Jump to content
LRforum
Paal Helge

Oljemengde og verktøy på transfer på Puma

Recommended Posts

Posted (edited)

2020 er året for skift av alle oljer igjen. Skiftet olje på transferkassen/overføringskassen i kveld, men synes det er så knotete å komme til på påfyllingspluggen.

Bruker 1/2» ledd direkte på pluggen + 10 cm forlenger og en skralle. Kunne de ikke laget en bedre tilkomst... mangler 1 cm på å kunne komme til på «vanlig» måte :-/

Hva bruker dere som verktøy? 

 

Ps? Hva er korrekt mengde på transferkasse på en Puma? Jeg får ulike svar/dokumentasjon fra Meknomen: 1,6 liter og 2,3 liter. Ved 2,3 liter topper den ved fyllepluggen. 

 

Takker for alle svar :-)

Edited by Paal Helge

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

2,3 liter høres riktig ut. Det normale er å fylle til det akkurat renner utav påfylling hullet.

1/2 tomms firkant er jo helt riktig verktøy. Kanskje halv tomms latmansarm går rett in.

Og ja, det er ofte kronglete å få fylt på oljen, derfor er det ofte slik lang myk tut på disse olje kannene.

Høres ut som om du gjør det meste rett.

 

Mvh Brage 

Edited by Brage

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for svar, Brage. Utfordringen er å komme skikkelig til pluggen. Trangt. 

Påfylling går fint... :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

exclOljemengde på MT 82 Getrag Transmission  i Defender 2007-2016  er :      15 mm   UNDER påfyllingshullet excl

 

Dette pga. påfullingshullet er 15 mm over senterlinja i kassa:o , og fylles det til det renner ut (som er normalt) så er det meget stor fare for lekkasje i begge ender på kassa. 

MT 82 brukes av flere bilmerker , med blandet resultat , og det er gjennomgående kommentarer som en `drittkasse` ut fra ALLE kommentarer man finner på nett , verden rundt. 

Også i Defender`n er det problemer , da kassa stort sett egner seg best til asfalt/grusvei , og ikke det bilen er konstruert for : tøff jobb og tunge slep !

Heile `oppsettet` på drivlinja fra Land Rover på  Defender 2007-2016 med MT 82 og bakover  e `ræva` ! 

Personlig , så er jeg på kasse nr. 2 , ( og 6 stikkakslinger og 1 kompl.clutch) av totalt kjørte 152000 km. på bilen . Skifta kasse på 33000 km og nå må det byttes igjen( og clutch ), da 6. gear `forsvant` :angry:   oppe på Finnmarksvidda , 15km fra Masi.

Og bilen har ikke vært i terrenget , men kjøres hver dag , og drar ofte tilhengere fra 300-3500 kg.

 

PS! Nå skal det bli gøy å se hva INEOS Grenadier blir for noe (www.ineosgrenadier.com )

 Det blir i hvertfall en `arbeidshest` , ut fra deres egen reklame.

Edited by runekristoffersen

Share this post


Link to post
Share on other sites

2.2 liter på gearkasse 

2.3liter på transferkassa står det i verkstedsmanualen

(Bruk ett deselitersmål)

Edited by antz82

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...