Gå til innhold

13 pol tilhengarkontakt. Straum til lading av batteriet i campingvogn.


Odd Arne

Anbefalte innlegg

Hei.  Har montert 13 pol kontakt på Defenderen. No har eg kobla berre dei frå 7 pol kontakta. Tenker å koble ladestraum på pol10 for å lade batteriet i campingvogna, men er usikker på kvar eg skal ta straum til kontakta frå. Har forstått det sånn at å koble rett frå batteriet i bilen ikkje er lurt då det er forskjellige typar batteri. Ved å koble rett på batteriet vil ein tappe bilbatteriet og ikkje lade det i vogna. Bør vel då koble rett frå dynamoen og då med noko som splittar og sender korrekt straum til begge batteria? Om eg har forstått ting riktig.

 

Odd Arne

 

 

Endret av Odd Arne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rele er en god ting.

Husk sikring lett tilgjengelig.

Lurer dog litt på nok strømgjennomgang i kontakten.

Noen har kanskje koblet litt anderledes på sin henger og bil.

Ryggelykt big size , ryggevarsler og rotorlys er noe jeg har erfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobles det direkte til batteri, går det for mye strøm. 

Tror det er pinne 9&10 som er beregnet for lading. 

DC - dc booster anbefales, men de er dyre. 

Eg skal prøve en slik billig Kina mppt sol panel lader. Kobler bilens spenning inn på panel inngang. 

Da får du lade strøm begrenset til rundt 8 amp. Som burde gå fint. 

Solcelle gutta sier det ikke vil fungere optimalt, men sålenge man får innpå strøm u kjøring er eg fornøyd. 

Look at this on eBay 
https://www.ebay.com.au/itm/223993092012

Screenshot_20200624_083310_com.ebay.mobile.jpg

Akkurat bygget om vogna til 13 pins, og fikk spenning kjøleskap og montert ryggelys. 

Lading har eg ikke koblet til enda 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass nå på at du bruker en mppt, og ikke en pwm. Pwm er bare ett spenningsstyrt rele egentlig. Så det vil i prinsippet gjøre det samme som Biltema sitt ;)

Og de fleste mppt er over de 8A som hengerkontakten tåler.. 

Det som er smart er å begrense strømmen på ett vis, og det er en av mange fordeler med en dc/dc lader. 

Men tynne ledninger som det ofte er på biler og campingvogna begrenser dette selv i fom av å bli en varmekablel før noe smelter eller tar fyr........ 

Og det finnes billige dc/dc også, men de krever en del kunnskap og jobb for de virker korrekt over tid. 

 

Selv har jeg lagt opp Anderson-kontakt og tykkere kabel fra batteriet, på begge enheter. De første årene har dette gått med spenningsstyrt rele, men i ettertid kjøpte jeg en 20A dc/dc her på forumet. 

Funker supert, og batteriet bak blir ladet, det får ikke bare litt lav spenning slik det blir med strøm via hengerkontakten. 

 

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...