Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
E-Hammer

12volt uttak i tilhenger.

Recommended Posts

Innser at bilen blir full av folk i sommer, og må flytte kjøleboks i tilhengeren. Det er av typen med compressor. 

Har en tredal tilhenger med 13pin kontakt. Defenderen har derimot bare 7pin og jeg bruker en overgang. 

 

Hvordan i all verden skal jeg klare å få hentet strøm til et uttak i tilhengeren? Min aller første tanke var å trekke i fra kjørelysene. Da er det riktignok kun strøm så lenge tenningen er på/lysene er på. 

 

Alle tips mottas med stor takk. 

Dog, det er en Quickfix løsning jeg er ute etter. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikke akkurat quick fix, men ganske enkelt alikevel:

 

Legg opp en 10mm2 kabel fra batteriet med sikring og monter en anderson kontakt bak ved hengerkontakten

rear anderson1.JPG

https://www.thansen.no/bil/utstyr/bilstereo/bilstereo-montering/kabel-og-tilbehor/car-hi-fi-powerkabel-10mm2-60a-5m/n118/pn10138/

 

Da ligger kabelen der når du i fremtiden monterer inn en DC-DC lader og ett fritidsbatteri. :-)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Først bør du finne ut hvor mye strøm du faktisk trenger.

Anbefaler ikke å bruke kjørelyskretsen til dette. Går sikringen mister du lysene OG drikken blir varm.

Derimot kan du bruke pinne 2. Den er som oftest tåkelys, men helt ærlig, hvor ofte har du behov for tåkebaklys i sommerferien? Altså er den kursen ledig, bare å fjerne pærene på bil og henger, og koble seg innpå.

Fordelen eller ulempen, alt ettersom man ser det, er at da får du strøm bare når lysene er på, altså når du kjører. Kan selvsagt kobles om, men da tøyer vi quickfix-begrepet litt.

Skal boksen gå kontinuerlig uten at motoren går, bør du uansett vurdere eget batteri og lader. Ellers får du en god unnskyldning for å kjøpe deg startbooster.. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minutter siden, WildRover skrev:

Først bør du finne ut hvor mye strøm du faktisk trenger.

Anbefaler ikke å bruke kjørelyskretsen til dette. Går sikringen mister du lysene OG drikken blir varm.

Derimot kan du bruke pinne 2. Den er som oftest tåkelys, men helt ærlig, hvor ofte har du behov for tåkebaklys i sommerferien? Altså er den kursen ledig, bare å fjerne pærene på bil og henger, og koble seg innpå.

Fordelen eller ulempen, alt ettersom man ser det, er at da får du strøm bare når lysene er på, altså når du kjører. Kan selvsagt kobles om, men da tøyer vi quickfix-begrepet litt.

Skal boksen gå kontinuerlig uten at motoren går, bør du uansett vurdere eget batteri og lader. Ellers får du en god unnskyldning for å kjøpe deg startbooster.. :P

Pinne to som var den opprinnelige ideen. Men, som du sier, setter sine begrensninger.

Mulig dette er tidenes dummeste spørmål. Men kan jeg plassere batteri i tilhenger, sette lader der og koble den på kjørelys? Eller er det altfor lav spenning til å kunne lade mens vi kjører? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

God ide men dessverre helt feil fysikk.

Sett opp en egen kontakt og strøm direkte fra batteriet på bilen.

Evt. med tennings/kjørelys-styring.

Edit: Som KennethA foreslår.

 

Edited by gautes

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
8 timer siden, E-Hammer skrev:

Men kan jeg plassere batteri i tilhenger, sette lader der og koble den på kjørelys? Eller er det altfor lav spenning til å kunne lade mens vi kjører? 

Ingen av kablene til lys er dimensjonerte for strømtrekket laderen skal ha, så det er ingen god ide.
Min lader trekker inntil 25A, og krever minimum 6-kvadrats kabel.

Edit: så jeg er enig med Gaute og KennethA.

Edited by iknutis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ante meg ja. Hehe. 

Ja ja. Må vel klinke til å få lagt opp strøm da. 

 

Jeg har to batteri i bilen fra før. Men har ingen overvåking av de. Anbefales det? 

Kan jeg bruke det ene til å både sende strøm til 12v uttak i bagasjerom og til tilhenger. Skal drive samme produkter, men ikke samtidig. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan gjøres på flere måter, men vanligst er disse to:
1. skillerele - monteres mellom de to batteriene du har i bilen, slik at de kobles sammen når motoren går. Da vil bilens dynamo lade begge batteriene. Mange opplever dette som en tilstrekkelig løsning, og det er ganske billig. Når motoren ikke går og spenningen synker, sørger skillereleet for at batteriene skilles slik at det ene kan brukes til forbruk.
2. dc-dc lader - kobles opp enten bak i bilen eller evt i en henger, der du har forbruksbatteriet ditt. Jeg bruker CTEK D250SA og den trekker inntil 25A, og krever 6kvadrats kabel inntil 5m lang. Tykkere kabel om strekket blir enda lenger. Den lader også forbruksbatteriet kun når motoren går, men den lader batteriet helt opp og raskere enn om man går for løsning nr 1.

 

Jeg har heller ingen overvåkning, annet enn et voltmeter på forbruksbatteriet. Jeg kjører lading av telefoner samt kjøleboks på det batteriet, og på vanlige turer er jeg sjelden under 12,4V.

Største fordelen med en dc-dc lader er at den har innebygd styring for solcelle, slik at man kan kjøpe seg et panel etterhvert og koble opp. Da har man også lading når man ligger i camp. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timer siden, iknutis skrev:

Kan gjøres på flere måter, men vanligst er disse to:
1. skillerele - monteres mellom de to batteriene du har i bilen, slik at de kobles sammen når motoren går. Da vil bilens dynamo lade begge batteriene. Mange opplever dette som en tilstrekkelig løsning, og det er ganske billig. Når motoren ikke går og spenningen synker, sørger skillereleet for at batteriene skilles slik at det ene kan brukes til forbruk.
2. dc-dc lader - kobles opp enten bak i bilen eller evt i en henger, der du har forbruksbatteriet ditt. Jeg bruker CTEK D250SA og den trekker inntil 25A, og krever 6kvadrats kabel inntil 5m lang. Tykkere kabel om strekket blir enda lenger. Den lader også forbruksbatteriet kun når motoren går, men den lader batteriet helt opp og raskere enn om man går for løsning nr 1.

 

Jeg har heller ingen overvåkning, annet enn et voltmeter på forbruksbatteriet. Jeg kjører lading av telefoner samt kjøleboks på det batteriet, og på vanlige turer er jeg sjelden under 12,4V.

Største fordelen med en dc-dc lader er at den har innebygd styring for solcelle, slik at man kan kjøpe seg et panel etterhvert og koble opp. Da har man også lading når man ligger i camp. :)

Da tror jeg planen er klar. 
Jeg har ekstra batteri med skillerele. Så da trekker jeg kabel til baggasjerommet med 50A sikring ved batteriet, og monterer en sikringsboks i baggasje rommet. Av denne sender jeg en 20A sikret kabel ut av bilen til en kontakt ved hengerkontakten, og legger opp til et par uttak i hengeren. 

Kan jeg konkludere med at det var en bra plan? hehe

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutter siden, E-Hammer skrev:

Kan jeg konkludere med at det var en bra plan? hehe

Det fungerer nok det. :) Jeg foretrekker sikring i begge ender på et kabeltrekk mellom batterier.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutt siden, iknutis skrev:

Det fungerer nok det. :) Jeg foretrekker sikring i begge ender på et kabeltrekk mellom batterier.

Tenkte ikke å ha batteri i henger med den løsningen. Bare lage to 12V og en dobbel USB uttak i henger. Bør kanskje sikre de med et par 10A. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutter siden, E-Hammer skrev:

Tenkte ikke å ha batteri i henger med den løsningen. Bare lage to 12V og en dobbel USB uttak i henger. Bør kanskje sikre de med et par 10A. 

Jeg tenkte du skulle ha et batteri i bagasjen, men når jeg nå leser hva du skriver, skriver du ikke det.
Så bare ignorer den kommentaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutt siden, iknutis skrev:

Jeg tenkte du skulle ha et batteri i bagasjen, men når jeg nå leser hva du skriver, skriver du ikke det.
Så bare ignorer den kommentaren.

hehe.. Herved ignorert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jau.. 

Kan jo kanskje lage en konklusjon her også. I tilfelle det er flere som lurer en gang i framtiden. 

 

Jeg la inn en 40A sikringen ved batteri nr.2. Trakk deretter 16mm2 kabel langs rammen på bilen og inne i bagasjerom. 

I bagasjerom plasserte jeg en sikringsboks med plass til 6 slike flatesikringer. Jeg la opp et dobbelt USB uttak og et 12v uttak på hver side i bagasjerommet. Deretter trakk jeg 4,5mm2 kabel ut av bilen, monterte en ny tilhenger kontakt til denne. Kabelen sikres med 20A i boksen i bagasjerommrt. 

Trakk opp 4,5mm2 kabel i hengeren. Lagde en boks av aluminium og monterte usb uttak og 12v i denne boksen. 

 

Har lagt opp et voltmeter i dashbord så jeg kan overvåke "aux" batteriet. Dette har en 10A sikring også. 

 

Nå har jeg mer enn nok mm2 rundt omkring, samt ledige sikringer til å kunne montere mye for framtida om det skulle blir nødvendig. 

 

Ca 2000,- i varer og røfflig 2 dagers jobb. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har med et ekstra batteri som forsyner kjøleboksen. Når jeg har tilgang til 230volt lader jeg batteriet mens kjøleboksen forsynes av 230 volt. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timer siden, E-Hammer skrev:

Jau.. 

Kan jo kanskje lage en konklusjon her også.


Ser ut som en bra løsning!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...