Gå til innhold

Bytte bakre hjullager FL2 - hvor får man kjøpt ferdig hub med lager?


Nicolaien

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har fått et gåent hjullager, og tenkte å kjøpe biltema-kitet for disse gen2-lagrene - men ser at i alle guider får man komplett sett med hub og lager ferdig, og da er jo jobben ganske enkel.

Kan ikke finne noen som selger dette som sett, kun løst lager, og da hjelper det ikke med kun verktøyet, ettersom det gamle lageret må fjernes og det nye presses på huben før hele kladasen monteres inn igjen. (Så vidt jeg kan se av diverse Youtube videoer?)

 

Noen som vet hvor man kan få kjøpt dette?

Sykes Pickavant 081220V2 GEN2 All Sizes Wheel Bearing Removal ...

Endret av Nicolaien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Bakre lager er ikke Gen2 som du sier. Det er et konvensjonelt oppsett som du finner fremme på de fleste FWD bilene. Ikke mulig å kjøpe komplett hub med lager, noe som jeg mener er unødvendig fremme og da dette går greit med korrekt verktøy. Kittet du referer til oppe kan sikkert brukes bak så lenge "koppene" er store nok til å "svelge" lageret når dette drives ut. Kan sikkert erstattes med en solid rørbit og flatjern. Ingen behov for å ta ned hub/fjærbein om du har korrekt verktøy tilgjengelig. Jeg bruker deler av Gen2 kittet bak sammen med noen rørstubber, men laget verktøy selv de første gangene. Har tatt 4x lager bak (2 biler asså) og 1 fremme med dette verktøyet. Et stalltips... IKKE kjøp billig lager. Kjøp et kvalitetsmerke. Det begrenser seg da fort til kun orginalt, SKF, FAG og NTN. Billiglagrene holder ikke. Eurodel.no har disse lagrene til OK pris. Da slipper du å handle fra øya med dertil påkost og ventetid. 

Du finner noe mer info her: 

https://www.freel2.com/forum/topic28730.html 

Lager fremme (til info) https://www.freel2.com/forum/topic31586.html 

 

Utdriving av bakre hjullager med hjemmelaget verktøy:

bdb1a721c84b70cdbeef057175b886da1289b845

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okai, takk for det. Ja, ser en kan spare litt tid ved å ikke måtte ta av fjærbeinet. 

Pleier huben å sitte hardt, eller er det kurant å banke den ut bakfra (nok slagrom?), eller er det greiest å kjøpe en glidehammer med en gang?

Jeg har et Britpart lager som jeg har hatt liggende, men da er det kanskje likegreit å kjøpe noe av bedre kvalitet, ser de har et FAG kit på Eurodel som har med ny mutter og låsering, dette måtte jeg kjøpt ved siden av uansett.

Er visst mye delte meninger om Britpart virker det som :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det kan være greit med en glidehammer for å nappe ut flensen. Ellers så har jeg klart det greit med kubein mellom flens og hus ved flere anledninger. Ta det stegvis rundt flensen. Kjøp FAG lageret du, da sover du bedre om natta :) Jeg må inrrømme at jeg pynta litt på sannheten over.... Har gjort flere lagerbytte enn det. 4x bak på min bil og 2x på en kjennings FL2. Monterte først et Bearmach lager fra Rimmerbros på venstre side bak. Holdt 2 år og 50000km. Nappet ut dette og inn med et FAG lager som holder enda. Høyre sidebak  hadde nytt lager fra verksted når jeg overtok bilen. Oppdaget slakk i dette kort tid etterpå. Hadde et navnløst lager liggende på hylla tiltenkt Rover 75, en (samme lager på disse, bare fremme). Monterte dette. Holdt et lite år før det romlet fælt. I mellomtiden hadde jeg handlet innet Britpart lager med OEM kvalitet til hylla. Klemte så inn dette. Holder fortsatt etter 2 år, men venter i spenning. På kjenningen sin FL2, så klemte vi inn 2stk FAG lager bak med en gang for et års tid siden. Når jeg skiftet fremme, så ble det FAG lager med en gang. Konklusjonen er at her er det ingen vits i å spare på pengene. Som du ser, så er ikke prisen på FAG lager hos Eurodel avskrekkende. Kan det være ca 800 inkl frakt?? Jeg har nye muttre og låseringer liggende om det skulle være akutt behov. 

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte likegodt to nye FAG jeg da, er sikkert ikke lenge til andre siden begynner å romle :)

 

Lagerverktøyet, glidehammer og ny momentnøkkel som går litt høyere enn den gode gamle ble også innkjøpt

Alt i alt havner det på rundt 5000 med verktøy (og nye glidebolter til kalipperene bak, de var litt trege da jeg byttet klosser sist) - noe det sikkert ville kostet per side om man skulle sette bort jobben :)

 

Litt treg levering på Eurodel, men bilen skal stå hjemme i ferien uten å bli brukt, så da har jeg tid til å vente uansett!

Takk for tips om lager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Liten oppdatering - byttet bakhjulslageret med verktøyet fra biltema.

Ingen av monteringsskivene passet for å presse inn det nye lageret, da den største var akkurat for stor til å presse lageret helt inn da skiven ble liggende  an mot navet. Fikk dreid ned den største skiven noen mm så den passet.

 

Var enkel jobb med verktøyet, men den indre lagerbanen på navet satt nesten flush med flensen så det var ikke noe å ta tak i med avdrager, så den måtte slipes av.

Så at dette var byttet før da det var to spor etter vinkelsliper under banen, regner ikke med det svekker navet så mye, så monterte det sammen igjen.

 

Skuffelsen var imidlertid stor under første prøvetur og lyden fortsatt var der.

 

Bestilte derfor opp forhjulslager, FAG det også, og måtte på biltema og kjøpe settet for forhjulslageret også.

Dette lageret satt veldig godt, og det måtte ganske mye kraft til før det slapp, men det kom ut til slutt det også.

Når lageret var ute kjente jeg at det lugget bra, og at det var 1-2 mm slark i det. Kunne ikke merkes med hjulet på.

 

Monterte inn nytt, verktøyet fungerte fint der også, men var veldig følsomt for å få det sentrert så "leppene" på verktøyet havnet på innsiden av flensen i navet.

Bilen er prøvekjørt, og friskmeldt :D

 

Ble litt ekstra LR-penger, men også enda en verktøykoffert i boden og blid bil :) 

 

Byttet for øvrig skiver og klosser foran, og at den gikk gjennom eukontrollen for ca 5000 km siden var nok litt sløvt fra kontrollørens side, for der var det ikke mye belegg igjen på klossene.

Monteringsskruene for skivene har vært skrudd til noe voldsomt uten noe form for monteringsguffe, og måtte bores ut på ene siden. Monterte ikke nye :)

 

  

Endret av Nicolaien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...