Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
Dirk

Rivnuts, Popnagler og verktøy

Recommended Posts

Skal montera hevetak på Defenderen. Då skal da monterast ramme, osv. Metoden blir med rivnuts og popnagler av forskjellig storleik.

Då er spørsmålet om korhenne eg får tak i dei forskjellige rivnuts, popnagler og utstyr (gjærsag for alu-profiler, rivnut-tang) til å montera det med.

Anbefalingar om leverandører, merker, verktøy?

Jeg kjøpte blindmuttersett på ebay. Anbefaler ikke tang med enhåndsgrep. Kjøp så stor tang som mulig. Blindmutter i rustfritt om de er utsatt plassert, eller el.galvaniserte. 

Popnagler og stor tang har biltema.

Godt utvalg i forskjellige borer er gull. Biltemas bitsborsett som passer rett i skruvmaskin er fint siden settet har mange størrelser. 4,8mm nrukes mye.

En helt vanlig gjærsag, elektrisk, er perfekt til kapping. Negativ vinkling på sagtenner er å anbefale.

Ps. Blindmutter passer dårlig om godset er tykt eller dobbelt/tredobbelt.

Kan prøve denne. https://www.rivetwise.co.uk/
skal du sage alu finnes deteget blad for kapp/gjærsag, har litt spesiell sliping av tennene sager utrolig fint( perfekt til listverk i tre også) og ekstremt lite aggressivt.

Kjøpte meg en trykkluftdrevet popnagletang på Jula for noen år siden, glimrende verktøy for om en skal montere mange popnagler eller sliter med musklene. Har brukt den på langt større nagler enn 4.8 med egenprodusert "dyse" av en modifisert smørenippel.

Vanlig hardmetallblad funker fint på alu men bruk gjerne litt smøring ellers kan aluminiumet "lime" seg til bladet og rive mer enn det skjærer.