KjetilB Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 Hei, Som alltid når jeg reiser på jobb offshore så finner bilen det for godt å skape seg litt.. Min kone forteller at hun på biltur erfarte, etter ca 20km kjøring, massiv hvit røyksky. Den var såpass tjukk at det la seg et hvitt belegg på siden av bilen. Røyk kom utelukkende fra eksos. Først kun høyre side og så begge etter hvert. Var ingen feilmeldinger, temperaturøkning eller andre forvarsel. Fikk tak i bergingsbil og nå står den hjemme. Jeg forstår det slik at bilen ble kjørt av bergingsbil og parkert for egen motor. Regner med at det er et eller annet med den ene turbo og gjøre. Noen som har råd for hvor man skal begynne i den billigste enden for feilsøking? Det er en 2010mod 245hk 3.0TDV6. Har ikke vært chippet. Har heller aldri sett noe røyk fra eksos tidligere hverken ved pådrak eller på tomgang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 (endret) Ville sjekket kjøleveske nivået for hvit røyk er vel ofte kjøleveske og ikke olje. EGR har visst noen kjølerør som kan lekke... Endret 24. juni 2020 av motom Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KjetilB Skrevet 24. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2020 (endret) Ok Motom Takk for tips! Tror du er inne på noe der. Det er ikke noe lekkasjer fra motorrom. Røyk var helt hvit, la seg et slags slokkepulver belegg langs siden av bilen som vist på bilde. Bilen ble stående å gå en 10min på tomgang da hun ble noe stressa med to små barn fastspent i bilen og trodde det brant så hun fokuserte mest på evakuering Som nevnt var det ingen andre symptom enn hvit røyk. Ingen tap av kraft. Er det mulig å blende av EGR på D4? og vil det i dette tilfelle hjelpe om det var det som var feil? Gjorde dette på D3 jeg har. Godt jeg ikke har fått solgt den enda Er det noe som burde bli gjort raskt? Tenker da på om det er vann i dyser/pumpe/turbo osv? Eller kan det stå til jeg er hjemme om en ukes tid? Endret 24. juni 2020 av KjetilB Lagt til bilder og tekst. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jornkj Skrevet 2. juli 2020 Del Skrevet 2. juli 2020 Det kan være et ikke ukjent fenomen/problem for denne motoren som er løsbart uten for store kostnader. Se teknisk bulletin her. Min har noe av det samme, men det forekommer sjelden og kun hvis jeg har cruiset lenge i samme hastighet på motorvei og feks ved kødannelse må bremse ned, for så å gi på igjen. Da kan det komme en sky av hvit/grå røyk fra eksosen. Iflg verkstedet er nok dette årsaken: "Trolig kommer dette fra mengde biodiesel vi kjører med her i Norge. Det gir en del slagg stoffer ved forbrenning, sot. Kjører man derfor lenge på jevnt turtall, frigjøres disse når man tråkker på litt. Det vil kunne gi en del sot / røk fra eksos." Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.