 stikkakslinger og 1 kompl.clutch) av totalt kjørte 152000 km. på bilen . Skifta kasse på 33000 km og nå må det byttes igjen( og clutch ), da 6. gear `forsvant` :angry:   oppe på Finnmarksvidda , 15km fra Masi.

Og bilen har ikke vært i terrenget , men kjøres hver dag , og drar ofte tilhengere fra 300-3500 kg.

 

PS! Nå skal det bli gøy å se hva INEOS Grenadier blir for noe (www.ineosgrenadier.com )

 Det blir i hvertfall en `arbeidshest` , ut fra deres egen reklame.

Endret av runekristoffersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...