Odd Arne Skrevet 23. juni 2020 Del Skrevet 23. juni 2020 (endret) Hei. Har montert 13 pol kontakt på Defenderen. No har eg kobla berre dei frå 7 pol kontakta. Tenker å koble ladestraum på pol10 for å lade batteriet i campingvogna, men er usikker på kvar eg skal ta straum til kontakta frå. Har forstått det sånn at å koble rett frå batteriet i bilen ikkje er lurt då det er forskjellige typar batteri. Ved å koble rett på batteriet vil ein tappe bilbatteriet og ikkje lade det i vogna. Bør vel då koble rett frå dynamoen og då med noko som splittar og sender korrekt straum til begge batteria? Om eg har forstått ting riktig. Odd Arne Endret 23. juni 2020 av Odd Arne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puch G Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 Jeg jobber med samme prosjekt her. Har brukt en Biltema skillerele slik at camperbatteriet bare lades når motoren er på. Jeg bruker dog en 7pol kontakt og tar tåkelys pin til lading. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 Rele er en god ting. Husk sikring lett tilgjengelig. Lurer dog litt på nok strømgjennomgang i kontakten. Noen har kanskje koblet litt anderledes på sin henger og bil. Ryggelykt big size , ryggevarsler og rotorlys er noe jeg har erfart. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 Kobles det direkte til batteri, går det for mye strøm. Tror det er pinne 9&10 som er beregnet for lading. DC - dc booster anbefales, men de er dyre. Eg skal prøve en slik billig Kina mppt sol panel lader. Kobler bilens spenning inn på panel inngang. Da får du lade strøm begrenset til rundt 8 amp. Som burde gå fint. Solcelle gutta sier det ikke vil fungere optimalt, men sålenge man får innpå strøm u kjøring er eg fornøyd. Look at this on eBay https://www.ebay.com.au/itm/223993092012 Akkurat bygget om vogna til 13 pins, og fikk spenning kjøleskap og montert ryggelys. Lading har eg ikke koblet til enda Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 (endret) Pass nå på at du bruker en mppt, og ikke en pwm. Pwm er bare ett spenningsstyrt rele egentlig. Så det vil i prinsippet gjøre det samme som Biltema sitt Og de fleste mppt er over de 8A som hengerkontakten tåler.. Det som er smart er å begrense strømmen på ett vis, og det er en av mange fordeler med en dc/dc lader. Men tynne ledninger som det ofte er på biler og campingvogna begrenser dette selv i fom av å bli en varmekablel før noe smelter eller tar fyr........ Og det finnes billige dc/dc også, men de krever en del kunnskap og jobb for de virker korrekt over tid. Selv har jeg lagt opp Anderson-kontakt og tykkere kabel fra batteriet, på begge enheter. De første årene har dette gått med spenningsstyrt rele, men i ettertid kjøpte jeg en 20A dc/dc her på forumet. Funker supert, og batteriet bak blir ladet, det får ikke bare litt lav spenning slik det blir med strøm via hengerkontakten. Endret 24. juni 2020 av YMK Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.