Gå til innhold

Defender i regn...


KjellB

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har ennå tilgode å ha eid en Defender i regn...men jeg har lest og sett på tube-kanalen at de ikke er direkte vanntette. Nå har det regnet siden igår i Brumundals-alpene og da måtte jeg ut å sjekke tingens tilstand. Joda på førersiden var det vann på gulvet, ikke mengder men ganske bløtt..

 

Kan noen si meg eksakt hvor dette vannet kommer inn, og er det noen fiks, har en mistanke om at det er ved a-stolpe/ventil et eller annet, men om noen vet, si gjerne ifra..

 

Fruen fikk sin debut-tur med Deffen idag da hennes menneske-bil skal få fjernet noe rust på døra og få ny lakk.... Blir interessant å høre hva hun sier :)

 

/Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes visstnok en manual på Water Ingress. Tykkere enn bibelen.

Tør ikke engang ønske deg lykke til da jeg ennå ikke har snakket med tette Defendereiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, gautes skrev:

Det finnes visstnok en manual på Water Ingress. Tykkere enn bibelen.

Tør ikke engang ønske deg lykke til da jeg ennå ikke har snakket med tette Defendereiere.

Det er jo ikke et mega problem, men jeg skjønner nå hvorfor de ruster hist og pist :D

Forøvrig var fruen fornøyd med debuten, men høyre fot fikk seg en dusj fra soltaket når hun kjørte nedover bakken her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men...vannet renner jo ut igjen og, problem løst :P

 

Litt mer alvorlig: De senere utgavene med lydisolasjon og tepper sliter nok mer med rust, de eldre er litt mer tilgivelige da vannet lett finner veien ut selv... Selv min -90 modell har i overkant mye tepper...

 

"Takrennen" under frontvinduet slutter litt tidlig slik at vann derfra havner på oppsiden av pedalene og der kan det lett finne veien ned på lakkskoene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, SveinHa skrev:

...men...vannet renner jo ut igjen og, problem løst :P

 

Litt mer alvorlig: De senere utgavene med lydisolasjon og tepper sliter nok mer med rust, de eldre er litt mer tilgivelige da vannet lett finner veien ut selv... Selv min -90 modell har i overkant mye tepper...

 

"Takrennen" under frontvinduet slutter litt tidlig slik at vann derfra havner på oppsiden av pedalene og der kan det lett finne veien ned på lakkskoene...

Stemmer det var det, visste jeg hadde lest/sett noe om akkurat den "takrenna" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om det kommer inn noe ved klutsjpedalen - her var hovedkilden til vann inn på min. Det skulle ligge imellom noe gummigreier for å hindre av vann renner inn, men hos meg var dette bare en krøll som ikke tettet særlig bra. Løsnet bolter og la imellom en sjøltilklippet tynn gummilapp. Tett her siden. 

Sjekk også pakninger langs dørene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Jasswass skrev:

Sjekk om det kommer inn noe ved klutsjpedalen - her var hovedkilden til vann inn på min. Det skulle ligge imellom noe gummigreier for å hindre av vann renner inn, men hos meg var dette bare en krøll som ikke tettet særlig bra. Løsnet bolter og la imellom en sjøltilklippet tynn gummilapp. Tett her siden. 

Sjekk også pakninger langs dørene. 

 

43 minutter siden, Atle G skrev:

Her er link til den offisielle "Water Ingress" manualen for Defender, er bare på 35 sider så kanskje ikke komplett? . Mange gode tips her....  https://www.landroverweb.com/Pdf-files/Manuals/Land_Rover_Defender_Water_Ingress_Manual.pdf

Takker og bukker da har jeg en liten jobb å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Tom Rossing skrev:

Mener du at til og med eierne er utette?? ^_^

 

He he, jeg reagerte også på utsagnet om "tette Defendereiere". Ville vært bedre med "eiere av tette Defendere". Men flisespikking driver vi ikke med.

7 timer siden, gautes skrev:

Det finnes visstnok en manual på Water Ingress. Tykkere enn bibelen.

Tør ikke engang ønske deg lykke til da jeg ennå ikke har snakket med tette Defendereiere.

 

Kom en skikkelig regnskur lørdag. Tømte passasjersetet for ca en liter vann, åpnet førerdør og lot noen liter vann renne ut der. At det ikke var vann på gulvet på passasjersiden var fordi der er nederste dørpakning borte (for øyeblikket). Høyrerattet bil, LightWeight. Altså ikke Defender.

 

Alt bak setene var også kliss vått. Feltsekken med liggeunderlag. Campingstolen. Feltsekken med ulltepper. Heldigvis har jeg skrudd avstandsstykker under trekassen slik at den ikke sto rett ned på gulvet. Verktøyboks søkk våt, selv om det er en "tett" ammunisjonskasse.

 

Dog skal jeg ta på meg litt av ansvaret og ikke skylde alt på bilen. Kun Canvastak, sidevegger og bakvegg er rullet opp. Dørtoppene var heller ikke på, For tiden varmt her nede og dørtopper står bak i bilen.

 

Men mye bedre å kjøre LW uten dører og sidevegger i shorts og t-skjorte enn å kle på masse utstyr for å kjøre mc.

 

Ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :) som synes det er verre at Discovery'en blir våt inni når det regner (Range Rover'ne er så heldige at de står inne under tak) og tepper etc blir søkk vått

2020-hybrid.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elvehundre skrev:

 

He he, jeg reagerte også på utsagnet om "tette Defendereiere". Ville vært bedre med "eiere av tette Defendere". Men flisespikking driver vi ikke med.

 

Kom en skikkelig regnskur lørdag. Tømte passasjersetet for ca en liter vann, åpnet førerdør og lot noen liter vann renne ut der. At det ikke var vann på gulvet på passasjersiden var fordi der er nederste dørpakning borte (for øyeblikket). Høyrerattet bil, LightWeight. Altså ikke Defender.

 

Alt bak setene var også kliss vått. Feltsekken med liggeunderlag. Campingstolen. Feltsekken med ulltepper. Heldigvis har jeg skrudd avstandsstykker under trekassen slik at den ikke sto rett ned på gulvet. Verktøyboks søkk våt, selv om det er en "tett" ammunisjonskasse.

 

Dog skal jeg ta på meg litt av ansvaret og ikke skylde alt på bilen. Kun Canvastak, sidevegger og bakvegg er rullet opp. Dørtoppene var heller ikke på, For tiden varmt her nede og dørtopper står bak i bilen.

 

Men mye bedre å kjøre LW uten dører og sidevegger i shorts og t-skjorte enn å kle på masse utstyr for å kjøre mc.

 

Ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :) som synes det er verre at Discovery'en blir våt inni når det regner (Range Rover'ne er så heldige at de står inne under tak) og tepper etc blir søkk vått

2020-hybrid.jpg

Nydelig bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Elvehundre skrev:

 

He he, jeg reagerte også på utsagnet om "tette Defendereiere". Ville vært bedre med "eiere av tette Defendere". Men flisespikking driver vi ikke med.

 

 

Godt dere leser slik skribenten håpet. :P

Litt avvik fra normalen trengs av og til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver ut dette løsning.

Tette 'hull' og lage div utbedringer.

Om det fungere vil jeg lage litt mere perminent løsning. 

Skal også bytte front vindus pakning. 

 

Neil

 

 

IMG_20200622_102531.jpg

IMG_20200622_113952.jpg

IMG_20200622_113959.jpg

IMG_20200622_114014.jpg

Endret av campbell
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av lekkasjene jeg har erfart kommer fra skjøten mellom takplata og takrenna.

Usikker på hva jeg gjorde for å få slik skrift..blush

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ittno lekkasje-jakt idag, men mange gode tips her :D Istedet byttet jeg en slangeklemme på radiator-slangen eller hvertfall en del av den og så rensa jeg MAP-sensoren etter at jeg fjernet EGR forrige uke. Den var skitat ja, så nå regner jeg med at jeg kjører fra hvem det er :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, gautes skrev:

Oppi takrenna ser du fort sprekker i fugemassen.

 

Ja, den takrenna står på min liste også, tenkte å ta det samtidig med litt lakking av taket. Jeg må innrømme at jeg har hatt litt Fluid Film inne i bilen som et lite plaster på såret for våt bil i mellomtiden. Ingenting er jo som å ha med Shaun the Sheep på tur heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Espen Olsen skrev:

Defenderfilosofi:  Når vannet lett kommer inn renner det også lett ut. 

Jepp, akkurat det er jo det fine med slike biler og derfor jeg, etter å ha hatt 90en skrudd i atomer, IKKE setter på plass igjen alskens pynt og fjas som ikke har stort annen funksjon enn pynt og fjas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips for å slippe å drenere dørken: lukk igjen takuka før bilen forlates på gårdsplassen i plaskregnet gjennom helga...

 

jaja, en får tatt sommervasken om ikke annet :-)

.

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...