Jump to content
LRforum
Odd Arne

13 pol tilhengarkontakt. Straum til lading av batteriet i campingvogn.

Recommended Posts

Posted (edited)

Hei.  Har montert 13 pol kontakt på Defenderen. No har eg kobla berre dei frå 7 pol kontakta. Tenker å koble ladestraum på pol10 for å lade batteriet i campingvogna, men er usikker på kvar eg skal ta straum til kontakta frå. Har forstått det sånn at å koble rett frå batteriet i bilen ikkje er lurt då det er forskjellige typar batteri. Ved å koble rett på batteriet vil ein tappe bilbatteriet og ikkje lade det i vogna. Bør vel då koble rett frå dynamoen og då med noko som splittar og sender korrekt straum til begge batteria? Om eg har forstått ting riktig.

 

Odd Arne

 

 

Edited by Odd Arne

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg jobber med samme prosjekt her. Har brukt en Biltema skillerele slik at camperbatteriet bare lades når motoren er på. Jeg bruker dog en 7pol kontakt og tar tåkelys pin til lading. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rele er en god ting.

Husk sikring lett tilgjengelig.

Lurer dog litt på nok strømgjennomgang i kontakten.

Noen har kanskje koblet litt anderledes på sin henger og bil.

Ryggelykt big size , ryggevarsler og rotorlys er noe jeg har erfart.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kobles det direkte til batteri, går det for mye strøm. 

Tror det er pinne 9&10 som er beregnet for lading. 

DC - dc booster anbefales, men de er dyre. 

Eg skal prøve en slik billig Kina mppt sol panel lader. Kobler bilens spenning inn på panel inngang. 

Da får du lade strøm begrenset til rundt 8 amp. Som burde gå fint. 

Solcelle gutta sier det ikke vil fungere optimalt, men sålenge man får innpå strøm u kjøring er eg fornøyd. 

Look at this on eBay 
https://www.ebay.com.au/itm/223993092012

Screenshot_20200624_083310_com.ebay.mobile.jpg

Akkurat bygget om vogna til 13 pins, og fikk spenning kjøleskap og montert ryggelys. 

Lading har eg ikke koblet til enda 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Pass nå på at du bruker en mppt, og ikke en pwm. Pwm er bare ett spenningsstyrt rele egentlig. Så det vil i prinsippet gjøre det samme som Biltema sitt ;)

Og de fleste mppt er over de 8A som hengerkontakten tåler.. 

Det som er smart er å begrense strømmen på ett vis, og det er en av mange fordeler med en dc/dc lader. 

Men tynne ledninger som det ofte er på biler og campingvogna begrenser dette selv i fom av å bli en varmekablel før noe smelter eller tar fyr........ 

Og det finnes billige dc/dc også, men de krever en del kunnskap og jobb for de virker korrekt over tid. 

 

Selv har jeg lagt opp Anderson-kontakt og tykkere kabel fra batteriet, på begge enheter. De første årene har dette gått med spenningsstyrt rele, men i ettertid kjøpte jeg en 20A dc/dc her på forumet. 

Funker supert, og batteriet bak blir ladet, det får ikke bare litt lav spenning slik det blir med strøm via hengerkontakten. 

 

Edited by YMK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...