Gå til innhold

Norsk førerkort fornyelse for bosatt utland.


LandRover

Anbefalte innlegg

Jeg skal fornye mitt førerkort utstedt 1989 og jeg foretrekker å beholde mitt norske. Bor i Sverige. Dette er meldinger jeg får ved innlogging på nettet. 

 

Bildet ditt er for gammelt.

Du må møte ved trafikkstasjon for å ta et nytt.

Du har ikke har fast bopel i Norge.

 

Spørsmålet er om jeg får fornye det da jeg  som nevnt ikke har fast bopel i Norge. Bosatt i Sverige.

 

Skal det muligens oppfattes slik at jeg ikke får fordi at jeg ikke har fast bopel i Norge eller er det slik at jeg må møte ved trafikkstasjon for å ta nytt bilde? Er det noen som er  eller har vært i en lignende situasjon som vet? Jeg drar ikke den lange veien for å bli avvist.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter var registrert bosatt i Sverige. Mistet sitt norske førerkort, møtte hos Vegvesenet i Bergen i 2019 og fikk ikke ut nytt da hun ikke var bosatt her. Fikk derimot uten problemer svensk førerkort, i Sverige :) Da det norske ikke var gått ut, bare forsvunnet, hadde hun førerrett i Norge, men fikk altså ikke ut nytt kort. Jeg oppfattet det vegvesenet sa, og det som sto på nettsidene slik at man må være bosatt i Norge for å få ut nytt førerkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye! Så har jeg fått avklart dette. Førerkortet jeg har er av de førerkort som er gyldig i 100 år fra fødseldato. Mulig har det blitt forandret i ettertid. Mitt kort  er utstedt 1990 og har aldri blitt fornyet.  Jeg har kjørt i den tro att det var gyldig. I ca.2010 ble jeg stoppet her i Sverige i alkohol promille kontroll. Polisen bar smilte og sa det var rolig/morsomt da han så mitt førerkort gyldig i 100 år fra fødselen. 

 

Jeg får bestille tid for nytt førerkort her i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...